Σάββατο 11 Απριλίου 2020

Πατριαρχικόν Μήνυμα επί τη εισόδω εις την Αγίαν και Μεγάλην Εβδομάδα



Μήνυμα τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου
ἐπί τῇ εἰσόδῳ εἰς τήν Ἁγίαν καί Μεγάλην Ἑβδομάδα
(Σάββατον τοῦ Λαζάρου, 11 Ἀπριλίου 2020)
Βαρθολομαίος Ελέω Θεού Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, Ν. Ρώμης και Οικουμενικός Πατριάρχης .
          Ἀδελφοί καί τέκνα ἐν Κυρίῳ,
          Μία ἀκόμη Ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή ἔφθασε στό τέλος της. Σήμερα ἑορτάσαμε χαρμόσυνα τήν ἀνάσταση τοῦ ἐπιστηθίου φίλου τοῦ Χριστοῦ Λαζάρου, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ τήν προτύπωση τῆς «κοινῆς ἀναστάσεως». Αὔριο θά χαροῦμε τήν ἑορτή τῶν Βαΐων καί θά ψάλουμε τό «Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου, ὡσαννά ὁ ἐν τοῖς ὑψίστοις».
          Εἰσερχόμαστε, λοιπόν, μέ κατάνυξη καί ταπείνωση, στήν Ἁγία καί Μεγάλη Ἑβδομάδα, ἔχοντας διατρέξει μία Μεγάλη Τεσσαρακοστή διαφορετική ἀπό τίς προηγούμενες.Ἡ πανδημία τοῦ νέου κορωνοϊοῦ ἄλλαξε τήν καθημερινότητά μας καί τήν ἐκκλησιαστική μας ζωή. Ἔκλεισαν οἱ ναοί γιά τούς πιστούς. Ἡ πανίερη γεύση τῆς Θείας Κοινωνίας λείπει ἀπό τά αἰσθητήριά τους. Δέν βλέπουν τό πρόσωπο τῶν ἀδελφῶν ἐν συνάξει, στεροῦνται τίς κατανυκτικές ἀκολουθίες καί τήν εὐωδία τοῦ θυμιάματος. Σίγουρα προκαλοῦν ὅλα αὐτά μιά αἴσθηση ἀλλοτρίωσης. Μένουμε στό σπίτι μας γιά νά προφυλαχθοῦμε ἀπό τόν φονικό ἰό, ἀλλά ἀπουσιάζουμε ἀπό τόν «οἶκον τοῦ Πατρός», στόν ὁποῖον ὄχι μόνον αἰσθάνονται οἱ Ὀρθόδοξοι «σάν στό σπίτι τους», ἀλλά ὁ ὁποῖος «εἶναι τό σπίτι τους».
          Καί ὅμως! Μέ πόνο ψυχῆς ἔπρεπε νά πάρουμε τήν ἀπόφαση παράτασης τῶν μέτρων αὐτῶν καί γιά τήν Μεγάλη Ἑβδομάδα. Γιά νά προστατευτεῖτε ὅλοι ἀνεξαιρέτως. Τό ράσο τοῦ Πατριάρχου ὄφειλε νά σκεπάσει τίς ζωές σας καί πάλι, ὅπως πολλές φορές στήν ἱστορία τοῦ μαρτυρικοῦ Θρόνου τῆς Κωνσταντινουπόλεως.
          Νά εἶσθε βέβαιοι, ἀδελφοί καί τέκνα, ὅτι, ἄν ἐσεῖς πονᾶτε γιά τούς κλειστούς Ναούς, ὁ Πατριάρχης σας ὀδυνᾶται καί ὑποφέρει. Ὅμως, σᾶς διαβεβαιῶ ὅτι δέν γινόταν διαφορετικά. Στίς κρίσιμες ὧρες τῆς πανδημίας, οἱ ἰατροί καί οἱ εἰδικοί ἐπιστήμονες εἰσηγοῦνται, καί οἱ Κυβερνήσεις λαμβάνουν τά ἀπαραίτητα μέτρα. Καί ἐμεῖς πρέπει νά συμβάλουμε στήν προστασία τῶν ἀδελφῶν μας. Καί βεβαίως προσευχόμαστε στόν Θεό τῆς ἀγάπης, τόν ἰατρό τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων ἡμῶν, νά ἐνισχύσει τούς ἀσθενοῦντας στή δοκιμασία τους, νά βοηθήσει στό δύσκολο ἔργο τῶν ἰατρῶν, τῶν νοσηλευτῶν καί ὅλων ἐκείνων πού ἀγωνίζονται μέ αὐτοθυσία γιά τήν ἀντιμετώπιση τοῦ μεγάλου αὐτοῦ προβλήματος. Ἡ πρωτόγνωρη κρίση ἀνέδειξε τήν δύναμη καί τήν ἀξία τῆς ἀγάπης καί τῆς ἀλληλεγγύης, πού ὑπερβαίνουν τό ἀνθρώπινο μέτρο καί ἔχουν τή σφραγίδα Θείας δωρεᾶς.
          Πρέπει νά κατανοήσουμε καί νά ἀποδεχθοῦμε ὅτι μέ τά μέτρα αὐτά δέν θίγεται ἡ πίστη μας. Δέν μειώνεται διόλου ἡ κεντρική θέση τοῦ Ναοῦ καί τῶν τελουμένων ἐν αὐτῷ στή ζωή τῶν πιστῶν. Τά προσωρινά περιοριστικά μέτρα δέν εἶναι ἀποφάσεις κατά τῆς Ἐκκλησίας. Δέν ἀναφέρονται στήν ἰδιότητά μας ὡς πιστῶν, ἀλλά ὡς ἀνθρώπων «σάρκα φορούντων καί τόν κόσμον οἰκούντων».
