Σάββατο 24 Δεκεμβρίου 2011

ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ -ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ

Φώτης Κόντογλου - Παραμονὴ Χριστούγεννα

 

Κρύο τάντανο ἔκανε, παραμονὴ Χριστούγεννα. Ὁ ἀγέρας σὰ νά ῾τανε κρύα φωτιὰ κι ἔκαιγε. Μὰ ὁ κόσμος ἤτανε χαρούμενος, γεμάτος κέφι. Εἶχε βραδιάσει κι ἀνάψανε τὰ φανάρια μὲ τὸ πετρόλαδο. Τὰ μαγαζιὰ στὸ τσαρσὶ φεγγοβολούσανε, γεμάτα ἀπ᾿ ὅλα τὰ καλά. Ὁ κόσμος μπαινόβγαινε καὶ ψώνιζε· ἀπὸ τό ῾να τὸ μαγαζὶ ἔβγαινε, στ᾿ ἄλλο ἔμπαινε. Κι ὅλοι χαιρετιόντανε καὶ κουβεντιάζανε μὲ γέλια, μὲ χαρές.

Οἱ μεγάλοι καφενέδες ἤτανε γεμάτοι καπνὸ ἀπὸ τὸν κόσμο ποὺ φουμάριζε. Ὁ καφενὲς τ᾿ Ἀσημένιου εἶχε μεγάλη φασαρία, χαρούμενη φασαρία. Εἶχε μέσα δύο σόμπες, καὶ τὰ τζάμια ἤτανε θαμπά, ἀπ᾿ ὄξω ἔβλεπες σὰν ἤσκιους τοὺς ἀνθρώπους. Οἱ μουστερῆδες εἴχανε βγαλμένες τὶς γοῦνες ἀπὸ τὴ ζέστη, κόσμος καλός, καλοπερασμένοι νοικοκυραῖοι.

Κάθε τόσο ἄνοιγε ἡ πόρτα καὶ μπαίνανε τὰ παιδιὰ ποὺ λέγανε τὰ κάλαντα. Ἄλλα μπαίνανε, ἄλλα βγαίνανε. Καὶ δὲν τὰ λέγανε μισὰ καὶ μισοκούτελα, μὰ τὰ λέγανε ἀπὸ τὴν ἀρχὴ ἴσαμε τὸ τέλος, μὲ φωνὲς ψαλτάδικες, ὄχι σὰν καὶ τώρα, ποὺ λένε μοναχὰ πέντε λόγια μπρούμυτα κι ἀνάσκελα, καὶ κεῖνα παράφωνα.

Ἀντίκρυ στὸν μεγάλον καφενὲ τ᾿ Ἀσημένιου ἤτανε κάτι φτωχομάγαζα, τσαρουχάδικα, ψαθάδικα καὶ τέτοια. Ἴσια-ἴσια ἀντίκρυ στὴ μεγάλη πόρτα τοῦ καφενὲ ἤτανε ἕνα μικρὸ καφενεδάκι, τὸ πιὸ φτωχικὸ σ᾿ ὅλη τὴν πολιτεία, μία ποντικότρυπα.

Ἐνῷ ὁ μεγάλος ὁ καφενὲς φεγγολογοῦσε καὶ τὰ τζάμια ἤτανε θολὰ ἀπὸ τὴ ζέστη, ἡ ποντικότρυπα ἤτανε σκοτεινή, γιατὶ ἡ λάμπα, μία λάμπα τσιμπλιασμένη, μία ἄναβε, μία ἔσβηνε, ὅπως ἔμπαινε ὁ χιονιᾶς ἀπὸ τὰ σπασμένα τζάμια τῆς πόρτας. Ἡ φιτιλήθρα ἤτανε στραβοβιδωμένη καὶ τσαλαπατημένη σὰν τὸ μοῦτρο τοῦ καφετζῆ, τοῦ μπαρμπα-Γιαννακοῦ τοῦ Χατζῆ, τὸ φιτίλι στραβοκομμένο, τὸ γυαλὶ σπασμένο ἀπὸ τό ῾να μάγουλο καὶ στὴν τρύπα εἴχανε κολλημένο ἕνα κομμάτι ταραμαδόχαρτο. Βάλε μὲ νοῦ σου τί φῶς ἔδινε μία τέτοια λάμπα! Κάτω τὰ σανίδια ἤτανε σάπια καὶ τρίζανε. Στὸν τοῖχο ἤτανε κρεμασμένα δύο-τρία παμπάλαια κάντρα, καπνισμένα σὰν ἀρχαῖα εἰκονίσματα: τό ῾να παρίστανε τὸν Μέγα Πέτρο μέσα σὲ μία βάρκα ποὺ τὴν ἔδερνε ἡ φουρτούνα, τ᾿ ἄλλο τὸν μάντη Τειρεσία ποὺ μιλοῦσε μὲ τὸν Ἀγαμέμνονα, τ᾿ ἄλλο τὸν Παναγῆ τὸν Κουταλιανὸ ποὺ πάλευε μὲ τὴν τίγρη.

Ἡ πελατεία ἤτανε συνέχεια μὲ τὸ καφενεῖο. Ὅλοι-ὅλοι ἤτανε πέντ᾿ - ἕξι γέροι σκεβρωμένοι, σαράβαλα, μὲ κάτι τρύπιες γοῦνες ποὺ δὲν τὶς ἔπιανε ἀγκίστρι. Δύο-τρεῖς ἤτανε γιαλικάρηδες, δηλαδὴ εἴχανε καμιὰ σάπια βάρκα καὶ βγάζανε θαλασσινὰ γιὰ μεζέδες, ποὺ τὰ λέγανε γιαλικά, γιατὶ βρίσκουνται στὸ γιαλό, δηλαδὴ στὰ ρηχὰ νερά. Οἱ ἄλλοι ἤτανε φρουκαλάδες, δηλαδὴ κάνανε φρουκαλιές. «Ἤτανε καὶ κανένας νεροκουβαλητὴς καὶ κανένας καρβουνιάρης. Νά, αὐτὴ ἤτανε ἡ πελατεία.

Ὁ βοριᾶς ἔμπαινε μέσα μὲ τὴν τρούμπα, καὶ στριφογύριζε τὴ λάμπα ποὺ κρεμότανε ἀπὸ τὸ μαυρισμένο ταβάνι, κι ἀναβόσβηνε. Ἀπὸ τὸ κρύο τρέμανε οἱ γέροι καὶ χουχουλίζανε τὰ χέρια τους, τὰ βάζανε κι ἀπὸ πάνω ἀπὸ τὸ τσιγάρο, τάχα γιὰ νὰ ζεσταθοῦνε.

Ὁ φουκαρὰς ὁ καφετζής, γιὰ νὰ μὴν παγώσει, ἔκανε σουλάτσο, πηγαινοερχότανε ἀπὸ τὸ τεζάκι ἴσαμε τὴν πόρτα, μὲ τὴν παλιογούνα ριχμένη ἀπὸ πάνω του καί, γιὰ νὰ δώσει κουράγιο στὴν πελατεία, ἐκεῖ ποὺ σουλατσάριζε, τὸν ἐπίανε τὸ σύγκρυο καὶ χτυπούσανε τὰ κατωσάγονά του, κι ἕσφιγγε ἀπάνω του τὴν παλιοπατατούκα του κι ἔλεγε:

— Ἐεεέχ! Μωρὲ ζεστὸ ποὺ εἶναι τὸ καφενεδάκι μας!...

Ὕστερα γύριζε κι ἔδειχνε τὸν μεγάλον καφενέ, ποὺ καπνίζανε κάργα οἱ σόμπες, κι ἔλεγε:

— Ἀντίκρυ, σκυλὶ ψοφᾶ ἀπὸ τὸ κρύο..., σκυλὶ ψοφᾶ!

Ὁ καημένος ὁ μπαρμπα-Χατζῆς!

Ἀπ᾿ ὄξω περνοῦσε κόσμος βιαστικός, μὲ γέλια καὶ μὲ χαρές. Ἀπὸ ῾δῶ κι ἀπὸ ῾κεῖ ἀκουγόντανε τὰ παιδιὰ ποὺ λέγανε τὰ κάλαντα στὰ μαγαζιά.

Ἡ ὥρα περνοῦσε κι ἀνάριευε σιγὰ-σιγὰ ὁ κόσμος. Τὰ μαγαζιὰ σφαλοῦσαν ἕνα-ἕνα. Μοναχὰ μέσα στὰ μπαρμπεριὰ ξουριζόντανε ἀκόμα κάτι λίγοι.

