Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2019

Επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων στο Οικουμενικό Πατριαρχείο



Επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων στο Οικουμενικό Πατριαρχείο


Σε εγκάρδια ατμόσφαιρα πραγματοποιήθηκε σήμερα, Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου, στο Φανάρι, συνάντηση με τον Οικουμενικό Πατριάρχη της Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής των Ελλήνων.
Κατά τη διάρκεια της συναντήσεως, που διήρκεσε περισσότερο από μία ώρα, ο Πρόεδρος της Επιτροπής, βουλευτής Σάββας Αναστασιάδης, και οι βουλευτές που συμμετέχουν σε αυτή κ.κ. Ιωάννης Αμανατίδης, Αντιπρόεδρος, Κώστας Σκανδαλίδης, Γραμματέας, Γεώργιος Καρασμάνης, Εμμανουήλ Συντυχάκης, Βουλευτής Σερρών κ.Θεόφιλος Λεονταρίδης, και κ.Μαρία Απατζίδη, μέλη, μαζί με τον Γενικό Γραμματέα της Βουλής κ.Γεώργιο Μυλωνάκη, την Προϊστα-μένη του Τμήμ. Διεθνών Σχέσεων και Αποδήμου Ελληνισμού της Βουλής κ. Αγγελική Ματζαβίνου, καθώς και τον Γενικό Γραμματέα Αποδήμου Ελληνισμού του Υπουργείου Εξωτερικών κ.Ιωάννη Χρυσουλάκη, τους οποίους συνόδευε ο Πρόξενος της Ελλάδος στην Πόλη κ.Γεώργιος Γαϊτάνης, εξέφρασαν τον σεβασμό της Ελληνικής Πολιτείας για τον μακραίωνο θεσμό της Πρωτόθρονης Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως και ενημέρωσαν τον Παναγιώτατο για το ενδιαφέρον της για τον απανταχού Ελληνισμό.
Από την πλευρά του ο Οικουμενικός Πατριάρχης καλοσώρισε θερμά τα μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου και τους άλλους πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες και αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην μακραίωνη προσφορά και την πολυδιάστατη διακονία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το οποίο στο πλαίσιο των κανονικών αρμοδιοτήτων και ευθυνών του, υπηρέτησε και υπηρετεί την ενότητα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.Στη συνάντηση παρέστη και ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος.







Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2019

Οικουμενικός Πατριάρχης: “Οι γενναίοι δεν κλαίνε”



Οικουμενικός Πατριάρχης: “Οι γενναίοι δεν κλαίνε”
Απευθυνόμενος σε προσκυνητές στους οποίους μίλησε για την μαρτυρική μαρτυρία του Οικουμενικού Θρόνου
Στην αποστολή, τη διακονία αλλά και τα μαρτύρια της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας αναφέρθηκε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, απευθυνόμενος στους προσκυνητές, από την Ελλάδα, τη Γεωργία και την Ουκρανία, οι οποίοι εκκλη-σιάστηκαν, σήμερα, Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, στον Πατριαρχικό Ναό. Στη Θεία Λει-τουργία, στην οποία χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος, ο Πατριάρχης παρέστη συμπροσευχόμενος στο Άγιο Βήμα.
Εκκλησιάστηκαν επίσης, οι Μητροπολίτες Μύρων Χρυσόστομος, Συνάδων Διονύ-σιος και Κυδωνιών Αθηναγόρας, καθώς και, μεταξύ των προσκυνητών, η Ομάδα Υ-δατοσφαίρισης της ΑΕΚ, υπό τον κ.Πάνο Μιχαλόπουλο, Έφορο, και άλλους παρά-γοντες της Διοικήσεώς της.
“Εδώ στην Κωνσταντινούπολη και ιδιαιτέρως στους χώρους τους ιστορικούς του Ιε-ρού μας Κέντρου, που είναι το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τα Ιερά πράγματα της πί-στεώς μας και του Γένους μας τα βιώνουμε κατά τρόπο βαθύτερο και συγκινητικότερο και κατανυκτικότερο. Όταν αναλογίζεται κανείς τί είδε αυτός ο Θεσμός που λέγεται Οικουμενικό Πατριαρχείο, τί δόξες αλλά και τί μαρτύρια πέρασε. Οταν περνάει μπρο-στά από την κλειστή Πύλη, όπου απηγχονίσθη ο Γρηγόριος Ε’. Και δεν ήταν ο μόνος Οικουμενικός Πατριάρχης που έφθασεν εις την δόξαν του μαρτυρίου. Η ιστορία λέγει ότι 11 Πατριάρχαι εμαρτύρησαν για του Χριστού την πίστη την Αγία. Όταν αναλογιζό-μαστε ποιοί πέρασαν και προσευχήθηκαν σε αυτόν τον ταπεινό και Πάνσεπτο Πα-τριαρχικό Ναό, όταν σκεπτόμαστε όλα αυτά, τον καθαγιασμό του Αγίου Μύρου, τη σεμνότητα των Πατριαρχικών Χορών, όταν βλέπει κανείς την απλότητα και τη δωρι-κότητα της Θείας Λατρείας όπως αυτή τελείται εδώ, δεν μπορεί να μην συγκλονιστεί, να συγκινηθεί, να θυμηθεί τα περασμένα μεγαλεία για τα οποία, έλεγε ο Πατριάρχης Αθηναγόρας, “και διηγόντας τα μην κλαίς”. Να μην κλαις, διότι οι γενναίοι δεν κλαίνε, δεν πρέπει να κλαίνε”.
Ο Παναγιώτατος ευχαρίστησε τον Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου για τη σημερινή χοροστασία του κατά τη Θεία Λειτουργία, και αναφέρθηκε στην ιδιαίτερη αγάπη του Οικουμενικού Θρόνου για την Κρήτη, η οποία, όπως είπε, είναι ένα πολύτιμο διαμάντι στην κορόνα της Μητρός Εκκλησίας. “Έχω πει πολλές φορές ότι η μεγαλόνησος Κρήτη και η Εκκλησία στην Κρήτη είναι η ναυαρχίδα του Οικουμενικού μας Πατριαρ-χείου μέσα στη Μεσόγειο. Και αν πάντοτε την αγαπούσαμε την Κρήτη, τα τελευταία χρόνια την αγαπούμε ακόμη περισσότερο, διότι, όπως γνωρίζετε, το 2016 εφιλοξέ-νησε την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, η οποία συνήλθε στην
Ορθόδοξο Ακαδημία της Κρήτης, στο Κολυμπάρι στα Χανιά, και είναι η Αγία και Με-γάλη Σύνοδος ένα μείζον εκκλησιαστικό γεγονός των νεότερων χρόνων. Ευγνωμο-νούμε την Κρήτη και γι’ αυτό, διότι εφιλοξένησε στο φιλόξενο έδαφός της αυτό το κο-σμοϊστορικό εκκλησιαστικό γεγονός”.
Ολοκληρώνοντας ο Παναγιώτατος ευχήθηκε στην ομάδα της Α.Ε.Κ. να έχει πάντοτε επιτυχίες και επανέλαβε ότι “η ΑΕΚ είναι κυρίως ιδέα. Και αι ιδέαι δεν αποθνήσκουν”.

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2019

Η Εορτή του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου στο Φανάρι


Η Α. Σεβασμιότης, ο Πατριαρχικός Επίτροπος, Μητροπολίτης Γέρων Δέρκων κ. Απόστολος, επί τη εορτή του εν Αγίοις πατρός ημών Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Αρχιεπισκόπου Κων/πόλεως, ούτινος τα ιερά λείψανα εξετέθησαν προς προσκύνησιν υπό των πιστών, εχοροστάτησεν εν τω Π. Πατριαρχικώ Ναώ από του Παραθρονίου, κατά τον Μ. Εσπερινόν της Τρίτης, 12ης Νοεμβρίου, και την Θείαν Λειτουργίαν της Τετάρτης, 13ης ιδίου, καθ᾿ ην εκκλησιάσθησαν οι Σεβ. Μητροπολίται Καλλιουπόλεως και Μαδύτου κ. Στέφανος και Κυδωνιών κ. Αθηναγόρας, ο Πανιερ. Μητροπολίτης Φιλομηλίου κ. Ηλίας, ο Θεοφιλ. Επίσκοπος Αλικαρνασσού κ. Αδριανός, πιστοί εντεύθεν και όμιλοι προσκυνητών εξ Αμερικής και εκ Σαντορίνης. 
Μετά το πέρας της Θ. Λειτουργίας, ο Πατριαρχικός Επίτροπος ετέλεσε Τρισάγιον υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των αειμνήστων Ιεραρχών του Θρόνου Γέροντος Εφέσου Χρυσοστόμου, Νεοκαισαρείας Χρυσοστόμου, πρώην Αυστρίας Χρυσοστόμου, πρώην Περιστερίου Χρυσοστόμου και Σύμης Χρυσοστόμου.

Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2019

Όλοι δυναμικά στο πλευρό του Πάπα και Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεοδώρου



Χαράς ευαγγέλια! Οι Άγιοι Άγγελοι έφεραν καλό άγγελμα από το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας! Σύμφωνα με ασφαλέστατες επιβεβαιώσεις, που λαμβάνουμε από το δευτερόθρονο Πατριαρχείο, σήμερα, κατά την εορτή των Ταξιαρχών στο Ντάχερ, ο Μακ. Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρος Β΄, ενέταξε στα Δίπτυχα τον Προκαθήμενο της νεοπαγούς Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας Μακ. Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ.κ. Επιφάνιο. Ο Αλεξανδρινός Προκαθήμενος δικαιώνει τις χρηστές ελπίδες του εχέφρονος ορθοδόξου πληρώματος! Άξιος!!! 

Παρελθόντος ἱκανοῦ πλέον χρόνου, ἀφ' οὗ συνῳδά τοῖς Ἱεροῖς καί Ἀποστολικοῖς κανόσι καί ταῖς παραδόσεσι τῆς καθ' ἡμᾶς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἐχορηγήθη ὑπό τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου τό Αὐτοκέφαλον εἰς τήν Ἐκκλησίαν τῆς Οὐκρανίας.
Ως εἴθισται, ἡ Ἁγία τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία ἀπό τῆς ἱδρύσεως της καί ἐντεῦθεν, λειτουργεῖ καί πορεύεται ἔχουσα γνώμονα τό συνοδικόν σύστημα, ἐξ οὗ ἅπαντες οἱ Προκαθήμενοι τῶν κατά τόπους Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, Θείῳ καί αὖθις δικαίῳ, δύνανται ἀβιάστως νά ἀναγνωρίζωσι πᾶσαν νέαν Αὐτοκεφαλίαν καί νά μνημονεύουσι τόν Προκαθήμενον Αὐτῆς.
Στοιχοῦντες καί ἡμεῖς τοῖς Ἱεροῖς κανόσι καί οἰδότες τήν ἔφεσιν ἁπάντων τῶν Ἁγίων Ἀρχιερέων τῶν συγκροτούντων τήν καθ' ἡμᾶς Ἱεραρχίαν τοῦ Παλαιφάτου καί Ἀποστολικοῦ Θρόνου τοῦ Ἁγίου Μάρκου, περί ἀναγνωρίσεως τῆς Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας, καί ἔχοντες ὑπ' ὄψιν τόν ἱστορικόν τοῦ μέλλοντος, ἐμνημονεύσαμεν σήμερον ἐν τῇ Θείᾳ Λειτουργίᾳ, ἐν πνευματικῇ χαρᾷ τόν Προκαθήμενον τῆς Οὐκρανίας Μακαριώτατον Μητροπολίτην Κιέβου καί πάσης Οὐκρανίας Κύριον, Κύριον, ΕΠΙΦΑΝΙΟΝ, προσευχηθέντες θερμῶς ὑπέρ εἰρήνης καί εὐσταθείας τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν.
† Ὁ Πάπας καί Πατριάρχης Ἀλεξανδρείας καί πάσης Ἀφρικῆς
Θ Ε Ο Δ Ω Ρ Ο Σ Β’
Ἐν τῇ Μεγάλῃ Πόλει τῆς Ἀλεξανδρείας
τῇ 8ῃ Νοεμβρίου 2019


Η γενναία αυτή Πράξη του Πάπα και Πατριάρχη Αλεξανδρείας  γέμισε χαρά τις καρδιές των Ορθοδόξων και όλοι του φιλούν νοερά το χέρι . Παράλληλα όμως η Εκκλησία της Ρωσίας που δυστυχώς ακολουθεί την μοναξιά του δικού της δρόμου ετοιμάζεται για ¨αντίποινα" που ίσως ξεφύγουν και από τα όρια της ευπρέπειας αν κρίνουμε από τις δηλώσεις του αναπληρωτή Πρόεδρου του ΤΕΕΣ, Πρωθιερέως Νικολάου Μπαλασώφ, ενός ύποπτου  Ιερέα που χωρίς ντροπή απάντησε υπεροπτικά στον Δεύτερο στην Τάξη Προκαθήμενο της Ορθοδόξου Εκκλησίας λέγοντας πως η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου Μόσχας θα εξετάσει το εν λόγω ζήτημα για περαιτέρω αποφάσεις για να συμπληρώσει χωρίς ίχνος σεβασμού, ότι «μετά την απόφαση αυτή του Πατριάρχη Αλεξανδρείας, η οποιαδήποτε κοινωνία καθίσταται πλέον αδύνατη».
Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης και Πάπας Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής θα γίνει στόχος της Μόσχας και των εν Ελλάδι φερέφωνων της για τούτο και χρειάζεται την στήριξη και συμπαράσταση όλων των Ορθοδόξων για να καταλάβει η Ηγεσία της Εκκλησίας της Ρωσίας πως οι καιροί του Στάλιν πέρασαν και μόνο η επάνοδος της στον δρόμο του Ευαγγελίου και της Κανονικής Τάξεως μπορεί να την βοηθήσει να ξαναβρεί την παλιά χαμένη αγιότητα της . Όλοι λοιπόν στο πλευρό του Αλεξανδρείας . Όλοι για την Ενότητα της Εκκλησίας μέσα στα Κανονικά πλαίσια . Όλη η Ορθοδοξία πρέπει να σταθεί εδραία στην Κανονική Τάξη της Εκκλησίας μας και στους Προκαθημένους που, ο ένας μετά τον άλλον, υπερβαίνουν τους φόβους, αψηφούν τα φόβητρα και τα θέλγητρα των τυράννων και ως νέοι Ομολογητές της Πίστεως βάζουν μπροστά τον εαυτό τους και τη μαρτυρία τους για να κρατηθεί η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία στη γραμμή και στα όρια που έθεσαν οι Άγιοι Πατέρες μας, οι Άγιες Οικουμενικές Σύνοδοι, το Πανάγιον Πνεύμα διά των αιώνων.
Δεν θα επιτρέψουμε, ως πλήρωμα της Εκκλησίας μας, την περαιτέρω κακοποίησή της και τον μετασχηματισμό της σε ένα κοσμικό κράτος του φόβου, της εξάρτησης, των εκβιασμών, της εξαγοράς ή του βιασμού των συνειδήσεων.
Θα στηρίξουμε με όλα τα μέσα του Θεού όσους αρθούν στο ύψος των περιστάσεων και της αποστολής που τους ανέθεσε ο Θεός, όπως έπραξαν ήδη οι Σεπτοί Προκαθήμενοι της των Αλεξανδρέων Εκκλησίας και της Εκκλησίας της Ελλάδος, αλλά και θα στηλιτεύσουμε αμείλικτα τους επιόρκους και ανάξιους μοιχεπιβάτες των Αποστολικών Θρόνων της Εκκλησίας μας!
Στώμεν καλώς! Στώμεν μετά φόβου! Κατά το πρόσταγμα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, ως αληθινοί διάκονοι του Θελήματος του Κυρίου.









Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2019

Φιλαδελφείας Μελίτων : Ἡ ἐσταυρωμένη Μήτηρ Ἐκκλησία οὐδεμιᾶς τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν ὑποβλέπει τήν ἐλευθερίαν.

Γράμμα τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Φιλαδελφείας κυρίου Μελίτωνος, Ἀρχιγραμματεύοντος τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου, πρός τόν Σεβ. Μητροπολίτην Σμολένσκ καί Καλλίνινγκραντ κύριον Κύριλλον, Πρόεδρον τοῦ Τμήματος ἐξωτερικῶν ἐκκλησιαστικῶν σχέσεων τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας, σχετικῶς πρός τήν σύγκλησιν τῆς 8ης Παγκοσμίου Συνάξεως τῶν Ρώσσων μέ θέμα «Ἡ Ρωσσία καί ὁ Ὀρθόδοξος κόσμος» (27/05/2004).