          Συνεχίζουμε, λοιπόν, καί ἐμεῖςτήν ἐφαρμογή τῶν ἐκτάκτων μέτρων μέ συνέπεια. Πάσχα δέν εἶναι στήν Παράδοσή μας μόνον ἡ μία «κλητή καί ἁγία ἡμέρα». Πάσχα εἶναι ὅλη ἡ ζωή τῆς Ἐκκλησίας. Ἀνάσταση εἶναι ἡ «δόξα τῆς Ἐκκλησίας» καί ὁ «πλοῦτος τῆς Βασιλείας». Ἡ Ἀνάσταση εἶναι ὁλόκληρη ἡ πίστη, τό ἦθος καί ὁ πολιτισμός τῆς Ὀρθοδοξίας. Πάσχα εἶναι κάθε Θεία Λειτουργία. Ἀνάσταση εἶναι κάθε ταπεινό ἐξωκκλήσι, κάθε ἱερός ναός. Οἱ Ἅγιοι καί οἱ Μάρτυρες τῆς πίστεως, οἱ ἱερές εἰκόνες πού προσκυνοῦμε, κάθε πράξη ἀγάπης καί φιλανθρωπίας, ἀναδίδουν τό ἄρωμα τῆς Ἀναστάσεως. Ἡ ζωή τῶν πιστῶν εἶναι καθημερινό Πάσχα. Γνωρίζουμε τί σημαίνει Ἀνάσταση, ἐπειδή ξέρουμε τί θά πεῖ Σταυρός. Εἴμαστε ἡ Ἐκκλησία τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως. Ἔχουμε πεῖρα τοῦ Σταυροῦ καί γεύση τῆς Ἀναστάσεως καί γι᾿ αὐτό διακηρύσσουμε γεγονυίᾳ τῇ φωνῇ: «Ἰδού γάρ ἦλθε διά τοῦ Σταυροῦ χαρά ἐν ὅλῳ τῷ κόσμῳ».
          Ἔτσι, αὐτή τήν Μεγάλη Ἑβδομάδα καί αὐτό τό Πάσχα, ἀγαπητοί Χριστιανοί, ὁ Πατριάρχης σας καί οἱ κληρικοί τοῦ Φαναρίου θά προσευχόμαστε ἐντονώτερα γιά ὅλους σας. Ἐδῶ στό μέγα Μοναστήρι τῆς Ὀρθοδοξίας, θά θέσουμε τά ὀνόματά σας μέ ἀγάπη στό Ποτήριο τῆς Ζωῆς. Ἐσεῖς εἶσθε οἱ «δι᾿ εὐλόγους αἰτίας ἀπολειφθέντες», γιά τούς ὁποίους παρακαλοῦμε τόν Κύριο: «Σῶσον, Κύριε, τόν λαόν σου καί εὐλόγησον τήν κληρονομίαν σου». Δέν θά πάρετε τό «Ἅγιον Φῶς» τό Πάσχα σέ λαμπάδες, θά μεταγγισθῆ ὅμως στίς καρδιές σας. Νά ἀνοίξετε τίς καρδιές σας τήν φωταυγῆ Νύκτα τῆς Ἀναστάσεως καί νάλάμψεισ᾽ αὐτές τό φῶς ἀπό τήν ἀκοίμητη κανδήλα τῆς Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας. «Ἀδειάστε» ἐλεύθερα «τόν ἑαυτόν σας ἀπό τόν ἑαυτόν σας» γιά νά φωτισθῆτε ἀπό τό ἀνέσπερο φῶς τοῦ ἀναστάντος Χριστοῦ. Καί τότε θά γίνετε κι ἐσεῖς «τό φῶς τοῦ κόσμου», ὅπως ἤθελε ὁ Κύριός μας νά εἶναι αὐτοί πού Τόν ἀκολουθοῦν.
          Θά περάσει γρήγορα ὁ καιρός, ἀδελφοί καί τέκνα, θά ξεπεραστεῖ ἡ πανδημία, θά ἐπουλωθοῦν σύν Θεῷ οἱ πληγές.Εὔχομαι νά βγοῦμε ὅλοι μας ἀπό τήν κρίση, ἔχοντας ἀνακαλύψει τήν διάσταση τοῦ βάθους τῶν πραγμάτων καί βιώσει τήν «καλήν ἀλλοίωσιν». Ἔχοντας κατανοήσει τή δύναμη τῆς κοινωνίας μέ τόν Θεό, πού εἶναι «ζωή καί φῶς», ἔχοντας ἐκτιμήσει τήν ἀξία τοῦ θείου δώρου τῆς ὑγείας καί τῆς ζωῆς, τῆς θυσίας καί τῆς παραίτησης ἀπό τά ἀτομικά δικαιώματα γιά χάρη τῆς ἀγάπης.
          Ἡ Μεγάλη Ἑβδομάδα ἀρχίζει. Ἰδού ὁ Νυμφίος ἔρχεται. Ἰδού ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ἐνῷ Ἐκεῖνος κατεβαίνει γιά νά σταυρωθῇ. Σήμερον κρεμᾶται ἐπί ξύλου. Ὑμνοῦμεν Σου Χριστέ τό Σωτήριον πάθος καί δοξάζομέν Σου τήν Ἀνάστασιν. Ἡ ἄκρα ταπείνωση τοῦ Σταυροῦ φέρνει τόν θρίαμβο τοῦ Βασιλέως τῆς δόξης. Καλόν ἀγῶνα, καλή συμπόρευση μέ τόν Χριστό στήν πανσωστική ὁδό τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως. Χρόνια πολλά! Καλή Ἀνάσταση!
Ο Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίος




Message
By His All-Holiness
Ecumenical Patriarch Bartholomew
at the Beginning of Holy and Great Week
(Lazarus Saturday, April 11, 2020)
* * * 
Brethren and children in the Lord,

          Once again, Holy and Great Lent has come to a conclusion. Today, we joyfully celebrated the resurrection of Christ’s intimate friend, Lazarus, which serves as a prefigurement of the “common resurrection.” Tomorrow, we shall enjoy the feast of Palm Sunday, when we shall chant: “Blessed is the one who comes in the name of the Lord. Hosanna in the highest!”
          So we are entering Holy and Great Week with compunction and humility, having run the course of a Great Lent thatwas different from previous ones. The pandemic of the novel coronavirus has changed our daily life and our church life. The churches are closed to our faithful. The sacred taste of Holy Communion is missing from their senses. They do not see the face of their brothers and sisters in church. They are deprived of the moving services and the fragrance of incense. All of this surely evokes a sense of alienation. We stay in our homes in order to protect ourselves from the lethal virus; yet we are absent from “the Father’s home” in whom as Orthodox not only do we feel “at home” but which “is our home.”
          Nonetheless, we were obliged to make this agonizing decision, extending these rules to apply also to Holy Week. For the protection of everyone without exception. The cassock of the Patriarch ought to have covered your lives once more, just as it did many times through the history of the martyric Throne of Constantinople.
          Dear brethren and children, you should rest assured that if you are hurt by the closed churches, your Patriarch is distressed and troubled. However, I reassure you that there was no other way. At this critical time of the pandemic, doctors and medical scholars propose the mandatory measures enforced by the state. We, too, must contribute to the protection of our neighbors. Naturally, we pray to the God of love, the physician of our souls and bodies, that He might strengthen the sick in their suffering and support the difficult work of doctors, nurses, and all those who self-sacrificially strive to address this immense problem. This unprecedented crisis has revealed the power and value of love and solidarity, which transcend all human standards and bear the seal of Divine grace.
          We must acknowledge and accept that these measures do not affect our faith. They do not at all diminish the centrality of the Temple or of itssacred services in the lives of our faithful. These temporary restrictive measures are not decisions against the Church. They do not pertain to ouridentity as believers, but only to our identity as human beings that “bear flesh and dwell in the world.”
          Indeed, we too continue to implement these extraordinary measures consistently. In our Tradition, Pascha is not the only “chosen and sacred day.” The entire life of the Church is Pascha. Resurrection is “the glory of the Church” and “the treasury of the Kingdom.” The Resurrection is the entire faith, ethos and culture of Orthodoxy. Every Divine Liturgy is Pascha. Resurrection is everyhumble chapel, every sacred temple. The Saints and Martyrs of the faith, the sacred icons that we venerate, as well as every act of love and charity: all of these exude the fragrance of the Resurrection. The lives of our faithful are a daily Pascha. We know the meaning of the Resurrection, because we know the meaning of the Cross. We are the Church of the Cross and the Resurrection. We have experience from the Cross and the taste of the Resurrection, which is why we resoundingly proclaim: “Behold, through the Cross, joy has entered the whole world.”
          Thus, this Holy Week and Pascha, beloved Christians, your Patriarch and the clergy of the Phanar will pray more intensely for all of you. Here, in the great Monastery of Orthodoxy, we shall deposit your names with love in the Cup of Life. You are “those who are absent for legitimate reasons,” for whom we implore the Lord: “Save, O Lord, Your people and bless Your inheritance.” You will not receive the “Holy Light” by candle on Pascha, but it will still kindle your hearts. Open up your hearts on that radiant Night of the Resurrection in order that the light of the sleepless lantern of the Holy Great Church of Christ may shine in them. Freely “empty yourselves of yourselves” in order to be illumined by the unfading light of the risen Christ. And then, you too will become “the light of the world,” as our Lord desired for those who follow Him.
          Brethren and children, this time shall quickly pass; the pandemic will subside; By the grace of God the wounds will be healed. I pray that all of us will emerge from this crisis, having discovered thedimension of depth in all things and having experienced the “good transformation,” having understood the power of the communion with God, who is “life and light,” and having appreciated the value of the divine gifts of health and life, of sacrifice and renunciation of individual rights for the sake of love.
          Holy Week opens before us. Behold, the Bridegroom comes. Behold, we are ascending to Jerusalem, while the Lord is descending to be crucified. Today, He hangs on the Cross. We hymn Your saving Passion, O Christ, and we glorify Your Resurrection. The extreme humility of the Cross brings the victory of the King of glory. We wish you all a fruitful struggle, a favorable journey with Christ on the salvific way of the Cross and the Resurrection. Many years to all! And blessed Pascha!