Στὸ τσαρσὶ λιγόστευε ἡ φασαρία, μὰ στοὺς μαχαλάδες γυρίζανε τὰ παιδιὰ μὲ τὰ φανάρια καὶ λέγανε τὰ κάλαντα στὰ σπίτια. Οἱ πόρτες ἤτανε ἀνοιχτές, οἱ νοικοκυραῖοι, οἱ νοικοκυρᾶδες καὶ τὰ παιδιά τους, ὅλοι ἤτανε χαρούμενοι, κι ὑποδεχόντανε τοὺς ψαλτάδες, καὶ κεῖνοι ἀρχίζανε καλόφωνοι σὰν χοτζᾶδες:

Καλὴν ἑσπέραν, Ἄρχοντες, ἂν εἶναι ὁρισμός σας,
Χριστοῦ τὴν θείαν γέννησιν νὰ πῶ στ᾿ ἀρχοντικό σας.

Χριστὸς γεννᾶται σήμερον ἐν Βηθλεὲμ τῇ πόλει,
οἱ οὐρανοὶ ἀγάλλονται, χαίρει ἡ κτίσις ὅλη...

Κι ἀφοῦ ξιστορούσανε ὅσα λέγει τὸ Εὐαγγέλιο, τὸν Ἰωσήφ, τοὺς ἀγγέλους, τοὺς τσομπάνηδες, τοὺς μάγους, τὸν Ἡρώδη, τὸ σφάξιμο τῶν νηπίων καὶ τὴν Ῥαχὴλ ποὺ ἔκλαιγε τὰ τέκνα της, ὕστερα τελειώνανε μὲ τοῦτα τὰ λόγια:

Ἰδοὺ ὁποὺ σᾶς εἴπαμεν ὅλην τὴν ἱστορίαν,
τοῦ Ἰησοῦ μας τοῦ Χριστοῦ γέννησιν τὴν ἁγίαν.

Καὶ σᾶς καλονυκτίζομεν, πέσετε κοιμηθεῖτε,
ὀλίγον ὕπνον πάρετε καὶ πάλιν σηκωθεῖτε.

Καὶ βάλετε τὰ ροῦχα σας, εὔμορφα ἐνδυθεῖτε,
στὴν ἐκκλησίαν τρέξατε, μὲ προθυμίαν μπεῖτε.

Ν᾿ ἀκούσετε μὲ προσοχὴν ὅλην τὴν ὑμνωδίαν
καὶ μὲ πολλὴν εὐλάβειαν τὴν θείαν λειτουργίαν.

Καὶ πάλιν σὰν γυρίσετε εἰς τὸ ἀρχοντικόν σας,
εὐθὺς τραπέζι στρώσετε, βάλτε τὸ φαγητόν σας.

Καὶ τὸν σταυρόν σας κάμετε, γευθεῖτε, εὐφρανθεῖτε,
δότε καὶ κανενὸς πτωχοῦ, ὅστις νὰ ὑστερεῖται.

Δότε κι ἐμᾶς τὸν κόπον μας, ὅ,τ᾿ εἶναι ὁρισμός σας,
καὶ ὁ Χριστός μας πάντοτε νὰ εἶναι βοηθός σας.

Καὶ εἰς ἔτη πολλά.

Νπαίνανε στὸ σπίτι μὲ χαρά, βγαίνανε μὲ πιὸ μεγάλη χαρά. Παίρνανε ἀρχοντικὰ φιλοδωρήματα ἀπὸ τὸν κουβαρντᾶ τὸν νοικοκύρη, κι ἀπὸ τὴ νοικοκυρὰ λογιῶ-λογιῶν γλυκά, ποὺ δὲν τὰ τρώγανε, γιατὶ ἀκόμα δὲν εἶχε γίνει ἡ Λειτουργία, ἀλλὰ τὰ μαζεύανε μέσα σὲ μία καλαθιέρα.

Ἀβραμιαῖα πράγματα! Τώρα στεγνώσανε οἱ ἄνθρωποι καὶ γινήκανε σὰν ξερίχια ἀπὸ τὸν πολιτισμό! Πᾶνε τὰ καλὰ χρόνια!

Ὅλα γινόντανε ὅπως τά ῾λεγε τὸ τραγούδι: Πέφτανε στὰ ζεστά τους καὶ παίρνανε ἕναν ὕπνο, ὥσπου ἀρχίζανε καὶ χτυπούσανε οἱ καμπάνες ἀπὸ τὶς δώδεκα ἐκκλησιὲς τῆς χώρας. Τί γλυκόφωνες καμπάνες! Ὄχι σὰν τὶς κρύες τὶς εὐρωπαϊκές, ποὺ θαρρεῖς πὼς εἶναι ντενεκεδένιες! Στολιζόντανε ὅλοι, βάζανε τὰ καλά τους, καὶ πηγαίνανε στὴν ἐκκλησιά.

Σὰν τελείωνε ἡ Λειτουργία, γυρίζανε στὰ σπίτια τους. Οἱ δρόμοι ἀντιλαλούσανε ἀπὸ χαρούμενες φωνές. Οἱ πόρτες τῶν σπιτιῶν ἤτανε ἀνοιχτὲς καὶ φεγγοβολούσανε. Τὰ τραπέζια περιμένανε στρωμένα μ᾿ ἄσπρα τραπεζομάντηλα, κι εἴχανε πάνω ὅτι βάλει ὁ νοῦς σου. Φτωχοὶ καὶ πλούσιοι τρώγανε πλουσιοπάροχα, γιατί οἱ ἀρχόντοι στέλνανε ἀπ᾿ ὅλα στοὺς φτωχούς. Κι ἀντὶς νὰ τραγουδήσουνε στὰ τραπέζια, ψέλνανε τὸ Χριστὸς γεννᾶται, δοξάσατε, Ἡ Παρθένος σήμερον τὸν ὑπερούσιον τίκτει, Μυστήριον ξένον ὁρῶ καὶ παράδοξον. Ἀφοῦ εὐφραινόντανε ἀπ᾿ ὅλα, πλαγιάζανε «ξέγνοιαστοι, σὰν τ᾿ ἀρνιὰ ποὺ κοιμόντανε κοντὰ στὸ παχνί, τότες ποὺ γεννήθηκε ὁ Χριστός, ἐν Βηθλεὲμ τῆς Ἰουδαίας.

Τώρα ἂς πᾶμε τὴν ἴδια βραδιὰ στὴν ἀντικρινὴ στεριά, ποὺ τρεμοσβήνουνε ἕνα-δύο μικρὰ φωτάκια, πέρα ἀπὸ τὸ πέλαγο ποὺ βογγᾶ ἀπὸ τὸν ἄγριο τὸν χιονιᾶ.

Εἶναι ἕνα μαντρὶ πίσω ἀπὸ μία ραχούλα κοντὰ στὴ θάλασσα, φυτρωμένη ἀπὸ πουρνάρια. Αὐτὸ τὸ μαντρὶ εἶναι τοῦ Γιάννη τοῦ Βλογημένου. Τὰ πρόβατα εἶναι σταλιασμένα κάτω ἀπὸ τὴ σαγιὰ καὶ ἀκούγουνται τὰ κουδούνια, τὶν-τίν, ὅπως ἀναχαράζουνε. Ἐπειδὴ γεννᾶνε, οἱ τσομπαναραῖοι παρὰ-φυλάγουνε καί, μόλις γεννηθεῖ κανένα ἀρνί, τ᾿ ἁρπᾶνε καὶ τὸ μπάζουνε στὸ καλύβι καὶ τὸ ζεσταίνουνε στὴ φωτιὰ νὰ μὴν παγώσει. Ἀπ᾿ ὄξω φωνάζουνε οἱ μαννάδες. Ἡ φωτιὰ ξελοχίζει καὶ τὸ καλύβι εἶναι σὰν χαμάμι.