Ἀριθμ. Πρωτ. 238
Τῷ Σεβασμιωτάτῳ Μητροπολίτῃ Σμολένσκ καί Καλλίνινγκραντ κυρίῳ Κυρίλλῳ, Προέδρῳ τοῦ Τμήματος ἐξωτερικῶν ἐκκλησιαστικῶν σχέσεων τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας,
Εἰς Μόσχαν.

Σεβασμιώτατε,
Τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον μετά πολλῆς χαρᾶς ἐχαιρέτισε τήν σύγκλησιν τῆς 8ης Παγκοσμίου Συνάξεως τῶν Ρώσσων μέ θέμα «Ἡ Ρωσσία καί ὁ Ὀρθόδοξος κόσμος», ἀποστεῖλαν καί ἐπίσημον ἀντιπροσωπείαν εἰς αὐτήν. Ἡ ἐν Κωνσταντινουπόλει Μήτηρ -καί ὑμῶν- Ἐκκλησία πάντοτε ἐσεμνύνετο διά τήν ἁγίαν θυγατέρα καί ἀδελφήν Ἐκκλησίαν τῆς Ρωσσίας, ἥν ἐθεώρει καί θεωρεῖ πάντοτε ὡς ὀστοῦν ἐκ τῶν ὀστέων αὐτῆς καί σάρκα ἐκ τῆς σαρκός αὐτῆς καί στέφανον αὐτῆς ἐν Κυρίῳ καί καύχημα τίμιον, καθ᾽ ὅσον αὕτη αὐτήν διά τοῦ Εὐαγγελίου -ὡς γνωρίζετε- ἐγέννησεν. Ἐτίμησε δέ ταύτην ὅλως ἰδιαιτέρως, χορηγήσασα αὐτῇ ἐνωρίτατα, καί πρό Οἰκουμενικῆς Συνόδου, τό Αὐτοκέφαλον καί δή καί τήν Πατριαρχικήν περιωπήν καί ἀξίαν, προκειμένου μέ ἀνάλογον κῦρος νά καλλιεργήσῃ ἐν Χριστῷ τούς περί αὐτήν λαούς, εὐαγγελιζομένη αὐτοῖς ἅ παρά τῆς Μητρός Ἐκκλησίας τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἔμαθε καί ἐπιστώθη καί ἐκληρονόμησεν.
Οὐδέν ἐπιθυμεῖ ἡ Ἐκκλησία ἡμῶν περισσότερον τῆς προόδου καί αὐξήσεως κατά Θεόν τῆς ὑμετέρας Ἐκκλησίας. Ἡ πρόοδος ὑμῶν εἶναι καί ἡμετέρα. Ἡ αὔξησις ὑμῶν καί ἡμετέρα. Ὁ ἁγιασμός ὑμῶν καί ἡμέτερος. Ἡ εἰρήνη ὑμῶν καί ἡμετέρα. Ἡ χαρά ὑμῶν καί ἡμετέρα. Καί ὁ σταυρός καί ἡ ὀδύνη καί ὁ διωγμός ὑμῶν ὑπῆρξαν καί ἡμέτερα. Οὕτω πως αἰσθανόμεθα περί ὑμῶν, ἅγιε ἀδελφέ, ἐν ἁπλότητι καρδίας καί κατενώπιον Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Παρά ταῦτα καί μετά πολλῆς ὀδύνης εἴδομεν καί ἠκούσαμεν ξενίζοντά τινα κατά τήν προαναφερθεῖσαν Σύναξιν ὑμῶν, ἥκιστα οἰκοδομοῦντα τήν ἐκκλησιαστικήν εἰρήνην καί τήν μεταξύ ἡμῶν ἀγάπην, ἀθεολόγητα ὅλως καί κανονικῶς ἀπαράδεκτα καί ἀστήρικτα, μηδεμίαν δικαίωσιν εὑρίσκοντα οὔτε ἐν τῇ ἱστορίᾳ, οὔτε ἐν τῷ δόγματι, οὔτε ἐν τῇ ἱερᾷ παραδόσει, οὔτε ἐν τῇ συγχρόνῳ πραγματικότητι, οὔτε κἄν ἐν τῇ κοινῇ λογικῇ.

Ἠκούσθησαν ἐν τῇ Συνάξει ὑμῶν πολλά περί ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητος. Ἡ ἑνότης βεβαίως τῆς Ἐκκλησίας, ἀπαίτησις αὐτοῦ τοῦ Θείου αὐτῆς Δομήτορος οὖσα, καί σεβαστή καί ἐπιθυμητή παρά πάντων τυγχάνει, μάλιστα δέ παρά τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, τό ὁποῖον ἀνέκαθεν ὑπῆρξεν ὁ ἱστορικός ἐγγυητής καί θεματοφύλαξ αὐτῆς ἐν καιροῖς χαλεποῖς καί δυσχειμέροις. Ἐν τούτοις, τά ἀκουσθέντα περί ἑνότητος εἰς τήν Σύναξιν ὑμῶν, ἀπηχοῦν, ἀτυχῶς, ἐξ ὁλοκλήρου Βατικάνειον πνεῦμα, μή ἀποδεκτάς ἀπόψεις τῆς Ρωμαιοκαθολικῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία ἐκλαμβάνει τήν ἑνότητα ὡς ἑνιαίαν ὀργανωτικήν δομήν μᾶλλον, παρά ὡς ἑνότητα πνεύματος καί ψυχῆς καί καρδίας, ὡς ἐγνώριζεν αὐτήν ἀνέκαθεν ἡ Ἐκκλησία.

Ὁ Μακαριώτατος Πατριάρχης κ. Ἀλέξιος εἰς τήν εἰσαγωγικήν αὐτοῦ ὁμιλίαν ὑπεγράμμισε τήν ἡγετικήν θέσιν τῆς Ρωσσικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ὡς «Κέντρου τῆς Παγκοσμίου Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὑπῃνίχθη τήν διάσπασιν τῆς Ὀρθοδοξίας καί τήν θέλησιν τῆς Ρωσσικῆς Ἐκκλησίας νά ἀναλάβῃ τό ἔργον τῆς ἑνότητος τῆς παγκοσμίου Ὀρθοδοξίας. Εἶπε δέ ὅτι ἡ ἔλλειψις τῆς ἑνότητος τῆς Ὀρθοδοξίας ὑπηγόρευσε τήν ὀργάνωσιν τῆς περί ἧς ὁ λόγος Συνάξεως, πρός συζήτησιν τῆς Ὀρθοδόξου ἑνότητος.

Εἰς ἀνάλογον τόνον ὡμίλησαν καί οἱ παραστάντες ἐκπρόσωποι τῶν Κρατικῶν Ἀρχῶν, ἐνῷ ὁ Ὑπουργός κ. Vladimir Zorin, ἐκπροσωπῶν τήν Ρωσσικήν Κυβέρνησιν, ὑπεγράμμισε τήν ἀνάγκην τῆς συνενώσεως πάντων τῶν Ὀρθοδόξων ἐθνῶν «ὑπό τήν ἡγεσίαν τῆς Ρωσσικῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία εἶναι καί ἡ μεγαλυτέρα, καί ὡς ἐκ τούτου κατέχει de facto ἡγετικήν θέσιν μεταξύ τῶν Ὀρθοδόξων». Ἀνάλογα εἶπε καί ὁ Ὑπουργός Ἐξωτερικῶν κ. Ivanov, προσθείς ὅτι «ἡ διπλωματία ἡμῶν συνεργάζεται μέ τήν Ρωσσικήν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν, ... ἡ ὁποία εἶναι ὁ ἑνωτικός κρίκος ὅλων τῶν Ὀρθοδόξων Σλαβικῶν Ἐκκλησιῶν».