Παρασκευή 10 Απριλίου 2020

10 Απριλίου 2020 στο Οικουμενικό Πατριαρχείο - φωτο



Φωτογραφίες από την Πατριαρχική Χοροστασία κατά τη Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων, της Παρασκευής προ των Βαϊων, 10 Απριλίου 2020, από το Τρισάγιο υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των αείμνηστων Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Σεραφείμ και Αρχιεπισκόπου πρώην Βορείου και Νοτίου Αμερικής Ιακώβου, και από την προσευχή του Παναγιωτάτου στην κλειστή Πύλη του Πατριαρχείου, τόπο του απαγχονισμού του Ιερομάρτυρα προκατόχου του Γρηγορίου Ε’, που συνέβη σαν σήμερα, πριν 199 χρόνια.

















Φωτογραφίες: Νίκος Μαγγίνας / Οικουμενικό Πατριαρχείο

Κυριακή 5 Απριλίου 2020

Άγιο Φως: Το ιστορικό της επίσημης αφίξεως του στην Ελλάδα





Στις μέρες μας , μέρες δύσκολες λόγω της πανδημίας, ανάμεσα στα πολλαπλά προβλήματα που ανέκυψαν είναι και αυτό της μεταφοράς από τα Ιεροσόλυμα στην Αθήνα του Αγίου Φωτός που θαυματουργικά εκπηγάζει από τον Πανάγιο Τάφο του Κυρίου μας κατά το Μεγάλο Σάββατο το μεσημέρι.Η μεταφορά γίνεται με κάθε επισημότητα από τον Έξαρχο του Παναγίου Τάφου στην Αθήνα, από Μητροπολίτη Εκπρόσωπο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και τον εκάστοτε Υφυπουργό Εξωτερικών η δε υποδοχή του τυγχάνει τιμών Αρχηγού Κράτους. 
Το τυπικό αυτό είναι πρόσφατο γιατί μόλις το 1988 το άγιο Φως ήρθε οργανωμένα στην Ελλάδα όπως θα δούμε παρακάτω. Παλαιότερα το έφερναν ευλαβείς προσκυνητές με πλοίο η άλλο μέσο και συνήθως έφτανε στη Χώρα μας μια περίπου εβδομάδα μετά την Ανάσταση, ενώ σε όλες τις ιερές τελετές κατά την αγία και μεγάλη εβδομάδα στην άγια Πόλη παρίστατο Αρχιερεύς εκ της Εκκλησίας της Ελλάδος, που επέστρεφε στη Ελλάδα μετά την Κυριακή του Θωμά.  Έως το 1988 λοιπόν το Άγιο Φως έφτανε στην Ελλάδα με πλοίο μια βδομάδα μετά το Μεγάλο Σάββατο. Το 1988, με πρωτοβουλία του τότε Έξαρχου του Παναγίου Τάφου στην Ελλάδα και μετέπειτα Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ. Ειρηναίου, του ιδιοκτήτη ταξιδιωτικού πρακτορείου Ιάκωβου Οικονομίδη, στον οποίον αργότερα απονεμήθηκε το οφίκιο του «Μεγάλου Άρχοντα Ρεφερενδάριου και Μεγαλόσταυρου του Παναγίου Τάφου», και σε συνεργασία με τον Θόδωρο Τσακιρίδη (μετέπειτα πρόεδρο των Ολυμπιακών Αερογραμμών), ξεκίνησε η μεταφορά του Αγίου Φωτός στην Ελλάδα αμέσως μετά την αφή του στον Πανάγιο Τάφο με ειδική πτήση της Ολυμπιακής, τα έξοδα της οποίας κάλυπτε το ελληνικό κράτος με ειδική εντολή του τότε Πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου . Η αεροπορική μεταφορά του Αγίου Φωτός γινόταν με την ευθύνη ταξιδιωτικού γραφείου ως το 2002, οπότε την ανέλαβε το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών που καθιέρωσε και το Πρωτόκολλο της υποδοχής αλλά και της διανομής του αγίου Φωτός σε ολόκληρη σχεδόν την Ελλάδα, αμέσως μετά την άφιξή του για να βρίσκεται την ώρα της Αναστάσεως σε όλους του Ναούς. Ευκολονόητο είναι πως πριν το 1988 αλλά κυρίως το 2002 που ξεκίνησε η αερομεταφορά σε όλη τη Χώρα, οι Πιστοί ελάμβαναν το ανέσπερο Άγιο Φως από την ακοίμητη κανδήλα που καίει σε κάθε Ναό και την βραδιά της Αναστάσεως σκοτίας γενομένης ο Ιερεύς προσευχόμενος το λαμβάνει και το μεταδίδει στους Πιστούς λίγο πριν το νικητήριο της Εκκλησίας σάλπισμα " Χριστός Ανέστη ".
 Εδώ αξίζει να σημειώσουμε πως η μικρή αυτή τελετή προέρχεται από το τυπικό της Μητρός των Εκκλησιών της Σιωνίτιδος Εκκλησίας η δε Χάρις του Λαμπριάτικου  Αγίου Φωτός όπως και η Χάρις και η Χαρά της Αναστάσεως του Κυρίου η ίδια και η Αυτή σε όλα τα μήκη και πλάτη της Υφηλίου .