Ἐκεῖ-μέσα βρίσκουνται ἓξ᾿-ἑφτὰ νοματέοι, καθισμένοι γύρω ἀπὸ τὸν σοφρᾶ. Πρῶτος εἶναι ὁ ἀρχιτσέλιγκας Γιάννης ὁ Βλογημένος, πού, ἅμα τὸν δεις, θαρρεῖς πῶς βρίσκεσαι ἀληθινὰ στὸ μαντρὶ ποῦ γεννήθηκε ὁ Χριστός. Εἶναι ἀρχαῖος ἄνθρωπος, ἀθῶος, μὲ γένια μαῦρα, σὰν ἅγιος. Τὰ ροῦχα ποὺ φορᾶ εἶναι βρακιὰ ἀνατολίτικα, στὰ ποδάρια του ἔχει τυλιγμένα πετσιὰ δεμένα μὲ λαγάρες, στὸ σελάχι του ἔχει ἤσκα καὶ τσακμάκι. Κι οἱ ἄλλοι τσομπάνηδες εἶναι σὰν τὸν Γιάννη, μονάχα ποὺ ὁ Γιάννης κάθεται μὲ τὸ πουκάμισο, ἐνῶ οἱ ἄλλοι, ἐπειδὴ βγαίνουνε ὄξω γιὰ νὰ κοιτάζουνε τὰ νιογέννητα, φορᾶνε προβιὲς προβατίσιες μὲ τὸ μαλλὶ γυρισμένο ἀπὸ μέσα.

Αὐτοὶ ποὺ κάθουνται στὸν σοφρᾶ εἶναι μουσαφιραῖοι. Ὁ ἕνας εἶναι ὁ Παναγῆς ὁ Στριγκάρος, κοντραμπατζῆς ξακουσμένος γιὰ τὴν παλικαριά του. Εἶχε πάγει γιὰ κυνήγι καὶ νυχτώθηκε στὸ μαντρί. Μὲ τὸν Γιάννη γνωριζόντανε ἀπὸ χρόνια, κι εἶχε κοιμηθεῖ πολλὲς φορὲς στὴ στάνη. Οἱ ἄλλοι τρεῖς ἤτανε καρβουνιάρηδες, ποὺ κάνανε κάρβουνα ἐκεῖ-κοντά. Οἱ ἄλλοι δύο ἤτανε ψαρᾶδες, ὁ γερο-Ψύλλος μὲ τὸ γιό του τὸν Κωσταντῆ.

Καθόντανε λοιπὸν γύρω στὸ σοφρᾶ καὶ τρώγανε. Ἀπάνω στὸ τραπέζι ἤτανε κρέατα, μυτζῆθρες ἀνάλατες, μανούρια, ἁγίζια, ψάρια, μπεκάτσες ψητές, τσίχλες, κι ἄλλα πουλιὰ τοῦ κυνηγιοῦ.

Ὁ ἕνας ὁ καρβουνιάρης ἤτανε ἀπὸ τὰ μπουγάζια τῆς Πόλης, ἀπὸ τὴ Μάδυτο, κι ἤξερε κι ἔψελνε καλά, εἶχε καὶ φωνὴ γλυκιὰ καὶ βαριά, τζουράδικη. Ἔψαλε τὸ Μεγάλυνον, ψυχή μου, μὲ τέτοιο μεράκι, ποὺ κλάψανε οἱ ἄλλοι ποὺ τὸν ἀκούγανε, κι ὁ Γιάννης ὁ Βλογημένος. Τὸ καλύβι γίνηκε σὰν ἐκκλησιά, ἔλεγες πὼς ἐκεῖ μέσα γεννήθηκε ὁ Χριστός.

Ἀπ᾿ ἔξω ὁ χιονιᾶς μούγκριζε καὶ τσάκιζε τὰ ρουπάκια. Ὁ γερο-Στριγκάρος καθότανε στὰ σκοτεινὰ συλλογισμένος καὶ μασοῦσε τὸ μουστάκι του. Φοροῦσε μία κατσούλα ἀπὸ ἀστραχάν, μ᾿ ὅλο ποὺ ἔκανε ζέστη, κι εἶχε χωμένη τὴν ἀπαλάμη τοῦ κάθε χεριοῦ του μέσα στ᾿ ἀνοιχτὸ μανίκι τ᾿ ἀλλουνοῦ χεριοῦ.

Γιὰ μία στιγμὴ σωπάσανε νὰ κουβεντιάζουνε. Ὁ Στριγκάρος, σκυφτός, κοίταζε τὸ χῶμα. Κούνησε κάμποσο τὸ κεφάλι του, κι ἄνοιξε τὸ στόμα του κι εἶπε:

Βρὲ παιδιά, καλὰ ἐσεῖς, γιορτάζετε τὴ χάρη Του, εἴσαστε καλοὶ ἄνθρωποι. Ἂμ ἐγώ, τί ψυχὴ θὰ παραδώσω, ποὺ σκότωσα καμιὰ κοσαριὰ ἀνθρώπους; Ἀκόμα καὶ γυναῖκες ξεκοίλιασα, καὶ μωρὰ πράματα χάλασα!

Κανένας δὲ μίλησε. Ὕστερ᾿ ἀπὸ ὥρα, σὰν νά ῾τανε μοναχός, ξανακούνησε τὸ κεφάλι του κι ἀναστέναξε κι εἶπε:

«Ἄραγες ὑπάρχει Κόλαση καὶ Παράδεισο;...

Καὶ δάγκασε τὸ μουστάκι του. Ξανακούνησε τὸ κεφάλι του κι εἶπε μέσα στὸ στόμα του, σὰ νὰ μιλοῦσε μὲ τὸν ἑαυτό του:

Δὲν μπορεῖ! Κάτιτις θὰ ὑπάρχει…
Καὶ δὲν ξαναμίλησε.






ΤΑ ΤΙΜΙΑ ΔΩΡΑ ΤΩΝ ΜΑΓΩΝ

Ο ΑΝΑΠΕΣΩΝ

Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2011

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΓΙΟΡΤΗ ΧΑΡΑΣ ΚΑΙ ΕΛΠΙΔΑΣ



 Μέσα στην καταχνιά των ημερών ,στην θλίψη και στην αβεβαιότητα του αύριο,προβάλλει ήλιος φωτεινός,η μεγάλη των Χριστουγέννων εορτή. Έρχεται σε ώρες δύσκολες και πονεμένες να μας δώσει την ελπίδα για μια καλύτερη ζωή.Να μας πει πως δεν τελειώσαν όλα ,ότι μπορούμε ,αν θέλουμε, να ξαναφέρουμε το χαμόγελο στα χείλη μας,να κοιτάξουμε μπροστά και να μείνουμε  όρθιοι.
 Όλα θα ήταν διαφορετικά αν είχαμε εφαρμόσει στην ζωή μας τα λόγια του Ι.Ευαγγελίου.Αν είχαμε απαιτήσει από τους ισχυρούς της γης να πράξουν και αυτοί το ίδιο.Αν δεν είχαμε συμβιβαστεί και σε αυτά ακόμη τα θέματα της πίστεως.Το Ι.Ευαγγέλιο δεν θέλει τον Χριστιανό άδικο,δεν τον θέλει πλεονέκτη,δεν επιτρέπει να υπάρχουν στην Εκκλησία του Χριστού πλούσιοι και φτωχοί,αλλά όλοι μαζί να απολαμβάνουν εξ ίσου τα αγαθά του Θεού.Αν αυτά τα είχαν υπ όψι τους οι κατά καιρούς άρχοντες των Λαών θα έκαναν δίκαιη κατανομή του πλούτου και δεν θα άφηναν νηστικούς στη γη για να πάνε στην σελήνη.Δεν θα κατασπαταλούσαν τους πόρους των Εθνών για άδικους πολέμους και εξοπλισμούς πανάκριβους.Αυτούς όμως τους άρχοντες τους τοποθετούμε εμείς οι Χριστιανοί στην εξουσία χωρίς σκέψη και πολλές φορές με την ελπίδα πως κοντά τους θα αλλάξει η δική μας ζωή και όχι του πλησίον.
 Η κρίση που περνάμε πρέπει να σταθεί αφορμή να κάνουμε κάποιες αναθεωρήσεις στον τρόπο που ζούμε και στην σχέση μας με τον Ιησού Χριστό.Πρέπει να πάρουμε αποφάσεις γενναίες και φυσικά την ζωή μας στα χέρια μας.Μπορούμε ,αν θέλουμε,να αλλάξουμε τον κόσμο,μπορούμε να ξαναζωντανέψουμε τα όνειρα των παιδιών μας,να δώσουμε κουράγιο στα γηρατειά,  μπορούμε,πάνω απ όλα,να προσφέρουμε στην πατρίδα μας,την Ελλάδα μας,αυτά που προσπάθησαν να τις κλέψουν,την Εθνική της αξιοπρέπεια και υπερηφάνεια.
Εμείς έχουμε την δύναμη στα χέρια μας και το μόνο που μένει είναι να την αξιοποιήσουμε. 
Αυτές τις δύσκολες ώρες πρέπει να είμαστε ενωμένοι και αγαπημένοι.Ο ένας να υπάρχει για τον άλλο.Ότι μπορούμε από το υστέρημά μας να το διαθέτουμε με χαμόγελο για όσους δεν έχουν τίποτα.Για τους αστέγους, τους άνεργους τους πεινασμένους.Σύνθημά μας αυτά τα Χριστούγεννα κανείς νηστικός.Η Εκκλησία είναι δίπλα στον Λαό του Θεού και θα είναι για πάντα.Σε τούτα τα Γενέθλια του Χριστού τα δώρα μας ας μοσχοβολίσουν από θυσιαστική αγάπη για τον συνάνθρωπό μας.
Μέσα από την καρδιά μου σας εύχομαι να έχετε πάντα στην καρδιά σας την χαρά των απλοϊκών Ποιμένων της Βηθλεέμ που πρώτοι άκουσαν από τους αγίους Αγγέλους το χαρμόσυνο μήνυμα ότι " ετέχθη ημιν σήμερον Σωτήρ ός έστι ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΥΡΙΟΣ  "
(Λουκ.Β΄ια)  ... 
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΙΚΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΕΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΥΠΕΡΚΟΣΜΙΑ ΑΓΑΘΑ ΤΟΥ ΤΕΧΘΕΝΤΟΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΣΑΣ!


ΑΓΙΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2014 
  π.ΤΙΜΟΘΕΟΣ ΗΛΙΑΚΗΣ 

 













Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2011

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟΝ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΑΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ

 Πλησιάζοντας η μεγάλη εορτή των Χριστουγέννων,η εορτή της αγάπης και της καταλαγής,θεωρώ καθήκον μου σαν άνθρωπος πρώτα και σαν κληρικός ύστερα,να απευθύνω δημόσια έκκληση προς κάθε αρμόδιο αλλά και προς κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο,για την άμεση λύση του προβλήματος με τον βίαιο και απάνθρωπο εγκλεισμό του Πατριάρχη κ.Ειρηναίου μέσα στο απέριττο κελί του στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων.Ο εγκλεισμός αυτός διαρκεί εννέα  ολόκληρα χρόνια κατά την διάρκεια των οποίων ο Μακαριώτατος δεν έχει την δυνατότητα της εξόδου αλλά ούτε την ευχέρεια να δεχθεί επισκέψεις αφού κάτι τέτοιο απαγορεύεται αυστηρά από τους κρατούντες παράνομα τα κλειδιά της εξώπορτας του κελιού ,την οποία φρόντισαν οι ίδιοι να κλειδώσουν με λουκέτα και να τοποθετήσουν μάλιστα και φρουρά από αγνώστου εθνικότητας και θρησκεύματος άτομα,τα οποία,όπως είπαμε δεν επιτρέπουν σε κανένα την είσοδο,ούτε σε συγγενείς του Πατριάρχη,ούτε και σε αυτούς ακόμα τους γιατρούς και τους δικηγόρους του. Ύστερα από δικαστική απόφαση επετράπη για μια μόνο φορά να τον επισκεφθούν δυο δικηγόροι,ενώ με παρέμβαση της Αστυνομίας του Ισραήλ επετράπη στην Ελληνίδα δημοσιογράφο κ.Μαρία Γιαχνάκη να μπει και να πάρει συνέντευξη του έγκλειστου Πατριάρχη η οποία μεταδόθηκε από την εκπομπή του  κ.Κ.Χαρδαβέλα
" Αθέατος κόσμος" (http://anagrafes.gr/diafora-nea/protoselido/1291-i-sinentefksi-eirinaiou),στις 25 Ιανουαρίου 2011.
Η ΕΞΩΠΟΡΤΑ ΤΟΥ ΚΕΛΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΚΛΕΙΔΩΜΕΝΗ ΑΠΌ ΕΞΩ
 Την ευθύνη για την απαράδεκτη αυτή κατάσταση,που εκτός των άλλων εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους και για αυτήν ακόμα την ζωή του Πατριάρχη κ. Ειρηναίου, φέρει πρωτίστως ,το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών ,που θα έπρεπε ήδη να είχε παρέμβει δυναμικά ,κλείνοντας αυτό το θέμα που διασύρει την χώρα μας διεθνώς αφού όλα σχεδόν τα ξένα ειδησιογραφικά πρακτορεία ασχολούνται με αυτό.Μόλις προ ολίγων ημερών είδε το φως της δημοσιότητας η είδηση,που δυστυχώς είναι αληθινή, πως ο έγκλειστος Πατριάρχης αναγκάσθηκε να κάνει εξαγωγή δύο δοντιών που τον πονούσαν...μόνος του, χωρίς την βοήθεια γιατρού και χωρίς βέβαια την λήψη αντιβίωσις!!!!! 

 Δεν επιθυμώ να υπεισέλθω στα εσωτερικά του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων , όμως πιστεύω πως το θέμα αυτό δεν είναι ένα απλό "εσωτερικό θέμα",είναι θέμα πανανθρώπινο και βέβαια παν χριστιανικό.Και είναι γεγονός πως αρκετοί είναι εκείνοι που έχουν κατά καιρούς προβεί σε παρεμβάσεις για την λύση αυτού του προβλήματος που όμως δεν καρποφόρησαν.Οι απαντήσεις που έρχονται από την " άλλη πλευρά" ποικίλουν και αλλάζουν ανάλογα με τον συνομιλητή.Οι πιο συνηθισμένες απαντήσεις είναι δύο.Η πρώτη λέει πως ο κ.Ειρηναίος δεν έχει αποδεχθεί την "νέα κατάσταση "', όπως αυτή διαμορφώθηκε μετά την Πανορθόδοξο διάσκεψη του 2005 ,γιαυτό και τον έχουν κλειδώσει για να μην δημιουργήσει..σχίσμα ,και η δεύτερη πως..έχει κλειδωθεί μόνος του !!!!
Στην δεύτερη απάντηση δεν μιλάμε..γελάμε!
Η φωτογραφία που δημοσιεύουμε με την πόρτα κλειδωμένη από έξω απαντάει μονή της,όπως και το επιτόπιο ρεπορτάζ της κ.Μ.Γιαχνάκη.
 Στην πρώτη τώρα απάντηση περί ¨σχίσματος" λέμε απλά πως για να γίνει σχίσμα χρειάζονται δύο η τρεις και από ότι μας λέγανε οι εν Ιεροσολύμοις αδελφοί ο κ.Ειρηναίος είναι μόνος του.Πότε έλεγαν την αλήθεια τότε η τώρα;
Και κάτι ακόμα ,όταν ο Μακαριώτατος είχε την εξουσία δεν πείραξε κανένα από όσους τον πολεμούσαν από την ημέρα που έγινε Πατριάρχης ,και μετά την πτώση του το μόνο που κάνει είναι να αγωνίζεται για την ηθική του αποκατάσταση ,αφού καμία από τις βαριές κατηγορίες που του είχαν τότε προσάψει δεν αποδείχθηκε και κανένα βέβαια δικαστήριο δεν τον δίκασε και ασφαλώς δεν τον καταδίκασε.Είναι έγκλημα για ένα συκοφαντημένο άνθρωπο και μάλιστα Πατριάρχη να επιθυμεί την ηθική του δικαίωση μέσα από κάθε νόμιμη διαδικασία;
 Πέρα όμως από αυτά ότι και να συμβαίνει είναι απαράδεκτο ένας άνθρωπος να ζει κάτω από τέτοιες συνθήκες .Είναι αντιχριστιανικό να απαγορεύεις σ ένα Χριστιανό να εκκλησιαστεί την μεγάλη των Χριστουγέννων ημέρα και τις υπόλοιπες ημέρες του έτους.Είναι απάνθρωπο να καταδικάζεις ένα άνθρωπο σε σίγουρο και αργό θάνατο. 
 Μακάρι οι αρμόδιοι να δουν με σοβαρότητα το θέμα και να το αντιμετωπίσουν προτού είναι αργά .Δεν τους παρακαλώ να παρέμβουν ,το απαιτώ σαν Έλληνας πολίτης και πιστεύω πως δεν το απαιτώ μόνο εγώ.
(  https://www.facebook.com/groups/irineos/ ). 
( http://mkka.blogspot.com/2011/12/blog-post_05.html )
 (http://greeknation.blogspot.com/ )
Όπως έχουν υποχρέωση οι ανά τον κόσμο Ελληνικές Προξενικές Αρχές να παρεμβαίνουν στις περιπτώσεις που Έλληνες πολίτες,έστω και εγκληματίες, 
αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις Αρχές στις χώρες που βρίσκονται,έτσι και στην περίπτωση του Πατριάρχη κ.Ειρηναίου έχουν την ίδια  και μεγαλύτερη υποχρέωση να πράξουν.Αρκετά διασύρθηκε η Ελλάδα μας από λάθη και παραλείψεις των διπλωματών που χρυσοπληρώνει.
Μακάρι ο Πατριάρχης Ειρηναίος να μπορέσει αυτά τα Χριστούγεννα να ακούσει μέσα σε ένα Ναό το 
" Χριστός γεννάται ".
 Μακάρι επιτέλους στον τόπο που γεννήθηκε η Αγάπη να την αφήσουν και να βασιλέψει αυτοί που είναι ταγμένοι να την υπηρετούν!
Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ ΣΤΟΝ ΝΑΟ ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ ΔΙΠΛΑ ΤΟΥ ΤΟ ΚΕΝΟ ΣΤΑΣΙΔΙ ΤΟΥ ΓΙΑΣΈΡ ΑΡΑΦΆΤ
Ο ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΓΕΝΝΉΣΕΩΣ ΣΤΗΝ ΒΗΘΛΕΈΜ
ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΕΙΡΗΝΑΙΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΛΗΨΙΩΝ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΩΝ
Υ.Γ. Για την ιστορία θέλω να καταθέσω εδώ πως όλα αυτά τα χρόνια του εγκλεισμού  του κ. Ειρηναίου μοναδική του συντροφιά είναι ο πιστός φίλος-σκύλος του,ένα θαυμάσιο Λαμπραντόρ ο Μάρκ !
π.Τιμόθεος Ηλιάκης