Ὑμεῖς προσωπικῶς, ἅγιε Σμολένσκ, μόλις ἐλάβετε τόν λόγον ἐτονίσατε ἀπεριφράστως ὅτι «ἡ Ρωσσική Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία κατέχει de facto ἡγετικήν θέσιν μεταξύ τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν λόγῳ μεγέθους, πνευματικότητος, ἠθικῶν ἀρχῶν, παραδόσεως καί πολιτικῆς ἐπιρροῆς». Ἀκόμη ὅτι ἡ Ἐκκλησία ὑμῶν «ἐκφράζει ὅλους τούς Ρώσσους εἰς ὅλον τόν κόσμον, περί τά 350 ἑκατομμύρια (sic)».Ἀκόμη ὅτι «ἀσκεῖ ἐπιρροήν εἰς ὅλας τάς Ὀρθοδόξους Ἐκκλησίας τῶν Βαλκανίων, καθώς καί εἰς ὅλας τάς Ὀρθοδόξους Ἐκκλησίας, αἱ ὁποῖαι εἶναι μειονότητες εἰς ἄλλας χώρας (sic)». Προσέτι ὅτι ὑμεῖς εἶσθε «οἱ κληρονόμοι τῆς πνευματικότητος τοῦ Βυζαντίου». 

Ἡ Ἀντιπρόεδρος τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ἐπιτροπῆς ἐτόνισεν ὅτι «μόνον ἡ Ρωσσική Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία δύναται νά ἡγηθῇ τῆς πανορθοδόξου ἑνότητος λόγῳ τοῦ πολυεθνικοῦ χαρακτῆρος τῆς Ρωσσίας. Δι᾽ αὐτόν τόν σκοπόν χρειάζεται ἡ 3η Ὀρθόδοξος Πρωτεύουσα, τήν ὁποίαν εἶχε προφητεύσει ὁ ἅγιος Σεραφείμ τοῦ Σαρώφ». Ὁ κ. Tubin, περαιτέρω, παρά τῶν προηγουμένων χωρῶν, ἤ μᾶλλον τό παρά πάντων ὑπαινισσόμενον ἀποκαλύπτων, εἶπεν ὅτι πρέπει νά προχωρήσητε «εἰς τήν ἐγκαθίδρυσιν τῆς Γ´    Ρώμης, ἡ ὁποία εἶναι ἱστορική ἀναγκαιότης» (sic), ἐνῷ ὁ ἐκπρόσωπος τῆς Palestinian Emperial Society ἐτόνισεν ὅτι «ἡ Γ´    Ρώμη-Μόσχα εἶναι ἤδη ἱστορική πραγματικότης» (sic). Ὁ ἐκπρόσωπος τοῦ Μητροπολίτου Ὀδησσοῦ, τέλος, π. Milan Gerkas, δέν ἐδίστασε νά τονίσῃ «Ἡ Ρωσσία εἶναι ἡ Γ´ Ρώμη ... Ἡμεῖς εἴμεθα οἱ ἡγέται τῆς Ὀρθοδοξίας καί πρέπει νά τό δείξωμεν».

Πάντα τά ἀνωτέρω, ἅγιε ἀδελφέ, εἶναι καταπληκτικώτερα τῶν καταπληκτικωτάτων! Ὥστε ἡ ἑνότης τῆς Ὀρθοδοξίας εἶναι ὑπόθεσις ἀριθμῶν καί πολιτικῆς ἰσχύος καί κοσμικῆς δυνάμεως καί διπλωματικῶν δυνατοτήτων καί «Γ´    Ρώμης-Μόσχας»; Εἰς ποῖον σημεῖον τῆς Ὀρθοδόξου Θεολογίας, Παραδόσεως, Κανονικῆς Τάξεως ἤ λοιπῆς Ἁγιοπνευματικῆς ἐμπειρίας στηρίζεται τό τοιοῦτον; Ποίαν δικαίωσιν εὑρίσκουν τοιαῦται ὑψηλαί καί μετέωροι καί ἐν ταυτῷ γῆς καί σποδοῦ ἀπόζουσαι ἰδέαι καί ἀντιλήψεις εἰς τό Εὐαγγέλιον τοῦ Χριστοῦ, εἰς τό προσωπικόν παράδειγμα τοῦ Κυρίου ἤ εἰς ἐκεῖνο τῶν Ἀποστόλων, τῶν Μαρτύρων, τῶν Ὁμολογητῶν καί τῶν Θεοφόρων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας; 

Ἀλλά καί ἡ ἀναφανδόν ἀνάμιξις τοῦ ἐπισήμου Κράτους, διά τῶν ἐκπροσώπων αὐτοῦ, εἰς ζητήματα ἀφορῶντα εἰς αὐτά ταῦτα τά sacra interna τῆς Ἐκκλησίας, ἀπόζει καισαροπαπισμοῦ ἀπαραδέκτου. Καί ὑπῆρχε βεβαίως ἐπί κομμουνιστικοῦ καθεστῶτος ἀφόρητος Πολιτειοκρατία ἐπί τῆς Ρωσσικῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία καί μεγάλως ἐζημίωσεν αὐτήν πνευματικῶς καί ἐμείωσεν αὐτήν εἰς τά ὄμματα τῶν τέκνων αὐτῆς, ἀλλά καί πράγματα ἐδημιούργησεν εἰς τάς μετά τῶν ἀδελφῶν Ἐκκλησιῶν σχέσεις αὐτῆς, ὅμως ἠλπίζομεν ὅτι διά τῆς καταρρεύσεως τοῦ ἀποφωλίου ἐκείνου καθεστῶτος τά πράγματα θά ἀποκαθίσταντο. Ἐν τούτοις, πρός ἔκπληξιν ἡμῶν, βλέπομεν ὅτι καί τό σύγχρονον Ρωσσικόν Κράτος, τῇ ἀνοχῇ (;) ὑμῶν, ἐξακολουθεῖ νά ἐπεμβαίνῃ ἀνενδοιάστως καί δή καί νά «δίδῃ γραμμήν» εἰς καθαρῶς ἐκκλησιαστικά θέματα ἀπροκαλύπτως, ὅπερ εἶναι νομοκανονικῶς ἀπαράδεκτον.

Ἐπιτραπήτω μοι, πρός τούτοις, νά ἐκθέσω ὑμῖν ὡρισμένας βασικάς θέσεις καί ἀρχάς τῆς Ἐκκλησίας ἐπί τῷ τέλει τῆς δυνατότητος νά ἀντιληφθῆτε τούς λόγους τῆς ἱερᾶς ἀγανακτήσεως ἥτις κατέχει τάς καρδίας πάντων τῶν ἐκκλησιολογικῶς ὀρθοδόξως φρονούντων καί ἡμῶν.
Τρίτη Ρώμη, Σεβασμιώτατε, δέν ὑπάρχει ὡς ρητῶς ἐδήλωσεν ὁ Μητροπολίτης Μίνσκ καί Λευκορωσσίας κ. Φιλάρετος ἐνώπιον τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου - τότε Μητροπολίτου Χαλκηδόνος. Ὑπάρχει μόνον ἡ Παλαιά Ρώμη, ἡ ὁποία, κρίμασιν οἷς οἶδεν ὁ Κύριος, ἀπεκόπη τοῦ σώματος τῆς Μιᾶς, Ἁγίας, Καθολικῆς καί Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ ἐπί μίαν σχεδόν ἤδη χιλιετίαν, ἡ ὁποία οὐκ ὀλίγα προβλήματα καί αὐτήν τήν στιγμήν δημιουργεῖ εἰς τήν Ἁγιωτάτην Ἐκκλησίαν τῆς Ρωσσίας, τόσον ἐν Οὐκρανίᾳ, ὅσον καί ἐν
αὐτῇ τῇ κυρίως Ρωσσίᾳ. Μετ᾿ αὐτῆς εὑρισκόμεθα εἰς θεολογικόν διάλογον καί εὐχόμεθα νά εὐλογήσῃ ὁ Κύριος νά ἐπανευρεθῶμεν ὁμοῦ εἰς τήν πρό τοῦ 1054 κατάστασιν τῆς ἑνότητος.