Αρχιμ. Τιμόθεος Ηλιάκης 









Τρίτη 31 Μαρτίου 2020

ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ Συνεχίζονται τα περιοριστικά μέτρα



ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ

Ανακοινωθέν
Με το Ανακοινωθέν της 18ης λήγοντος μηνός Μαρτίου, το Οικουμενικό Πατριαρχείο κοινοποίησε την απόφαση αναστολής όλων των εκκλησιαστικών τελετών και εκδηλώσεων στο κλίμα του, μέχρι το τέλος του μηνός, καθώς και την πρόθεσή του να επανέλθει στο θέμα, εφ᾿ όσον αυτό θα καθίστατο αναγκαίο από τις τρέχουσες εξελίξεις.Ήδη, επειδή τα κρούσματα από τον ιο Covid-19 πολλαπλασιάζονται δραματικά σε όλο τον κόσμο, με πολλά θύματα, και επειδή, γι᾿ αυτό, συνεχίζεται -και δικαίως- η επιβολή αυστηρών περιοριστικών μέτρων σχεδόν σε όλες τις χώρες, η παραπάνω απαγορευτική απόφαση για το Ιερό Κέντρο του Φαναρίου και για τις Επαρχίες του Οικουμενικού Θρόνου ανά την υφήλιο αναγκαστικά θα εξακολουθεί να ισχύει μέχρι νεωτέρας, ανάλογα προς την πορεία της πανδημίας.Η Μητέρα Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως προσεύχεται και εύχεται να βρεθεί σύντομα το κατάλληλο αποτελεσματικό φάρμακο για την καταπολέμηση της νόσου, ώστε να ξεπερασθεί η μεγάλη αυτή κρίση και να αντιμετωπισθούν οι επιπτώσεις της στην κοινωνία και την οικονομία.
Εκ της Αρχιγραμματείας
της Αγίας και Ιεράς Συνόδου

Πέμπτη 26 Μαρτίου 2020

Ο κατοικών ἐν βοηθείᾳ τοῦ ῾Υψίστου

Ψαλμός 90  Αἶνος ᾠδῆς τῷ Δαυΐδ.




 Ο κατοικών ἐν βοηθείᾳ τοῦ ῾Υψίστου, ἐν σκέπῃ τοῦ Θεοῦ τοῦ οὐρανοῦ αὐλισθήσεται. 2 ἐρεῖ τῷ Κυρίῳ· ἀντιλήπτωρ μου εἶ καὶ καταφυγή μου, ὁ Θεός μου, καὶ ἐλπιῶ ἐπ᾿ αὐτόν, 3 ὅτι αὐτὸς ρύσεταί σε ἐκ παγίδος θηρευτῶν καὶ ἀπὸ λόγου ταραχώδους. 4 ἐν τοῖς μεταφρένοις αὐτοῦ ἐπισκιάσει σοι, καὶ ὑπὸ τὰς πτέρυγας αὐτοῦ ἐλπιεῖς· ὅπλῳ κυκλώσει σε ἡ ἀλήθεια αὐτοῦ. 5 οὐ φοβηθήσῃ ἀπὸ φόβου νυκτερινοῦ, ἀπὸ βέλους πετομένου ἡμέρας, 6 ἀπὸ πράγματος ἐν σκότει διαπορευομένου, ἀπὸ συμπτώματος καὶ δαιμονίου μεσημβρινοῦ. 7 πεσεῖται ἐκ τοῦ κλίτους σου χιλιὰς καὶ μυριὰς ἐκ δεξιῶν σου, πρὸς σὲ δὲ οὐκ ἐγγιεῖ· 8 πλὴν τοῖς ὀφθαλμοῖς σου κατανοήσεις καὶ ἀνταπόδοσιν ἁμαρτωλῶν ὄψει. 9 ὅτι σύ, Κύριε, ἡ ἐλπίς μου· τὸν ῞Υψιστον ἔθου καταφυγήν σου. 10 οὐ προσελεύσεται πρὸς σὲ κακά, καὶ μάστιξ οὐκ ἐγγιεῖ ἐν τῷ σκηνώματί σου. 11 ὅτι τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ ἐντελεῖται περὶ σοῦ τοῦ διαφυλάξαι σε ἐν πάσαις ταῖς ὁδοῖς σου· 12 ἐπὶ χειρῶν ἀροῦσί σε, μήποτε προσκόψῃς πρὸς λίθον τὸν πόδα σου· 13 ἐπὶ ἀσπίδα καὶ βασιλίσκον ἐπιβήσῃ καὶ καταπατήσεις λέοντα καὶ δράκοντα. 14 ὅτι ἐπ᾿ ἐμὲ ἤλπισε, καὶ ρύσομαι αὐτόν· σκεπάσω αὐτόν, ὅτι ἔγνω τὸ ὄνομά μου. 15 κεκράξεται πρός με, καὶ ἐπακούσομαι αὐτοῦ, μετ᾿ αὐτοῦ εἰμι ἐν θλίψει· ἐξελοῦμαι αὐτόν, καὶ δοξάσω αὐτόν. 16 μακρότητα ἡμερῶν ἐμπλήσω αὐτὸν καὶ δείξω αὐτῷ τὸ σωτήριόν μου.