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2011

+ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ ΤΙΤΟΣ Κ. ΧΟΡΤΑΤΟΣ 1950-2011

 Ένας λαμπρός Κληρικός,ένας φίλος και αδελφός "έφυγε" αργά εχθές το βράδυ για το αιώνιο ταξίδι που οδηγεί στην Βασιλεία των ουρανών.( 14 Δεκεμβρίου 2011)
 Ο Αρχιμανδρίτης ΤΙΤΟΣ ΧΟΡΤΑΤΟΣ δεν είναι πια κοντά μας.Προτίμησε να γιορτάσει την Θεία Γέννηση εκεί ψιλά μαζί με τους Αγγέλους ψάλλοντας με την κατανυκτική του φωνή το " Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη ..".
Στην αγία Πόλη της Βηθλεέμ ,που τόσο αγάπησε και ύμνησε,φτερουγίζει τώρα το πνεύμα του.Εκεί στο ιερό προσκύνημα των απλοϊκών Ποιμένων,που τόσο γλαφυρά μας το παρουσίασε σε ένα από τα πολλά συγγράμματά του,θα περιστρέφεται η αγαθή του ψυχή.Στην Ναζαρέτ, στην Γεθσημανή,στον Ιορδάνη ποταμό,στον Γολγοθά και στον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως του Σωτήρος Χριστού θα είναι έντονη η νοερή του παρουσία,αφού τα λάτρεψε και έδωσε όλες του τις πνευματικές δυνάμεις για την προάσπιση και ανάδειξή τους μέσα από τα δοκίμιά του.
 Ο κατά πνεύμα Αδελφός και πολύτιμος ΦΙΛΟΣ π.Τίτος,κατά κόσμον Διονύσιος,Χορτάτος γεννήθηκε στην Βαρβάσαινα του Πύργου Ηλείας στις 16 Ιουνίου 1950 από γονείς ευσεβείς τον Κωνσταντίνο και την Ρωξάνη.Μετά τις εγκύκλιες σπουδές του γράφτηκε στην Ριζάρειο Εκκλ.Σχολή και στην συνέχεια στην Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ..Χειροτονήθηκε Διάκονος στην Κομοτηνή στις 23 Αυγούστου 1972 από τον μακαριστό Μητροπολίτη,τότε Μαρωνείας και μετά ταύτα Ν.Ιωνίας και Φιλαδελφείας Τιμόθεο που του έδωσε το όνομα του αυταδέλφου του Μητροπολίτου Παραμυθίας Τίτου.Πρεσβύτερος χειροτονήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 1976 ,υπό του ιδίου Μητροπολίτου,στον Μητροπολιτικό Ναό των Αγίων Αναργύρων Ν.Ιωνίας και έλαβε ταυτόχρονα και το οφίκιο του Αρχιμανδρίτη.Υπηρέτησε στον Ι.Καθεδρικό Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου Ν.Φιλαδελφείας και στην συνέχεια στον Ι.Ναό της Ζωοδόχου Πηγής Καλογραίζης.τον οποίο και ανήγειρε εκ βάθρων.Ταυτόχρονα υπηρέτησε και ως καθηγητής Μέσης Εκπαιδεύσεως.Επί Πατριάρχου Ιεροσολύμων Διοδώρου έλαβε απόσπαση για το παλαίφατο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων όπου υπηρέτησε ως Γραμματεύς των Πατριαρχικών Γραφείων και Ηγούμενος της Ι.Μονής των Αγίων Θεοδώρων Ιεροσολύμων,θέσεις που διατήρησε και επί Πατριάρχου κ.Ειρηναίου. 
 Επέστρεψε στην Ελλάδα λόγω κλονισμού της υγείας του και έλαβε την σύνταξή του,χωρίς όμως να πάψει να εργάζεται στον Αμπελώνα του Κυρίου.Ιερουργούσε και κήρυττε τον Θείο λόγο ενώ υπήρξε πολυγραφότατος με ειδική ενασχόληση την εκκλησιαστική ιστορία και την ιστορία των Αγίων Τόπων.
 Η νεκρώσιμος Ακολουθία του μακαριστού Αδελφού θα τελεσθεί αύριο Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου στις 9 το πρωί στον Ιερό Ναό της Ζωοδόχου Πηγής Καλογραίζης ενώ η ταφή του σκηνωματός του θα γίνει στην γενέτειρά του στον Πύργο Ηλείας.
 ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΑΔΕΛΦΕ,ΦΙΛΕ ΚΑΙ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΕ !
 π.Τιμόθεος Ηλιάκης
ΣΤΟΝ ΠΑΝΙΕΡΟ ΝΑΟ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΝΘΡΟΝΙΣΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ


ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΝ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΤΟΥ


ΣΤΟΝ Ι.ΝΑΟ ΖΩΟΔΟΧΟΥ ΠΗΓΗΣ ΚΑΛΟΓΡΑΙΖΗΣ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΝ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΜΟΥ Ο ΑΔΕΛΦΟΣ ΤΙΤΟΣ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΜΟΥ


ΣΤΗΝ ΜΟΝΗ ΣΙΝΑ 





ΜΕΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ




Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2011

Η ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ ΤΩΝ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΩΝ - ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ

Φώτης Κόντογλου - Ἡ Μελαγχολία τῶν Παλαιολόγων


Τὸν καιρὸ ποὺ δούλευα στὸν Μυστρᾶ, τύχαινε πολλὲς φορὲς νὰ βρεθῶ μοναχὸς μέσα στὴν Περίβλεπτο. Τ᾿ ἀπόγεμα ἡ ἐκκλησία σκοτείνιαζε κι ἀγρίευε. Ἀπὸ πάνου ἀπὸ τὴν σκαλωσιὰ ἄκουγα πατήματα. «Κανένα φάντασμα θὰ περπατᾷ», συλλογιζόμουνα, καὶ γύριζα τὸ κεφάλι μου πάντα κατὰ τὸ μέρος ποὺ στεκόντανε ζωγραφισμένοι οἱ στρατιῶτες καὶ οἱ πολεμάρχοι. Στεκόντανε στὴ σειρὰ ἕνα γῦρο, λίγο ψηλότερα ἀπὸ τὸ χῶμα, οἱ περισσότεροι μὲ βγαλμένα μάτια, τρυπημένοι στὸ στῆθος, πολλοὶ ἀπ᾿ αὐτοὺς κομματιασμένοι ἀπὸ τὶς σπαθιές. Σὲ πολλὰ κεφάλια εἶχε ἀπομείνει γερὸ ἕνα μάτι μοναχά, μὰ κεῖνο τὸ μάτι ἔβλεπε σὰν δέκα ζωντανά.
Μνήσθητί μου, Κύριε! Χρόνια πέρασα μέσα σὲ κείνη τὴν ἐκκλησιά, καὶ μ᾿ ὅλα τοῦτα ἀνατρίχιαζα, σύγκρυο μὲ διαπερνοῦσε. Κεῖνοι οἱ χορταριασμένοι τοῖχοι ἤτανε ζωντανοί, καρδιὲς χτυπούσανε, νεῦρα τανυζόντανε, σπαθιά, σαργίτες, ταρκάσια, σκουτάρια τρίζανε ἀπάνω στὰ κορμιά. «Καὶ ἰδού, σεισμὸς καὶ προσήγαγε τὰ ὀστᾶ, ἑκάτερον πρὸς τὴν ἁρμονίαν αὐτοῦ. Καὶ εἶδον· καὶ ἰδοὺ ἐπ᾿ αὐτὰ νεῦρα καὶ σάρκες ἐφύοντο, καὶ ἀνέβαινεν ἐπ᾿ αὐτὰ δέρμα ἐπάνω. Καὶ εἰσῆλθεν εἰς αὐτὰ τὸ πνεῦμα καὶ ἔζησαν καὶ ἔστησαν ἐπὶ τῶν ποδῶν αὐτῶν, συναγωγὴ πολλὴ σφόδρα».
Ἐτοῦτοι εἶναι οἱ τελευταῖοι στρατιῶτες τοῦ Παλαιολόγου, τότε ποὺ ἤρτανε καὶ πιάσανε γιὰ μετερίζι τῆς ἀπελιπισίας τὸ φημισμένο βουνὸ τοῦ Ταϋγέτου, σιμὰ στὴν ἀρχαία Σπάρτη. Ἀνεμοδαρμένο ἀπάνου στὸν βράχο, μαραζωμένο, τὰ μάτια τους μελανιασμένα καὶ λαμπερὰ ἀπὸ τὴν θέρμη, ἀπὸ τὴν ἀγρύπνια καὶ τὴν ἀγωνία. Ἀνατολῖτες, στρατολογημένοι ἀπὸ τὰ μέρη τῆς Σηλύβριας, τῆς Μαύρης Θάλασσας, τὴν Ἀγχίαλο, τὴν Καβάρνα, κι ἄλλοι ντόπιοι ἀπ᾿ τὸν Δρόγγο τῶν Σκορτῶν, τὸ Σάλαβρο, τὸ Βοίτουλο, τὴ Μάνη, τὴ Γρεμπενή, τὸν Ἀϊτὸ κ.ἀ., αἵματα παλιά. Δὲν εἶναι στρατιῶτες βαριοί, μὲ κορμιὰ δυνατά. Τὰ χέρια τους καὶ τὰ ποδάρια τους εἶναι κοκκαλιασμένα, τὰ κορμιὰ λιγνά, περπατᾶνε ἐλαφρὰ σὰν φαντάσματα, πολεμιστὲς ἑνὸς βασιλείου ποὺ δὲν εἶναι τούτου τοῦ κόσμου. «Θεία παρεμβολή, θεηγόροι ὁπλῖται παρατάξεως Κυρίου». Σὰν τὸν ἀφέντη τους τὸν Κωνσταντῖνο, ξέρουνε τὸ κακὸ τὸ ριζικό τους. 



Κι οἱ ἄλλοι οἱ σύντροφοί τους εἶναι παραπονεμένοι, μὰ τοῦτος εἶναι πολὺ θλιμμένος, φαρμάκι στάζει ἀπὸ τὸ στόμα του. Στέκεται σὰν πουλὶ ἀναφτερουγιασμένο. Στό ῾να χέρι του βαστᾷ ἀλαφρὰ τὸ δοξάρι καὶ τ᾿ ἄλλο τ᾿ ἀκουμπᾷ ἀπάνω στὸ σπαθί. Ἀπὸ τὸ λαιμό του εἶναι κρεμασμένη ἡ περικεφαλαία πίσ᾿ ἀπὸ τὴν ὡραία κεφαλή του, στὸν ἕναν ὦμο του ἔχει ριγμένο τὸ ταρκάσι μὲ τὶς σαγίτες καὶ στὸν ἄλλον ὦμο τὸ σκουτάρι του.
Ὧρες καθόμουνα καὶ κουβέντιαζα μαζί του σὲ μιὰ γλῶσσα ποὺ δὲ χρειάζεται μηδὲ στόμα γιὰ νὰ τὴ πεῖ, μηδὲ ἀφτί, γιὰ νὰ τὴν ἀκούσει. Τὸν ἄκουγα ποὺ μοῦ μιλοῦσε ἀπὸ τὸν ἄλλο κόσμο, σὰν τ᾿ ἀγέρι ποὺ φυσᾷ ἀπάνου στ᾿ ἄγρια χορτάρια πού ῾ναι φυτρωμένα σὲ κάστρο ρημαγμένο, μὰ καταλάβαινα καθαρὰ τί μοῦ ῾λεγε.
Τοῦτος ὁ στρατιώτης δὲν εἶναι κανένας ἄντρας δυνατός, μὲ κορμὶ ἀντρειωμένο, χεροδύναμος καὶ φοβερός. Τὸ κορμί του εἶναι ἀλαφρὸ καὶ λυγερό, τὰ ποδάρια του ψιλὰ καὶ μακριὰ σὰν τοῦ ζαρκαδιοῦ. Κεῖνα τὰ δάχτυλα τῶν χεριῶν του εἶναι ἴδια κοντύλια ψιλοπελεκημένα, ἴδια ἁγιοκέρια, κι ἀπορεῖς πῶς κρατᾶνε ἄρματα. Τὸ κεφάλι του γέρνει στὸν ὦμο του σὰν τοῦ Χριστοῦ. Τέτοιο κεφάλι ποιὸ πινέλο νὰ τὸ ζωγράφισε! Ζωγράφος εἶμαι κι ἐγώ, κι ὅμως ἀπορῶ γιὰ τὴν τόση τέχνη. Ἀπὸ ποιὸ μέρος ᾖρθε τοῦτο τὸ χέρι, ποὺ κράτησε τὸ πινέλο, γιὰ νὰ τυπώσει αὐτὰ τὰ πικραμένα μάτια, αὐτὸ τὸ πηγοῦνι, αὐτὸ τὸ στόμα, αὐτὰ τὰ μαλλιά! Τί μυστήριο κρύβεται μέσα σ᾿ αὐτὸν τὸν καθρέφτη π᾿ ἀντιφεγγίζει τὶς χαρὲς ἑνὸς ἄλλου κόσμου! Καὶ τί εὐτυχία γιὰ μᾶς, νὰ φτάξει ἴσαμε τὰ χρόνια μας ἕνα τέτοιο δῶρο ἐξαίσιο! Πρόσωπο γλυκομελάχρινο, ψημένο ἀπὸ τὸν ἥλιο τῆς Ἀνατολῆς, στὰ μέρη ποὺ πολεμοῦσε γιὰ τὴν πίστη τοῦ Χριστοῦ. Ἀπὸ τὰ μισοσφαλισμένα μάτια του βγαίνει μία ἀντιφεγγιὰ γλυκιά, ἤρεμη καὶ θλιμμένη.
Σ᾿ ὅλο τὸν κόσμο δὲν βρέθηκε, μηδὲ θὰ βρεθεῖ τέχνη ὅμοια μὲ τῆς Ἀνατολῆς, νὰ δίνει τέτοιο πάθος καὶ τέτοιο γλυκὸ παράπονο στὰ πλάσματά της. Ὅποιος ἔχει καρδιὰ θερμή, ἐκεῖνος θὰ μὲ καταλάβει. Καμιὰ τέχνη δὲ μεταχειρίστηκε τόσο ἁπλὰ μέσα καὶ καμιὰ τέχνη δὲν ἔπιασε τέτοια πράματα. Ἀπὸ κοντά, τὰ μάτια εἶναι δυὸ πινελιές, μιὰ μαύρη καὶ μίαν ἄσπρη, ἡ μύτη εἶναι καμωμένη μὲ δυὸ ἐλαφρὲς γραμμές! Δὲν εἶναι λοιπὸν μεγάλο μυστήριο; Τί θέλουνε νὰ ποῦνε αὐτοὶ ποὺ μιλᾶνε γιὰ φυσικὰ καὶ γιὰ ἀνατομίες καὶ γιὰ ἐπιστῆμες καὶ γιὰ ὀφθαλμολογίες καὶ τέτοια; Ἐδῶ δὲν ὑπάρχει μηδὲ φυσικό, μηδὲ ἀφύσικο, μηδὲ τίποτα. Ἐδῶ ὑπάρχει αὐτὸ τὸ ἀνεξερεύνητο μυστήριο, ποὺ δὲν μπορεῖ νὰ τὸ πιάσει μηδὲ ὁ σοφὸς Σολομῶντας, μὲ λόγια, μὲ σκολειὰ καὶ μὲ φιλοσοφίες. «Δώρημα τέλειον ἄνωθεν καταβαῖνον ἐκ τοῦ πατρὸς τῶν φώτων». Φλόγα ἄπιαστη, ἀκατανόητη πνοή!
Ἡ τέχνη τῆς ἀνατολικῆς χριστιανοσύνης εἶναι καθαρὴ θροφὴ γιὰ τὸ πνεῦμα καὶ χαρὰ γιὰ τὰ μάτια. Τὸ ἰδεῶδες της Ἀνατολῆς ἀπέχει ἀπὸ τὸ ἰδεῶδες τῆς Δύσης ὅσο κι ὁ οὐρανὸς ἀπὸ τὴ γῆ. Μὲ τὸ πάθος ἡ Ἀνατολὴ πέτυχε τὸ ἐξωτικὸ ἀποτέλεσμα ποὺ ζητᾷ τὸ πνεῦμα σὰν ἐλάφι διψασμένο. Ἡ Δύση ἔκανε ἀνάμεσα στὰ ἔθνη ἐκεῖνα ὅπως ὁ Προμηθέας, καὶ πῆγε τὸ φῶς σ᾿ ἐκείνους ποὺ ζούσανε στὸ σκοτάδι. Πῆγε καὶ κούρνιασε στὴν ἀϊτοφωλιά, στὸ Τολέδο, Ἀνατολίτης ντερβίσης, κήρυκας τῆς ἐγκράτειας στὴν τέχνη τῆς ζωγραφικῆς, βαριεστισμένος ἀπὸ τὰ πανηγύρια τῆς Βενετιᾶς. Ὅπως ἤτανε κατατρεγμένοι οἱ Βυζαντινοὶ ποὺ σκαλώνανε στὰ βράχια τοῦ Μυστρᾶ, ἔτσι κι ὁ Θεοτοκόπουλος πῆγε καὶ φώλιασε στὸ Τολέδο. 