Ὑπάρχει καί ἡ Νέα (οὐχί Δευτέρα!) Ρώμη, ἡ Κωνσταντινούπολις, ἡ ὁποία ὠνομάσθη οὕτως, ὡς γνωρίζουν οἱ μελετῶντες Ἱστορίαν, διότι ὁ Μέγας ἐκεῖνος ἐν Βασιλεῦσι καί Ἅγιος Κωνσταντῖνος δέν μετέφερεν εἰς τό Βυζάντιον μόνον τήν πρωτεύουσαν αὐτοῦ, ἀλλ᾿ αὐτήν τήν πόλιν τῆς Ρώμης: Σύγκλητος, προύχοντες, ἄνθρωποι τῶν γραμμάτων, τῶν τεχνῶν, τοῦ ἐμπορίου, καλλιτέχναι, σοφοί, τό «ἀφρόγαλα» τῆς Ρωμαϊκῆς κοινωνίας, μετεκόμισεν εἰς τήν νέαν Πόλιν. Ἐν τῇ παλαιᾷ Ρώμῃ ἀπέμειναν οἱ τῆς κατωτέρας τάξεως πολῖται, οἱ πένητες, οἱ ἐπαῖται, αἱ ἱερόδουλοι, οἱ φανατικοί τῆς εἰδωλολατρίας, οἱ κατάδικοι καί τινες τοῦ χύδην ὄχλου. Ὁ λαός τῆς Ρώμης μετεκόμισεν ἐνταῦθα. Διά τοῦτο ὠνομάσθη νέα Ρώμη ἡ πόλις ἡμῶν, διότι οἱ Ρωμαῖοι ἦλθον καί ἐγκατεστάθησαν ἐνταῦθα καί ἐρριζώθησαν καί παρήγαγον πολιτισμόν. Παρόμοιόν τι δέν συνέβη μετά ταῦτα. Οἱ Ρωμαῖοι δέν μετεκόμισαν ὁμοθυμαδόν οὐδαμοῦ διά νά δημιουργήσουν μίαν τυχόν νεωτέραν (πολλοῦ γε καί δεῖ Τρίτην!) Ρώμην. Πόθεν, λοιπόν, οἱ λῆροι περί Γ´ Ρώμης-Μόσχας; Φοβούμεθα ὅτι ἡ ἀνόητος θεωρία περί Γ´ Ρώμης εἶναι ἡ ἀντίστοιχος ἔκδοσις τῆς ψευδο-Κωνσταντινείου δωρεᾶς, τήν ὁποίαν ἐπικαλεῖται δι᾿ ἑαυτήν ἡ ἀρχαία Ρώμη καί, ἀσφαλῶς, ἀναλόγου βαθμοῦ ὕβρις (ὑπό τήν ἀρχαιοελληνικήν τῆς λέξεως ἔννοιαν) καί βλασφημία.
Τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον ἑδρεύει μέν εἰς τήν Νέαν Ρώμην, ἀλλ᾽ οὐδέποτε διεξεδίκησε πρωτεῖον ἐξουσίας, αὐθεντίας καί διοικήσεως τῶν ἄλλων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν. Οὐδέποτε δηλαδή κατέστη Δευτέρα Ρώμη κατά τήν νοοτροπίαν. Οὐδέποτε ἐμιμήθη τήν πρώτην Ρώμην. Τοῦ ἀνεγνωρίσθη τό πρωτεῖον τῆς διακονίας τῆς ἑνότητος τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν καί αὐτό τό ἀσκεῖ ἐν ταπεινώσει καί ἐν λεντίῳ, οὐχί ὡς ἐξουσίαν ἔχον, ἀλλ᾽ ὡς διακονίαν ἀγάπης ἐκτελοῦν.

Ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι ὁμιλοῦν περί τρίτης Ρώμης προφανῶς ἔχουν ἐκπέσει τῆς Ὀρθοδόξου ἀντιλήψεως καί πίστεως περί τῆς Ἐκκλησίας ὡς σώματος Χριστοῦ, ἐχούσης κεφαλήν τόν Χριστόν (καί μόνον Αὐτόν) καί εἶναι ἐν ἐπιγνώσει ἤ ἀνεπιγνώστως ἐπηρεασμένοι ἀπό τήν Ρωμαιοκαθολικήν ἀντίληψιν περί Ἐκκλησίας. Ὡς ἐκ τούτου, εἶναι τελείως ἀκατάλληλοι νά καταστοῦν ἡγέται τῆς Ὀρθοδοξίας, διότι θά μετατρέψουν τήν εἰς Χριστόν πίστιν εἰς φεουδαλικήν ἐξουσίαν μεσαιωνικῶν δυτικοευρωπαϊκῶν προτύπων.
Σαφεῖς εἶναι ἄλλωστε αἱ ἐνδείξεις ὅτι ἡ Ὀρθοδοξία θεωρεῖται ὑπ᾿    αὐτῶν ὡς ἰδεολογικόν ὅπλον ἐπηρεασμοῦ συνειδήσεων καί δι᾽ αὐτῶν κοσμικῆς ἐπικρατήσεως, ὡς συνέβη ἐπί τοῦ κομμουνιστικοῦ καθεστῶτος, τό ὁποῖον ἐχρησιμοποιήθη πρός ἰδεολογικόν ἐπηρεασμόν
τῶν λαῶν, μέ συνεπακόλουθον πολιτικήν συνεργασίαν καί ἐν πολλοῖς πολιτικήν ὑποταγήν τῶν ὁμοϊδεατῶν.
Ἡ συσπείρωσις τῶν Ὀρθοδόξων ὑπό ἕνα ἡγέτην ἰσχυρόν, ἐκφράζοντα τάς ἀπόψεις συγκεκριμένου κράτους, θά καταστήσῃ ἀναποδράστως τήν Ὀρθοδοξίαν ὄργανον τοῦ κράτους αὐτοῦ καί ὄχι μέσον σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων.
Ἡ ἀνάθεσις εἰς τήν Ἐκκλησίαν τῆς Νέας (καί ὄχι Δευτέρας) Ρώμης, (νέας καί ὡς πρός τό χριστιανικόν πνεῦμα διακονίας, ὑπό τοῦ ὁποίου ἐνεφορεῖτο καί ἐμφορεῖται, ἐν ἀντιθέσει πρός τό πνεῦμα ἐπηρμένης ὀφρύος, τό ὁποῖον ἐν πολλοῖς διέκρινε τήν παλαιάν Ρώμην), σκοπόν εἶχε τήν καλλιτέραν ἐξυπηρέτησιν τῶν Χριστιανικῶν Ἐκκλησιῶν λόγῳ τῆς ἐγγύτητος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου αὐτῆς πρός τήν πολιτικήν ἡγεσίαν τοῦ ἡμίσεος τοῦ τότε κόσμου. Σήμερον ὅτε τά μέσα ἐπικοινωνίας καί ἡ διεθνῶς ἀνεγνωρισμένη θρησκευτική ἐλευθερία ἐπιτρέπουν τήν διακονίαν τῆς ἐξυπηρετήσεως τῶν ἀναγκῶν τῶν Χριστιανικῶν καί δή τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν ἀπό πάσης ἐπί τῆς γῆς θέσεως καί χώρας, δέν ὑπάρχουν λόγοι συνηγοροῦντες εἰς τήν ἀνάθεσιν πρωτείου τινός διακονίας τῆς ἑνότητος τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν εἰς τήν Ἐκκλησίαν ἡ ὁποία εὑρίσκεται εἰς τήν ἔδραν τῆς Κυβερνήσεως ἑνός ἰσχυροῦ κράτους.

Πέραν ὅμως αὐτοῦ σήμερον ὑπάρχουν πολλά ἰσχυρά κράτη καί ἀσφαλῶς θά ὑπάρξουν διχογνωμίαι ἐπί τοῦ ἐρωτήματος ποίου ἐκ τούτων ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία θά πρέπῃ νά ἀναλάβῃ κατ᾽ ἀνάθεσιν ὑπό τῶν λοιπῶν τήν διακονίαν τῆς ἐξυπηρετήσεως αὐτῶν. Ὡς ἐκ τούτου, ἡ ἀνακίνησις συζητήσεως περί ἑνός τοιούτου ἐρωτήματος, συνεπαγομένου μερικήν ἤ ὁλικήν ἀνατροπήν τῆς ὑπό τῶν ἱερῶν κανόνων τεθεσπισμένης κανονικῆς τάξεως καί διανομῆς διακονιῶν, θά συνεπιφέρῃ διάσπασιν μᾶλλον ἤ ἑνότητα τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν.