Τρίτη 24 Μαρτίου 2020

Μήνυμα Σεβ. Μητροπολίτου Ν.Ιωνίας κ. Γαβριήλ για την Εθνική Επέτειο της 25ης Μαρτίου 1821



ΜΗΝΥΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ κ. ΓΑΒΡΙΗΛ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΗΣ 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ 1821
«Ἀλλ᾽ ὡς ἔχουσα τό κράτος ἀπροσμάχητον, ἐκ παντοίων με κινδύνων ἐλευθέρωσον, ἵνα κράζω σοι· Χαῖρε νύμφη ἀνύμφευτε».
Αγαπητοί μου,
Μέσα στο γενικότερο κλίμα σύγχυσης, αγωνίας και αβεβαιότητας που βιώνουμε ως λαός, με την ατμόσφαιρα να επισκιάζεται υπό την ασύμμετρη απειλή μιας εξελισσόμενης πανδημίας, έρχεται η μεγάλη διπλή εορτή της 25ης Μαρτίου, του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και της ενάρξεως της Εθνικής Παλιγγενεσίας του Έθνους μας να αντιτάξει τη χαρά, την ευλογία και την αισιοδοξία, αλλά και να υπενθυμίσει σε όλους μας, ότι τελικά υπάρχει ελπίδα!
Ναι! Όσο κι αν ακούγεται αυτό ξένο και παράδοξο στον σύγχρονο ταλαιπωρημένο άνθρωπο, η διπλή αυτή εορτή είναι ημέρα χαράς και αγαλλιάσεως, διότι αποκαλύφθηκε η οδός της συμφιλιώσεως του ανθρώπου με το Θεό, καθώς και η άπειρη αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο.
Είναι όμως και ημέρα μνήμης και εθνικής υπερηφανείας, που τιμούμε ως Έθνος, τους μεγάλους ήρωες και αγωνιστές του ‘21, οι οποίοι εμπνεύσθηκαν από την ελπίδα του Ευαγγελισμού και θυσίασαν τη ζωή τους, για να είμαστε εμείς σήμερα ελεύθεροι.
Στις 25 Μαρτίου, εκτός από δύο μεγάλες ελευθερίες, εορτάζουμε και δύο μεγάλες επαναστάσεις. Την επανάσταση του ανθρωπίνου γένους, με πρωτεργάτη την Υπεραγία Θεοτόκο, κατά της δουλείας της αμαρτίας και την επανάσταση του Έθνους των Ελλήνων κατά της ταπεινωτικής δουλείας από τον τουρκικό ζυγό.
Μπορεί φέτος, λόγω των εκτάκτων μέτρων για την αποφυγή της εξάπλωσης της πανδημίας να αποφεύγονται οι συναθροίσεις στους Ναούς μας, μπορεί να μην εκφωνηθούν πανηγυρικοί λόγοι, να μην πραγματοποιηθούν χοροί και παρελάσεις, ωστόσο, ο εορτασμός δεν υστερεί επ’ ουδενί σε μεγαλείο και σημασία από τα προηγούμενα έτη.
Φέτος μάλιστα είναι μεγαλύτερη η ανάγκη, όχι απλά μόνο να μνημονεύσουμε και να επευφημήσουμε τα κατορθώματα των προγόνων μας, αλλά και να τους μιμηθούμε. Να μιμηθούμε την καρτερία τους, να μιμηθούμε την γενναιότητά τους, τον αγώνα τους, την υπομονή τους, την ευλογημένη επανάστασή τους, τον πόθο τους για ελευθερία, την πίστη τους στο Θεό, την μεγάλη αγάπη τους για την Πατρίδα. Κυρίως όμως, είναι ανάγκη να εμπνευσθούμε από την ομοψυχία και την ενότητά τους.
Η ενότητα ήταν και είναι η μεγάλη δύναμη των Ελλήνων.
Καλούμαστε λοιπόν κι εμείς σήμερα, να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να αγωνισθούμε, ο καθένας από το σπίτι του, ενάντια στον αόρατο εχθρό της νόσου που μας απειλεί. Καλούμαστε λοιπόν να κάνουμε την δική μας επανάσταση.
Η μεγαλύτερη επανάσταση είναι αυτή κατά του ίδιου μας του εαυτού, ενάντια στα πάθη μας, στα «θέλω» μας και στον εγωισμό μας.
Σε κάθε επανάσταση, σε κάθε αγώνα χρειάζονται όπλα, σύμμαχοι και βεβαίως κίνητρα. Έτσι κι εμείς, για όπλο έχουμε την προσευχή μας προς τον Πανάγαθο Θεό. Σύμμαχο, την Παναγία Μητέρα μας. Κίνητρο, ένα και μοναδικό. Την αγάπη μας για τον πλησίον.
Η επανάσταση αυτή είναι ιερή, είναι εσωτερική, είναι πνευματική.
Είναι λοιπόν ώρα προσευχής και εσωτερικής περισυλλογής.
Με τα πνευματικά αυτά όπλα που μας προσφέρει η Εκκλησία μας δεν έχουμε τίποτε να φοβηθούμε.
Είναι καιρός του σιγάν και όχι του λαλείν (Εκκλ. γ’ 7). Είναι καιρός να εγκαταλείψουμε το «εγώ» και να κινηθούμε στο πλαίσιο του «εμείς». Να βάλουμε πάνω απ’ όλα το κοινό όφελος. Γι’ αυτό, πρέπει να ακούσουμε τις προτροπές των ειδικών επιστημόνων και να παραμείνουμε όλοι σπίτια μας.
Ας καταφύγουμε λοιπόν αυτή τη δύσκολη ώρα, όπως κάναμε πάντοτε οι Έλληνες στις μεγάλες εθνικές δοκιμασίες, στην Υπεραγία Θεοτόκο, στην Μητέρα του Θεού μας, στην Υπέρμαχο Στρατηγό του Έθνους μας, που ποτέ δεν μας εγκαταλείπει!
Ας προστρέξουμε σε Αυτήν και ας Την ικετεύσουμε να μας ελευθερώσει από κάθε κίνδυνο και απειλή και ας αναφωνήσουμε με πίστη «Χαίρε Νύμφη ανύμφευτε»!
Χρόνια πολλά και ευλογημένα αδελφοί μου!
Η Παναγία μας να σκέπει το Έθνος, την Πατρίδα και την Εκκλησία μας!
Ο Μητροπολίτης
†Ο Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας,
Ηρακλείου και Χαλκηδόνος Γαβριήλ



Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020

Μήνυμα του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου προς το πλήρωμα της Εκκλησίας για την πανδημία από τον Κορονοϊό

Μήνυμα του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου προς το πλήρωμα της Εκκλησίας για την πανδημία από τον Κορονοϊό.



Αδελφοί και τέκνα εν Κυρίω,
Από το Φανάρι, από την καρδιά της Βασιλεύουσας Πόλης, από την πόλη της Αγιά Σοφιάς, της Μεγάλης Εκκλησίας, επικοινωνώ με τα προσφιλή προσωπά σας, με την κάθε μια και τον κάθε ένα, με αφορμή τις πρωτοφανείς συνθήκες, τη δοκιμασία, που διερχόμαστε ως ανθρώπινο γένος, εξαιτίας της παγκόσμιας απειλής που προκαλεί η πανδημία του νέου κορωνοϊου, γνωστού ως Covid-19.
Ο λόγος της Εκκλησίας, της Μητρός Εκκλησίας, δεν είναι δυνατόν να απουσιάζει. Ο λόγος μας, λοιπόν, είναι έτσι όπως έχουμε μάθει από την εμπειρία των αιώνων: ευχαριστιακος, διδακτικός, ενισχυτικός και παρηγορητικός.
Ευχαριστούμε με ειλικρίνεια όλους όσοι αγωνίζονται με αυτοθυσία, και μάλιστα παραμελώντας τους εαυτούς τους και τις οικογένειες τους,

- το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό που βρίσκεται στο προσκεφάλι των συνανθρώπων μας που νοσούν,


- τους ερευνητές και τους ειδικούς επιστήμονες που αναζητούν την κατάλληλη φαρμακευτική θεραπεία και το εμβόλιο σωτηρίας από τον ιό,


- αλλά και όλους όσοι απασχολούνται ενεργά για την αντιμετώπιση αυτής της πανδημίας.


Η προσφορά σας, αγαπητοί, είναι ανεκτίμητη. Είναι προσφορά προς όλη την κοινωνία. Είναι θυσία, και αξίζει κάθε τιμή και ευγνωμοσύνη.