 

Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2011

ΜΙΑ ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΜΙΑ ΕΞΗΓΗΣΗ !


Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2011


ΕΠΑΝΟΡΘΩΣΗ ΜΙΑΣ ΑΔΙΚΙΑΣ!

ΖΗΤΩ ΜΥΡΙΑΚΙΣ ΣΥΓΓΝΩΜΗΝ!

_________Ο Πανοσ. Αρχιμ. Τιμόθεος Ηλιάκης, του οποίου την ανοικτή επιστολή, που απευθυνόταν στον τέως Πρωθυπουργό κ. Γεώργιο Παπανδρέου, συμπεριέλαβα στην ανάρτησή μου με θέμα "Δρυός πεσούσης" (1ον) της  28ης Νοεμβρίου ε.έ. πικράθηκε πολύ με τά εισαγωγικά λόγια, τα οποία έθεσα στο σημείωμά μου. Πικράθηκε κυρίως μέ δύο σημεία των λόγων μου: α) μέ τήν έννοια ότι "δεν κτυπάμε πεσμένα καλάμια". Καί αντιλέγει, ότι την ανοικτή επιστολή του απηύθυνε πρός τόν κ. Γ. Α. Παπανδρέου στις 3 Νοεμβρίου, δηλ. όταν αυτός ήταν ακόμη Πρωθυπουργός της Ελλάδος, καί β) μέ τόν όρο "κολλητός", τον οποίο εμείς εχρησιμοποιήσαμε, παρέχει δε τήν διευκρίνηση, ότι  δεν είναι παρά ο πνευματικός πατέρας του ζεύγους Ανδρέα-Δήμητρας Παπανδρέου χθές και της κυρίας Δήμητρας Λιάνη- Παπανδρέου σήμερα.
__________Από τή θέση αυτή δηλώνουμε, ότι δεν είχαμε καμμιά πρόθεση να θίξουμε τον π. Τιμόθεο. Ειδικώτερα με τόν όρο "κολλητός" δεν εννοούσαμε τίποτε περισσότερο, αλλά μόνο τόν άνθρωπο που βρίσκεται πολύ πλησίον σε κάποιο επώνυμο πρόσωπο. Ζητάμε μυριάκις συγγνώμην από τόν π. Τιμόθεο καί στη συνέχεια παραθέτουμε την επιστολή του. Σημειώνουμε, ότι ΔΕΝ μας εζήτησε τήν όποια αποκατάσταση! Το πράττουμε εκ λόγων δικαιοσύνης, αλλά  καί εντιμότητος. 
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
Αίγιον, 3 Δεκεμβρίου 2011
*******************

"Σεβασμιώτατε 
με λύπη μου διάβασα στο προσωπικό σας μπλοκ τα παραπάνω που δημοσιεύονται σε μια σειρά υπό τον τίτλο" ΔΡΥΟΣ ΠΕΣΟΥΣΗΣ" .
Νομίζω ότι είστε άδικος απέναντί μου και τούτο γιατί εγώ την "ανοιχτή επιστολή " προς τον τέως Πρωθυπουργό κ.Γ.Α.Παπανδρέου την δημοσίευσα στο προσωπικό μου μπλόκ
http://ektimotheou.blogspot.com/2011/12/blog-post.html,στίς 3 Νοεμβρίου 2011, κάτι που φαίνεται και από τον τίτλο αλλά και το περιεχόμενο. Επίσης η εν λόγω επιστολή έγινε πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα "PRESS TIME" την Κυριακή 5 Νοεμβρίου, πρωτού δηλ. παραιτηθεί ο Γ. Παπανδρέου. Δεν είμαι Σεβασμιώτατε από τους ανθρώπους εκείνους που κλαδεύουν το δένδρο όταν αυτό έχει πέσει, την επιστολή την έγραψα με πόνο ψυχής όμως πίστευα ότι έπρεπε να πάρω δημόσια θέση. Δεν ξέρω γιατί σας ενόχλησε τόσο ώστε να με κατατάξετε στην τάξη αυτών που χτυπάνε όσους δεν έχουν πλέον εξουσία. Δεν θα πιστέψω ότι δεν το προσέξατε γιατί είστε από τους Ιεράρχες που τα παρακολουθούν όλα με προσοχή. Επίσης θέλω να σας πω ότι ο όρος "κολλητός" δεν ταιριάζει στην σχέση μου με τον αείμνηστο Πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου και την σύζυγό του κ. Δήμητρα Λιάνη-Παπανδρέου. Δεν ήμουν "κολλητός", ήμουν και παραμένω σε ότι αφορά την κυρία Παπανδρέου, ο Πνευματικός τους.

Δεν θα επεκταθώ άλλο. Σας ευχαριστώ που μου κάνατε την τιμή να ασχοληθείτε μαζί μου και να με παρουσιάσετε σαν άνθρωπο χωρίς ίχνος γενναιότητας που χτυπά πεσμένα "δένδρα". Να είστε καλά. ΚΑΛΕΣ ΕΟΡΤΕΣ !



Με σεβασμό
 
 π.ΤΙΜΟΘΕΟΣ ΗΛΙΑΚΗΣ"
 
 
    
  Οφείλω να ευχαριστήσω δημόσια τον Σεβασμιώτατο 
 Μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιο 
 για την άμεση αντίδρασή του στο θέμα που ,ως μη όφειλε ,προέκυψε και που βέβαια τώρα πλέον έκλεισε. 
 Πιστεύω πως πρέπει όλοι μαζί να ενώσουμε τις φωνές και τις δυνάμεις μας για να βοηθήσουμε την Πατρίδα μας στις δύσκολες αυτές ώρες και να σταθούμε δίπλα στον προδομένο και πονεμένο Ελληνικό Λαό

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΔΙΩΞΟΥΜΕ ΤΗΝ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΠΕΒΑΛΛΑΝ,
ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΟΡΑΜΑ ,
ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΠΑΝΑΚΤΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΜΑΣ
ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ .

 π.ΤΙΜΟΘΕΟΣ ΗΛΙΑΚΗΣ

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2011

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΣΕΒ.ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ κ.ΑΜΒΡΟΣΙΟΝ

 Ο κατά πάντα σεβαστός Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αγιαλείας κ.ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ μου έκανε την τιμή να ασχοληθεί ,έστω και αρνητικά, μαζί μου, επικρίνοντας την "ανοιχτή επιστολή" που έστειλα στον κ.Γ.Α.Παπανδρέου όταν ήταν Πρωθυπουργός και του ζητούσα να παραιτηθεί.Κατά τον Σεβ. κ.Αμβρόσιο έπρεπε να " χτυπήσω" τον κ.Παπανδρέου "οταν βρισκόταν στην εξουσία" και όχι όταν...έπεσε!
 Ας δούμε το δημοσίευμα του Σεβασμιωτάτου και στην συνέχεια την απαντησή μου.

ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΟΥΤΕ ΝΑ ΣΥΜΦΩΝΗΣΟΥΜΕ, 
ΑΛΛ' ΟΥΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΦΩΝΗΣΟΥΜΕ!
_______ Ο κ. Γεώργιος Παπανδρέου δεν είναι πια Πρωθυπουργός της Χώρας! Εκών ή άκων παρέδωσε την Εξουσία σε ένα άλλο πρόσωπο, τον κ. Λουκά Παπαδήμο. Ένα πρόσωπο, επιλεγμένο από τα ξένα Κέντρα Αποφάσεων, τα οποία και τον επέβαλαν στην ταλαίπωρη Χώρα μας. Φωνή ή μάλλον φερέφωνο των ξένων Αφεντάδων μας στην Ελλάδα είναι τα ευχερώς εξαγοραζόμενα ΜΜΕ (θυμηθήτε το Σχέδιο Αννάν για την Κύπρο). Αυτά έκαμαν την σχετική προπαγάνδα, τήν "σπέκουλα", ώστε ο κ. Παπαδήμος, (αυτό το Στέλεχος των ξένων Διευθυντηρίων, συγχρόνως δε καί  συνένοχος και συνυπεύθυνος για την σημερινή οικονομική κρίση), να κληθή απο το πουθενά για να κυβερνήσει την Χώρα, αύριο δέ ως προ-κάτ Πρωθυπουργός να διεκδικήσει την Εξουσία και μέσα απο τη εκλογική διαδικασία! Αυτό, παρακαλώ, να το θυμάσθε. 
________Ας επανέλθουμε όμως στο κύριο θέμα μας. Από την ώρα που ο κ. Γ. Παπανδρέου κατέθεσε την Εξουσία, παρατηρείται ένας καταιγισμός ειδήσεων, καταγγελιών καί δημοσιευμάτων, τα οποία με  τον ένα ή τόν άλλο τρόπο τον κατηγορούν!  Μπορεί να είναι αλήθεια ή ψέμματα, όσα τώρα δημοσιεύονται. Αλλά το ερώτημά μας είναι: Γιατί όλα αυτά να δημοσιεύωνται τώρα; Γιατι δεν τα έγραφαν και χθές όσοι προσπαθούν να του προσάψουν ψόγο;  Οι γενναίοι κτυπούν τα καλάμια όταν είναι όρθια! Ο κ. Γ. Παπανδρέου τώρα πια είναι ένα πεσμένο καλάμι! Μοναδική εξαίρεση στον κανόνα αποτελεί ο εκ Κρήτης κ. Θ. Ακρ...κης, ο οποίος επί έτη τώρα διά  του διαδικτύου καταγγέλλει ότι ο κ. Παπανδρέου είναι αβάπτιστος, δηλ. δεν είναι χριστιανός! Αλήθεια; Ψέμματα; Η καταγγελία προέρχεται από ένα γενναίο Κρητικό και απευθυνόταν στον έως χθές Πρωθυπουργό.
__________Καλώς ή κακώς ο "Γεώργιος" έγινε καί πάλι ο "Γιωργάκης"! (βλ. ΤΟ ΠΑΡΟΝ, 27.11.2011). Από καθήκον λοιπόν δημοσιεύουμε σήμερα το πρώτο από αυτά τα καταγγελτικά δημοσιεύματα, για να ακολουθήσουν και άλλα. Δεν παίρνουμε θέση! Δεν μπορούμε να πάρουμε θέση, διότι δεν γνωρίζουμε. Την ευθύνη έχουν όσοι καταγγέλλουν τον τέως Πρωθυπουργό. Σας παραδίδουμε λοιπόν  σήμερα χωρίς σχόλια το πρώτο καταγγελτικό δημοσίευμα. Προέρχεται από τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη  π. Τιμόθεο Ηλιάκη, τον κληρικό πού ήταν "κολλητός" στον μακαρίτη Ανδρέα Παπανδρέου καί τήν κα Δήμητρα Λιάνη.  
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
Αίγιον, 28 Νοεμβρίου 201
( σ.σ. ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΑΝΟΙΚΤΗ ΜΟΥ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟΝ τ.ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΥΚΕ ΕΔΩ ΣΤΙΣ 3 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2011 )


 Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΜΟΥ ΣΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΊΑΣ κ ΑΜΒΡΟΣΙΟΥ.
 Σεβασμιώτατε με λύπη μου διάβασα στο προσωπικό σας μπλοκ,καθώς και στην εφημερίδα " ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΩΡΑ "( 2 Δεκεμβρίου), τα παραπάνω, που δημοσιεύονται σε μια σειρά υπό τον τίτλο" ΔΡΥΟΣ ΠΕΣΟΥΣΗΣ" .
 Νομίζω ότι είστε άδικος απέναντί μου και τούτο γιατί εγώ την " ανοιχτή επιστολή " προς τον τέως Πρωθυπουργό κ.Γ.Α.Παπανδρέου την δημοσίυεσα  στο προσωπικό μου μπλόκ http://ektimotheou.blogspot.com/2011/12/blog-post.html,στίς 3 Νοεμβρίου 2011 ,κάτι που φαίνεται και από τον τίτλο αλλά και το περιεχόμενο.Επίσης η εν λόγω επιστολή έγινε πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα "PRESS TIME " την Κυριακή 5 Νοεμβρίου,πρωτού δηλ. παραιτηθεί ο Γ.Παπανδρέου . Δεν είμαι Σεβασμιώτατε από τους ανθρώπους εκείνους που κλαδεύουν το δένδρο όταν αυτό έχει πέσει ,την επιστολή την έγραψα με πόνο ψυχής όμως πίστευα ότι έπρεπε να πάρω δημόσια θέση.Δεν ξέρω γιατί σας ενόχλησε τόσο ώστε να με κατατάξετε στην τάξη αυτών που χτυπάνε όσους δεν έχουν πλέον εξουσία.Δεν θα πιστέψω ότι δεν το προσέξατε γιατί είστε από τους Ιεράρχες που τα παρακολουθούν όλα με προσοχή.Επίσης θέλω να σας πω ότι ο όρος "κολλητός" δεν ταιριάζει στην σχέση μου με τον αείμνηστο Πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου και την σύζυγό του κ.Δήμητρα Λιάνη-Παπανδρέου.δεν ήμουν "κολλητός",ήμουν και παραμένω σε ότι αφορά την κυρία Παπανδρέου ,ο Πνευματικός τους.
 Δεν θα επεκταθώ άλλο σας ευχαριστώ που μου κάνατε την τιμή να ασχοληθείτε μαζί μου και να με παρουσιάσετε σαν άνθρωπο χωρίς ίχνος γενναιότητας που χτυπά πεσμένα " δένδρα". Να είστε καλά ..ΚΑΛΕΣ ΕΟΡΤΕΣ ! 
 Με σεβασμό 
 π.ΤΙΜΟΘΕΟΣ ΗΛΙΑΚΗΣ

Ο Άγιος Νεκτάριος και η χειροθεσία Υποδιακονισσών.

  Ο Άγιος Νεκτάριος και η χειροθεσία Γυναικών Υποδιακονισσών. Στο Μοναστήρι της Αγίας Τριάδος, που είχε ιδρύσει ο Άγιος στην Αίγινα  είχε ο ...