Πέραν ὅμως τούτου, οἱ Ἅγιοι Πατέρες, οἱ ὁποῖοι τό 451 μ.Χ. ἀνεγνώρισαν εἰς τήν Ἐκκλησίαν τῆς Κωνσταντινουπόλεως τά ἴσα πρεσβεῖα μέ τά ἀνήκοντα εἰς τήν Ἐκκλησίαν τῆς Ρώμης, δέν κατήργησαν τά πρεσβεῖα τῆς πρεσβυτέρας Ρώμης. Ἀντιθέτως πρός τήν ἀδελφικήν ταύτην στάσιν τῶν Πατέρων ἐκείνων, τά λεχθέντα ὑφ᾽ ὑμῶν καί ὑπό τῶν ἐκπροσώπων ὑμῶν κατά τό ἐν Μόσχᾳ Συνέδριον σαφῶς διαπνέονται ὑπό τοῦ ἀφιλαδέλφου καί ἀντιχριστιανικοῦ πνεύματος τῆς καταργήσεως τῶν ὑπό τῶν Ἁγίων Οἰκουμενικῶν Συνόδων καί τῆς ὑπερχιλιοχρόνου ἐφαρμογῆς ἀναγνωρισθέντα εἰς τήν Ἐκκλησίαν τῆς Κωνσταντινουπόλεως καθήκοντα καί τῆς αὐτογνώμου ἁρπαγῆς αὐτῶν ὑπό τῆς Ἐκκλησίας τῆς Μόσχας.

Ἀδελφικῶς ἐνεργοῦντες θεωροῦμεν καθῆκον ὅπως ἐπιστήσωμεν τήν προσοχήν ὑμῶν ἐπί τοῦ γεγονότος ὅτι ἀτυχῶς ἡ θεωρητική βάσις τῶν ἐπιδιώξεων τοῦ ἐν Μόσχᾳ Συνεδρίου δέν ἦτο ἡ ὑπάρχουσα καί μή χρήζουσα ἀποκαταστάσεως πνευματική ἑνότης τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, ἀλλ᾽ ἡ ὑπαγωγή αὐτῶν ὑπό τήν πνευματικήν καί διοικητικήν καθοδήγησιν τῆς ἐν Μόσχᾳ Ἐκκλησίας, κατ᾽ ἀντιγραφήν κακότεχνον τῶν ἐπιδιώξεων τῆς Ρωμαιοκαθολικῆς Ἐκκλησίας.

Εἶναι φανερόν διά πάντα ψύχραιμον παρατηρητήν ὅτι, ἐάν συνεχισθῇ ἡ ἄφρων αὐτή ἐπιδίωξις ὑμῶν, ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία θά διασπασθῇ καί ἕν νέον ἐνδορθόδοξον σχίσμα θά παρουσιασθῇ, ἐξ αἰτίας τῶν ἡγεμονικῶν ἐπί τῆς Ἐκκλησίας βλέψεων ὑμῶν, παρόμοιον πρός τό ἐπί αἰῶνας διαιροῦν τούς φέροντας τό ὄνομα τοῦ Χριστιανοῦ εἰς Ὀρθοδόξους καί Ρωμαιοκαθολικούς καί Διαμαρτυρομένους, τήν δέ εὐθύνην αὐτοῦ θά ἔχῃ ἀκεραίαν ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος, ὡς ἄλλοτε ὁ Πάπας, προβάλλει σήμερον ἡγεμονικάς ἀξιώσεις ἐπί τῆς ὅλης Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας κατ᾽ ἀνατροπήν τῆς ὑφισταμένης καί ἀψόγως λειτουργούσης κανονικῆς τάξεως.

Ἡ ἐπίκλησις στοιχείων ἀνθρωπίνης δυνάμεως, πληθυσμιακῶν μεγεθῶν, κρατικῆς ὑποστηρίξεως (ἀσφαλῶς μή προσφερομένης ἄνευ ἀνταλλαγμάτων), οἰκονομικῆς εὐμαρείας καί ἄλλων παρομοίων ἀνθρωπίνων στοιχείων, δύναται μέν νά πλανήσῃ ἐκείνους οἱ ὁποῖοι ἀντιλαμβάνονται τήν Ἐκκλησίαν ὡς καθαρῶς ἐγκόσμιον ἵδρυμα, δέν δύναται ὅμως νά ἐφελκύσῃ τήν σώζουσαν χάριν τοῦ Θεοῦ, ἡ ὁποία ἐσκήνωσε πλουσίως ἐπί τόν ταπεινόν Τελώνην καί ἔφυγε μακράν τοῦ αὐτοεπαινουμένου Φαρισαίου.

Ἡ ἐσταυρωμένη Μήτηρ Ἐκκλησία οὐδεμιᾶς τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν ὑποβλέπει τήν ἐλευθερίαν. Ἀντιθέτως, αἱ πλεῖσται τῶν κατά καιρούς, διά μικρόν ἤ μακρόν χρονικόν διάστημα, ὑπαχθεισῶν δυναστικῶς (καί δή κατά τό πλεῖστον πρός ἐξυπηρέτησιν κρατικῶν καί ὄχι χριστιανικῶν σκοπῶν) ὑπό τήν Ἐκκλησίαν τῆς Μόσχας Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν ἤ κοινοτήτων δέν ἐνθυμοῦνται μετ᾿    ἀγαθῶν ἀναμνήσεων τάς συνεπείας, τάς ὁποίας εἶχε δι᾽ αὐτάς ἡ τοιαύτη ὑπαγωγή αὐτῶν.

Ὅθεν παρακαλοῦμεν ὑμᾶς ὅπως, ἀναλογιζόμενοι ὅτι διά τοιούτων λόγων καί ἐνεργειῶν ὁδηγεῖτε ἀφεύκτως τήν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν εἰς νέον σχίσμα ὀδυνηρότερον τοῦ ἐν ἔτει 1054 συντελεσθέντος, παύσητε τοῦ λοιποῦ σπείροντες ἀνέμους, διότι θά θερίσωμεν ἀναποφεύκτως θυέλλας.

Τό ὅραμα τῆς μεγαλυτέρας συσφίγξεως τῶν δεσμῶν μεταξύ τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν διακατέχει, βεβαίως, καί ἡμᾶς. Ἀλλ᾽ ἡ ὑφ᾽ ὑμῶν χρησιμοποίησις τοῦ ὡραίου ὁράματος τούτου διά τήν ἐπίτευξιν τοῦ ἰδιοτελοῦς σκοποῦ τῆς ἀναδείξεως τῆς ὑμετέρας Ἐκκλησίας εἰς τρίτην Ρώμην (μή ὑπαρξάσης ποτέ δευτέρας), ὁδηγεῖ ἀφεύκτως καί ἀναποδράστως τήν ὑμετέραν Ἐκκλησίαν εἰς κοσμικήν κατάπτωσιν καί τήν ὅλην Ἐκκλησίαν εἰς ἐπικινδύνους περιπετείας. Ἀσφαλῶς ὅλα τά πονηρά πνεύματα ὁμοψύχως θά συνδράμουν ὑμᾶς εἰς τήν ἐπίτευξιν τοῦ μεγίστου τούτου κακοῦ. Ἀλλά τό Πανάγιον Πνεῦμα οὐδόλως θά συνευδοκήσῃ εἰς τήν νέαν ταύτην διάσπασιν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.

Ὁ Κύριος ἡμῶν καί Δομήτωρ τῆς Ἐκκλησίας Ἰησοῦς Χριστός ἐπορεύθη πρός τόν Γολγοθᾶν ἵνα ἑνώσῃ τά διεστῶτα καί ἡ ἔνθερμος προσευχή Αὐτοῦ ἵνα ὦσιν ἕν οἱ εἰς Αὐτόν πιστεύοντες ἀνά τούς αἰῶνας ἐξουθενώνεται διά τῆς ἐκζητήσεως πρωτοκαθεδριῶν. Ἡ ἀπάντησις τοῦ Κυρίου ἔχει δοθῆ πρός ὅλους, δι᾽ ὅσων εἶπε πρός τήν μητέρα τῶν υἱῶν Ζεβεδαίου καί τούς υἱούς αὐτῆς. «Οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε». (Ματθ. 20,22) Καί «ὅς ἐάν θέλῃ ἐν ὑμῖν μέγας γενέσθαι, ἔσται ὑμῶν διάκονος. Καί ὅς ἐάν θέλῃ ἐν ὑμῖν εἶναι πρῶτος, ἔσται ὑμῶν δοῦλος» (Ματθ. 20, 26-27).