Σας ευχαριστούμε και όλοι μαζί σας χειροκροτούμε, όχι μόνο από τα μπαλκόνια των σπιτιών μας, αλλά κάθε στιγμή από την καρδιά μας. Η σκέψη μας και οι προσευχές μας είναι κοντά σας.
Στον αγώνα αυτόν, οι συντεταγμένες πολιτείες, τα κράτη και οι αρμόδιες υγειονομικές Αρχές, έχουν την κυρίαρχη ευθύνη για τον σχεδιασμό, την ορθή αντιμετώπιση και την υπέρβαση αυτής της κρίσης. Θα μπορούσε να τους χαρακτηρίσει κάποιος ως Στρατηγούς στη μάχη για την αντιμετώπιση του αόρατου, αλλά γνωστού πια, εχθρού. Ενός εχθρού που στρέφεται κατά της ανθρωπότητος.
Η ευθυνη αυτή, που σηκώνουν στους ώμους τους, απαιτεί απαραίτητα τη συνεργασία όλων μας. Είναι ώρα ατομικής και κοινωνικής, συλλογικής, ευθύνης.
Γι’αυτο παιδιά μου, όπου γης, σας προτρέπω πατρικά να ανταποκρίνεστε με ακρίβεια και υπομονή σε όλα τα δύσκολα, αλλά απαραίτητα, μέτρα που λαμβάνουν οι υγειονομικές υπηρεσίες και τα κράτη. Όλα γίνονται για την προστασία μας, για το κοινό καλό, για τον περιορισμό της διασποράς του ιού. Άρα, η απαλλαγή μας από την οδύνη του εξαρτάται απόλυτα από τη δική μας συνεργασία.
Ίσως κάποιοι από εσάς αισθάνθηκαν ότι με τα δραστικά αυτά μέτρα υποτιμάται ή θίγεται η πίστη.
Όμως αυτό που κινδυνεύει, δεν είναι η πίστη αλλά οι πιστοί,δεν είναι ο Χριστός, αλλά οι Χριστιανοί μας, δεν είναι ο Θεάνθρωπος αλλά εμείς οι άνθρωποι.
Η πίστη μας είναι βαθιά θεμελιωμένη στις ρίζες του πολιτισμού μας. Η πίστη μας είναι ζωντανή, και καμμία έκτακτη κατάσταση δεν μπορεί να την περιορίσει. Εκείνο που ειναι ανάγκη να περιοριστεί είναι οι συναθροίσεις, οι μεγάλες συγκεντρώσεις προσώπων, λόγω των έκτακτων συνθηκών. Να μείνουμε στο σπίτι. Να προφυλαχθούμε και να προφυλάξουμε τους γύρω μας. Εκεί, η κάθε μία και ο κάθε ένας να προσευχηθεί για όλη την ανθρωπότητα, στηριζόμενοι στη δύναμη της πνευματικής μας ενότητας.
Θα βιώσουμε αυτή την περίοδο ως πορεία στην έρημο για να φθάσουμε με ασφάλεια στη Γη της Επαγγελίας, όταν η επιστήμη, με τη χάρη του Θεού, κερδίσει τη μάχη με τον ιό. Γιατί είμαστε βέβαιοι ότι, και με τις δικές μας προσευχές, θα την κερδίσει. Τότε, λοιπόν, καλό είναι να είμαστε όλοι μαζί, εδώ, ενωμένοι πνευματικά, συνεχίζοντας τον αγώνα της μετανοίας και του αγιασμού.
Βλέπουμε συνανθρώπους μας να υποφέρουν από τις συνέπειες του ιού, άλλοι ήδη υπέκυψαν και έφυγαν από δίπλα μας. Η Εκκλησία μας εύχεται και προσεύχεται για την αποθεραπεία των ασθενών, για την ανάπαυση των ψυχών των θυμάτων, αλλά και για την ενίσχυση και ενδυνάμωση των οικογενειών αυτών που επλήγησαν.
Και αυτή η δοκιμασία θα περάσει. Θα φύγουν τα σύννεφα, και ο Ήλιος της Δικαιοσύνης θα εξαλείψει τη θανατηφόρα επίδραση του ιού. Όμως η ζωή μας θα έχει αλλάξει. Και η δοκιμασία είναι μία ευκαιρία να αλλάξει προς το καλύτερο. Προς την κατεύθυνση της εδραίωσης της αγάπης και της αλληλεγγύης.
Η ευλογία του Κυρίου, τέκνα εν Κυρίω, με τις πρεσβείες της Υπεραγίας Θεοτόκου, της Ευαγγελιστρίας, να είναι παρούσα στην πορεία όλων μας, να μετατρέπει την εκούσια απομόνωση σε αληθινή κοινωνία, να γίνει η προσευχή και ο προορισμός μας, να γίνει το νόημα και η επιστροφή μας σε ο,τι αληθινό, σε ο,τι Θεω ευάρεστον!
Καλή δύναμη! Ο Θεός μαζί μας! 



Κάποια Χριστούγεννα...

  Κάποια Χριστούγεννα... ''Πήγε ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης στα γραφεία της εφημερίδας «Ἀκρόπολις» για να παραδώσει ένα χριστουγεννιά...