Ἐπί τούτοις διατελῶ μετ᾿ ἀδελφικῆς ἀγάπης καί τιμῆς.
Ἐν τοῖς Πατριαρχείοις, τῇ 27ῃ Μαΐου 2004
+ Ὁ Φιλαδελφείας Μελίτων
Ἀρχιγραμματεύων τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου.

Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2019

Οικουμενικός Πατριάρχης: Ματαιοπονούν όσοι επιχειρούν να αμφισβητήσουν προνόμια και δικαιώματα της Πρωτόθρονης Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως





Οικουμενικός Πατριάρχης: Ματαιοπονούν όσοι επιχειρούν να αμφισβητήσουν προνόμια και δικαιώματα της Πρωτόθρονης Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως

Με λαμπρότητα τελέστηκαν οι χειροτονίες του νέου Επισκόπου Τράλλεων και του Μ.Εκκλησιάρχου


Με ιδιαίτερη λαμπρότητα τελέστηκε το πρωί της Κυριακής, 3 Νοεμβρίου, στον Πατριαρχικό Ναό, η εις Επίσκοπον χειροτονία του εψηφισμένου Επισκόπου Τράλλεων Βενιαμίν και η εις Πρεσβύτερον χειροτονία του Πατριαρχικού Διακόνου Αετίου Νικηφόρου.

Της Θείας Λειτουργίας προεξήρχε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, συμπαραστατούμενος από τους Μητροπολίτες Τρανουπόλεως Γερμανό, Δωδώνης Χρυσόστομο, Μύρων Χρυσόστομο, Ικονίου Θεόληπτο, Κυδωνιών Αθηναγόρα και Λήμνου Ιερόθεο.

Πριν από την χειροτονία, ο Οικουμενικός Πατριάρχης, απηύθυνε προς τον εψηφισμένο Επίσκοπο Βενιαμίν, πατρικούς λόγους οικοδομής και νουθεσιών για τη νέα αποστολή διακονίας που του ανέθεσε η Μητέρα Εκκλησία.

“Η Μεγάλη Εκκλησία αποκτά σήμερον εις το πρόσωπόν σου, Θεοφιλέστατε, ένα νέον Επίσκοπο, σάρκα εκ της σαρκός της Πόλεώς μας, γέννημα θρέμμα του βοσπορινού Μεγάλου Ρεύματος. Διηκόνησες σχεδόν επί μίαν τριακονταετίαν ως κληρικός τον Οι-κουμενικόν Θρόνον, δώδεκα έτη ως διάκονος και δεκαεπτά ως Πρεσβύτερος και Μ.Εκκλησιάρχης. Σεμνός, αθόρυβος, προσηνής, πάντοτε πρόθυμος δια προσφοράν, απλούς και με πολλήν αγάπην διά τους απλούς ανθρώπους, συμπαθής και αγαπητός εις όλα τα μέλη της Πατριαρχικής Αυλής και εις πάντας τους εργαζομένους ενταύθα. Τούτο κατεφάνη πανηγυρικώς κατά την ημέραν της εκλογής σου. Το πλέον εντυπωσιακόν χαρακτηριστικόν της διακονίας σου είναι ότι παρέμεινες αδιακόπως εδώ, εν Φαναρίω, φυλάσσων τον τόπον και τον τρόπον του βίου της Ρωμηοσύνης, με ταπεινότητα, με υπομονη και χαμόγελον, με εμπιστοσύνην εις την πρόνοιαν του Θεού και εις την χάριν του, την πάντοτε τα ασθενή θεραπεύουσαν και τα ελλείποντα αναπληρούσαν. Σε γνωρίζομεν, Θεοφιλέστατε, από την παιδικήν σου ηλικίαν. Ενθυμούμεθα ζωηρώς τον νεαρό Σοφοκλή ως μαθητή της Πατριαρχικής Μεγάλης του Γένους Σχολής να έρχεται συχνότατα εις το Πατριαρχείον λόγω και του πατρικού ενδιαφέροντος του αοιδίμου Πατριάρχου Δημητρίου προς το πρόσωπόν σου. Η ευχή του θα σε συνοδεύει και θα σε ενισχύει και εις την νέαν σου διακονία. Να μιμηθείς την ταπείνωσίν του, και την καλοσύνη του και την απλότητά του. Και να τον μνημονεύεις πάντοτε όταν θα λειτουργείς. Ειη η μνήμη αυτού αιωνία. 
Να μνημονεύεις, Θεοφιλέστατε, και τους Κωνσταντινοπουλίτας αδελφούς μας, οι οποίοι έφυγαν από την Πόλιν, αλλά η Πόλις ευρίσκεται πάντοτε εις την καρδίαν των και πολλοί εξ αυτών ζουν με την ελπίδα της επιστροφής εις τα πάτρια. Να μην λησμονείς εις τας προσευχάς και τας λειτουργίας σου και όλους εκείνους τους ημετέρους, τους θανόντας εν τη ξένη, οι οποίοι δεν εβίωσαν το νόστιμον ήμαρ, τας μυριάδας εκείνας των Ρωμηών, αι ψυχαί των οποίων είναι παρούσαι εις τας λειτουργίας και τας πανηγύρεις των Ναών μας, εδώ εις το Φανάρι, το Πέρα, τα Ταταύλα, την Χαλκηδόνα, το Νιχώρι, το Μακροχώρι, τα Πριγκηπόννησα, παντού εις την αλησμόνητον Πόλιν της Παναγίας Παμμακαρίστου, συμψάλλουσαι μαζί μας το Τη Υπερμάχω και το Χριστός Ανέστη”.

Ο Παναγιώτατος προέτρεψε τον νέο Επίσκοπο, ο οποίος θα διακονήσει την Μεγαλώνυμο Κοινότητα Σταυροδρομίου, δίπλα στον Αρχιερατικώς Προϊστάμενο αυτής, Μητροπολίτη Τρανουπόλεως Γερμανό, να τον υπακούει και να ζητεί πάντοτε την συμβουλή του. “Να εμπνέεσαι από το παράδειγμά του, από τον ένθεον ζήλον του, την φιλάνθρωπον δράσιν του, την υποδειγματικήν αφοσίωσίν του εις την διακονίαν του λαού του Θεού εν τη Περιφερεία Σταυροδρομίου. Να μη λησμονείς ποτέ ότι έχεις το μέγα προνόμιον να είσαι Επίσκοπος της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας, της φερούσης τα πρώτα εν τη Ορθοδοξία. Την Μεγάλην Εκκλησίαν, τας παραδόσεις της, τας αξίας της, το ποίμνιόν της θα διακονείς, το πνεύμα της θα εκπροσωπείς πανταχού και πάντοτε”.

Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο Παναγιώτατος, σημείωσε:

“Δεν αποκτά σήμερον η Μεγάλη Εκκλησία μόνον ένα νέον άξιον Επίσκοπον αλλά και ένα φερέλπιδα νέον Πρεσβύτερον. Θα χειροτονήσωμεν, εντός ολίγου, τον Πατριαρχικόν διάκονον Αέτιον Νικηφόρον εις Πρεσβύτερον και θα τον χειροθετήσωμεν, εις διαδοχήν σου, Θεοφιλέστατε, Μέγαν Εκκλησιάρχην. Υπενθυμίζομεν πατρικώς εις την Θεοφιλίαν σου και εις τον πατέρα Αέτιο πως ό,τι είσθε και ό,τι έχετε είναι δώρον της αειρύτου χάριτος του Θεού. Ό,τι και εάν πράτετε θα είναι έργον του Κυρίου το οποίον επιτελείται δι’ υμών εν τη Εκκλησία. Οι διάκονοι του Υψίστου είναι πάντοτε θυσιαστικοί, ανιδιοτελείς, ευαίσθητοι δια τα παθήματα του ανθρώπου, ουδέποτε ράθυμοι, ου-δέποτε απαισιόδοξοι. Φιλοθεΐα και φιλανθρωπία συνιστούν και συνοψίζουν την ταυ-τότητα και την πνευματικότητά των. Φιλοθεΐα και φιλανθρωπία”.

Στο τέλος, ο νεοχειροτονηθείς Επίσκοπος, αφού έλαβε τη Αρχιερατική Μίτρα και την ράβδο από τα χέρια του Παναγιωτάτου, τέλεσε την απόλυση από τα σκαλιά του Πα-τριαρχικού Θρόνου, κατά την Πατριαρχικήν τάξιν.

Παρέστησαν συμπροσευχόμενοι οι Μητροπολίτες Γέρων Πριγκηποννήσων Δημήτριος, Μυριοφύτου και Περιστάσεως Ειρηναίος, Συνάδων Διονύσιος, Καλλιουπόλεως και Μαδύτου Στέφανος, Αδριανουπόλεως Αμφιλόχιος, οι Επίσκοποι Αλικαρνασσού Αδριανός και Αραβισσού Κασσιανός, κληρικοί, Άρχοντες Οφφικιάλιοι της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας, η Πρόξενος της Ελλάδος στην Πόλη κυρία Δανάη Βασιλάκη, συγγενείς και φίλοι των νεοχειρονηθέντων, και πλήθος πιστών από την Πόλη και προσκυνητές από την Ελλάδα.

Αμέσως μετά, στη δεξίωση που παρετέθη στο Ευγενίδειο κτήριο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ο νέος Επίσκοπος Τράλλεων Βενιαμίν εξέφρασε την αφοσίωση και
τον σεβασμό του στο πρόσωπο του Παναγιωτάτου και ευχαρίστησε τους Συνοδικούς Αγίους Αρχιερείς για την εκλογή του καθώς και εκείνους που συμμετείχαν στην χειροτονία του.

Ακολούθως ο Παναγιώτατος προσφώνησε πατρικώς τον νεοχειροτονηθέντα Εκκλησιάρχη Του, κ.Αέτιο, επισημαίνοντας την εργατικότητα που επέδειξε και την αφοσίωση του στο καθήκον. Αναφερόμενος δε στο όνομα που του έδωσε στην εις διάκονον χειροτονία του, κατά τον φετεινό εορτασμό της Κυριακής της Ορθοδοξίας, προς τιμήν του Αρχιδιακόνου της Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως Αετίου, ο οποίος διεδραμάτισε καίριο ρόλο στην Δ’ Οικουμενική Σύνοδο, κατά την οποία θεσπίστηκαν τα προνόμια της Μεγάλης Εκκλησίας, ο Πατριάρχης σημείωσε:

“Βεβαίως δι’ ημάς αι προνομίαι και τα δίκαια ταύτα δεν μεταφράζονται εις εξουσιαστικάς ή ηγεμονικάς τάσεις, ως μέμφονταί τινες ημάς, άγευστοι όντες του ήθους και του εν ταπεινώσει μεγαλείου της Εκκλησίας των του Χριστού πενήτων, καίτοι από αυτήν έλαβον το φως του Χριστού, αλλά νοηματοδοτούνται και υλοποιούνται ως πρωτείον διακονίας, προσφοράς και κενώσεως, ως μαρτυρεί η αδιάψευστος ιστορία. Όντως, η καθ’ ημέραν επισύστασις της μαρτυρικής ταύτης Εκκλησίας είναι η μέριμνα πασών των Εκκλησιών.”

Στη συνέχεια ο Παναγιώτατος περιέγραψε τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις του Μ.Εκκλησιάρχου, ενώ αναφερόμενος στις σπουδές του π.Αετίου πάνω στο Κανονικό Δίκαιο τόνισε:

“Ειδικεύεσαι εις το Κανονικόν Δίκαιον. Αυτό συμβαδίζει με τα νέα καθήκοντά σου να τηρείς την τάξιν εν τω ναώ και να ανακαλείς εις την τάξιν τους παραβαίνοντας και καταπατούντας αυτήν. Και οι κανόνες τι είναι εν τη Εκκλησία; Εις τι χρησιμεύουν; Ακριβώς, εις την τήρησιν της τάξεως, της πειθαρχίας, της ειρήνης, της ενότητος και εις την εύρυθμον λειτουργίαν της εκκλησιαστικής ζωής. Δι’ αυτό και θέτουν μίαν σειράν και μίαν ιεράρχησιν των θρόνων και των εκκλησιαστικών πραγμάτων εν γένει. Και μέσα εις αυτό το σύστημα και την οργάνωσιν η Κωνσταντινούπολις κατέχει την πρώτην θέσιν, διακονικήν ως είπομεν, την οποίαν θέσιν, με όσα προνόμια και δι-καιώματα αυτή συνεπάγεται, επιχειρούν επ’εσχάτων να αμφισβητήσουν αγνώμονες υιοί και θυγατέρες, κινούντες την πτέρναν κατά του ευεργέτου. Αμφισβητούν θέσφατα και θέσμια, καθηγιασμένα διά των αιώνων, προσπαθούντες να ικανοποιήσουν ανθρωπίνας φιλοδοξίας και πολιτικάς σκοπιμότητας. Πλην, ματαιοπονούν! Διότι η Ορθόδοξος εκκλησιολογία και η κανονική τάξις της Εκκλησίας, της οποίας Εκκλησίας και πύλαι άδου ου κατισχύσουσι, δεν μεταβάλλονται. Είναι τόσον βαθέως ερριζωμέναι εν τη δισχιλιετεί ιστορία του Χριστιανισμού, ώστε ουδείς να δύναται να τας εκριζώσει όσον ισχυρός και ρωμαλέος και αν είναι, ή νομίζει ότι είναι, κατά κόσμον πάντως και ου κατά Θεόν”.

Στην αντιφώνησή του ο Μ.Εκκλησιάρχης Αέτιος υπέβαλε τον σεβασμό και την ευγνωμοσύνη του προς τον Παναγιώτατο για την γενομένη προαγωγή του.




















Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2019

Στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ο νεοεκλεγείς Μητροπολίτης Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου Ιερόθεος


Στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ο νεοεκλεγείς Μητροπολίτης Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου Ιερόθεος

Προσήλθε για να λάβει την ευχή και την ευλογία του Παναγιωτάτου, συνοδευόμενος από τους Μητροπολίτες Δωδώνης Χρυσόστομο και Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαο

Επίσκεψη στην Έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου πραγματοποίησαν, σήμερα, Σάββατο, 2 Νοεμβρίου, ο νέος Μητροπολίτης Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου Ιερόθεος, συνοδεύομενος από τους Μητροπολίτες Δωδώνης Χρυσόστομο και Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαο.

Ο νέος Ποιμενάρχης της ιστορικής Μητροπόλεως του βορείου Αιγαίου, μίας από τις εν Ελλάδι εκκλησιαστικές Επαρχίες του Οικουμενικού Θρόνου, εκ των λεγομένων «Νέων Χωρών», ζήτησε και έλαβε, πριν από την ενθρόνισή του, την ευχή και την ευλογία του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης τον συνεχάρη για την επάξια εκλογή του και του ευχήθηκε καλλίκαρπη Ποιμαντορία.

Υπενθυμίζεται ότι ο νέος Μητροπολίτης Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου διατηρεί μακροχρόνιους πνευματικούς δεσμούς με τον Μητροπολίτη Δωδώνης ενώ μέχρι την εκλογή του υπηρέτησε ως Πρωτοσύγκελλος του Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής.

Κατά τη διάρκεια της συναντήσεως του Παναγιωτάτου με τους τρεις Μητροπολίτες δόθηκε η ευκαιρία να συζητηθούν και θέματα της εκκλησιαστικής επικαιρότητας, ενώ αμέσως μετά παρακάθησαν στο γεύμα που παρέθεσε ο Πατριάρχης, προς τους κλη-ρικούς και λαϊκούς συνεργάτες του της Πατριαρχικής Αυλής, με την ευκαιρία της συμπληρώσεως 28 ετών από την ενθρόνισή του, στις 2 Νοεμβρίου 1991.





















Ο Άγιος Νεκτάριος και η χειροτονία- χειροθεσία Υποδιακονισσών.

  Ο Άγιος Νεκτάριος και η χειροτονία- χειροθεσία Γυναικών Υποδιακονισσών. Στο Μοναστήρι της Αγίας Τριάδος, που είχε ιδρύσει ο Άγιος στην Αίγ...