Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2016

Μήνυμα Χριστουγέννων Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ν.Ιωνίας κ. Γαβριήλ





"Τήν ἀπαρχήν τῶν Ἐθνῶν, ὁ οὐρανός σοι προσεκόμισε, τῷ κειμένῳ νηπίῳ ἐν φάτνῃ, δι’ ἀστέρος τούς Μάγους καλέσας, οὕς καί κατέπληττεν, οὐ σκῆπτρα καί θρόνοι, ἀλλ’ ἐσχάτη πτωχεία΄ τί γάρ εὐτελέστερον σπηλαίου; τί δέ ταπεινότερον σπαργάνων; ἐν οἷς διέλαμψεν ὁ τῆς Θεότητός σου πλοῦτος, Κύριε Δόξα Σοι!"
Μέ αὐτή τήν ποιητική καί ἀνεπιτήδευτη περιγραφή, ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία, διά στόματος τοῦ ἱεροῦ Ὑμνογράφου τῶν Χριστουγέννων, μᾶς καλεῖ νά στρέψουμε τό βλέμμα τοῦ νοῦ καί τῆς καρδιᾶ μας πρός τήν λιτή καί ταπεινή φάτνη τῆς Βηθλέεμ, ἐκεῖ, πού ὁ Σωτήρ τοῦ κόσμου, ὁ προαιώνιος Λόγος του Θεοῦ, ὡς βρέφος, λαμβάνει δούλου μορφή καί γίνεται τέλειος ἄνθρωπος γιά χάρη τῶν ἀνθρώπων.
Πράγματι, μέγα καί παράδοξο τό μυστήριο! Ὁ ἵδιος ὁ Θεός, ἐκπληρώνοντας τήν ὑπόσχεσή Του πρός τούς Πρωτοπλάστους, λαμβάνει σάρκα καί ὁστά. Ὁ ἀόρατος γίνεται ὁρατός, ὁ ἀπρόσιτος γίνεται προσιτός, ὁ Θεός Δημιουργός γίνεται ἕνας ἀπό εμάς, προσλαμβάνει τήν διαβρωμένη ἀπό τήν ἁμαρτία ἀνθρώπινη φύση, προκειμένου νά τήν θεραπεύσει καί νά σώσει, ὅχι τόν λαό τοῦ Ἱσραήλ, ἀλλά ὁλόκληρη τήν ἀνθρωπότητα. Ἐσένα καί ἐμένα. Ὁ ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν Παῦλος διατυπώνει ξεκάθαρα τόν λόγο καί τήν αἰτία τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως «διὰ τὴν πολλὴν ἀγάπην αὐτοῦ ἠγάπησεν ἡμᾶς», «ἔκλινεν οὐρανούς και κατέβη».
Ἡ ἐνανθρώπηση τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐκ τῆς Παρθένου Μαρίας ἀποτελεῖ γεγονός μοναδικό, ἀδιαμφισβήτητο καί αἰώνια ἐπαναλαμβανόμενο μέσα στήν ζωή καί στήν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὁ Χριστός ἐπιλέγει νά εἰσέλθει στήν παγκόσμια ἱστορία σέ μία ἐποχή, ἡ ὁποία ὁμοιάζει ἀρκετά μέ τήν δική μας, μία ἐποχή ταραγμένη, μία ἐποχή γεμάτη φόβο καί ἀβεβαιότητα. Ὁ Ἵδιος, ἐν ἐσχάτη πτωχεία, γεννιέται σέ ἕνα ταπεινό καί ὑγρό σπήλαιο καί εἰσέρχεται στόν χρόνο κατά τρόπο σεμνό, λιτό, ταπεινό καί ἐντελώς φτωχικό «ἵνα σώσει τον κόσμον», ὑποδεικνύοντάς μας τόν τρόπο πού ὁφείλει ὁ κάθε Χριστιανός νά ζεῖ καί νά πορεύεται μέσα στό εὔθραυστο καί ἀπρόοπτο ταξίδι τῆς ζωῆς. Γίνεται πρόσφυγας, ὁ πρώτος μετανάστης σέ ὁλόκληρη τήν ἀνθρώπινη ἱστορία καί διώκεται, προκειμένου νά ἐκπληρωθεῖ τό Σχέδιο τῆς Θείας Οἰκονομίας γιά τήν σωτηρία τοῦ ἀνθρωπίνου γένους. Ὁ μεγαλύτερος ξένος ὁλων τῶν ἐποχῶν καί ὁλων τῶν αἰώνων εἶναι ὁ Κύριός μας. Ξένος στήν γέννηση, ξένος στην ζωή, ξένος στόν θάνατο, ξένος καί στήν Ἀνάσταση, ἀφοῦ ἡ ἵδια ἡ ἐνανθρώπησή Του ἀποτελεῖ τήν κατεξοχήν μετανάστευση.
Σήμερα, σέ μία ἐποχή πού χαρακτηρίζεται ἐπίσης ἀπό ταραχές καί ἀβεβαιότητα, ἀπό ἄγχος καί ἀγωνία, μία ἐποχή πού λαοί ἐξαναγκάζονται νά ἐγκαταλείψουν τίς πατρίδες τους λόγῳ τῶν πολύμορφων τραγικῶν καί δυσχερῶν καταστάσεων πού βιώνουν, ἀναζητώντας ἀλλοῦ ἕνα καλύτερο καί ποιοτικότερο μέλλον, μία ἐποχή κρίσεως, ὅχι μόνο οἰκονομικής, ἀλλά κυρίως πνευματικῆς καί ἀνθρωπιστικής, ἀξιῶν, θεσμῶν καί ὁραμάτων, ὁ κόσμος δείχνει νά ἔχει χάσει τόν προσανατολισμό του. Ἡ ψυχή τοῦ ἀνθρώπου διψᾶ καί ἀναζητᾶ διακαῶς μία πυξίδα μέ προορισμό τόσο τήν ἀπολεσμένη ἐλπίδα καί ἐμπιστοσύνη, ὅσο καί τήν ποθούμενη ἀσφάλεια.
Τό κοσμοσωτήριο γεγονός τῆς Γεννήσως τοῦ Θεανθρώπου Χριστοῦ ἀποτελεῖ ἀπό μόνο του ἕνα γεγονός ἐλπίδας, χαρᾶς καί αἰσιοδοξίας! Ἡ Σάρκωση τοῦ Κυρίου ἀκτινοβολεῖ τό φῶς τῆς ἀνυπέρβλητης ἀγάπης τοῦ Θεοῦ γιά τόν ἄνθρωπο, μιᾶς ἀγάπης θυσιαστικῆς πού πλημμυρίζει μέ εἰρήνη καί κυριεύει μέ ἔλεος τις καρδιές τῶν ἀνθρώπων καί φθάνει γιά μᾶς μέχρι τόν Σταυρό. Αὐτή ἡ μοναδική ἀγάπη ἐκπέμπει σήμερα, ὅσο ποτέ ἀλλοτε, μηνύματα ἐλπίδας καί ἐμπιστοσύνης πρός Αὐτόν, πού ποτέ δεν μᾶς πρόδωσε καί προσκαλεῖ κάθε ἕναν ἀπό ἐμᾶς, ἀνεξαρτήτως φύλου, χρώματος καί καταγωγῆς νά συνεορτάσουμε ἐν ἀγάπῃ καί ἐν ὁμονοίᾳ τήν Θεία Γέννησή Του καί νά συμψάλουμε μαζί μέ τούς ἀγγέλους «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία».
Σέ αὐτή τήν πρόσκληση πού μᾶς ἀπευθύνει ο Υἱός τοῦ Θεοῦ ἀναμένει καρτερικά τήν δική μας ἀνταπόκριση. Ἀναμένει τήν δική μας ἀγάπη! Εὔχομαι σέ ὁλους μέσα ἀπό την καρδιά μου τά φετινά Χριστούγεννα καί τό νέο ἔτος νά εἶναι ἡ ἀπαρχή μίας καινῆς καί φωτισμένης ζωῆς γεμάτη ἀπό τήν Χάρη καί τήν Εὐλογία τοῦ γεννημένου Σωτήρος Χριστοῦ!
Καλά και  Ευλογημένα Χριστούγεννα!
Καλό και  Δημιουργικό 2017
† Ὁ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ Ν.ἸΩΝΙΑΣ και ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ ΓΑΒΡΙΗΛ












Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2016

ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΙΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ







+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ 
ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ,ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΧΑΡΙΝ, ΕΛΕΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗΝ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΕΝ ΒΗΘΛΕΕΜ ΓΕΝΝΗΘΕΝΤΟΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ
«Χριστοῦ δ᾿ ἐνανθρώπησις, ἄλλη μοι πλάσις»
Αγαπητοι ἀδελφοι και τέκνα ἐν Κυρίῳ πεφιλημένα,
Ὑμνοῦμεν καί δοξάζομεν τον ἐν Τριάδι Θεόν, τον ἀξιώσαντα ἡμᾶς καί ἐφέτος νά φθάσωμεν εἰς τήν μεγάλην ἑορτήν τῆς ἐν «Βηθλεέμ τῇ μικρᾷ» κατά σάρκα Γεννήσεως τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ Πατρός.
Ἑορτάζει ἐν χαρᾷ πεπληρωμένῃ ἡ Ἁγία Ἐκκλησία, ἧς “σάρκα ἀνέλαβεν” ὁ Χριστός σαρκωθείς, καταστήσας αὐτήν “κόσμον τοῦ κόσμου”. Σκιρτᾷ διά τάς θείας εὐλογίας ὄχι μόνον σύνολον τό ἀνθρώπινον γένος, ἀλλ ά “πᾶσα ἡ κτίσις”. “Τά σύμπαντα σήμερον χαρᾶς πληροῦνται˙ Χριστοῦ τεχθέντος ἐκ τῆς Παρθένου”.
Ἐν ἀντιθέσει πρός τό “πρῶτον ἀκίνητον” τῶν Ἀρχαίων, ὁ Θεός ἡμῶν εἶναι καθ᾿ ἑαυτόν κοινωνία ἀγάπης καί κινεῖται ἐν χρόνῳ ἀγαπητικῶς πρός τόν ἄνθρωπον καί τόν κόσμον. “Ἐν τούτῳ ἐστίν ἡ ἀγάπη, οὐχ ὅτι ἡμεῖς ἠγαπήσαμεν τόν Θεόν, ἀλλ᾿ ὅτι αὐτός ἠγάπησεν ἡμᾶς”.
Ὁ προαιώνιος Λόγος τοῦ Πατρός, ὁ ὁποῖος ἔδωκεν εἰς τόν ἄνθρωπον τό “εἶναι”, χαρίζεται εἰς αὐτόν διά τῆς Ἐνανθρωπήσεώς Του τό “εὖ εἶναι”. “Τοῦτό ἐστιν ἡμῖν ἡ πανήγυρις, τοῦτο ἑορτάζομεν σήμερον, ἐπιδημίαν Θεοῦ πρός ἀνθρώπους, ἵνα πρός Θεόν ἐκδημήσωμεν, ἢ ἐπανέλθωμεν…, ἵνα τόν παλαιόν ἄνθρωπον ἀποθέμενοι τόν νέον ἐνδυσώμεθα, καί ὥσπερ ἐν τῷ Ἀδάμ ἀπεθάνομεν οὕτως ἐν τῷ Χριστῷ ζήσωμεν, Χριστῷ καί συγγεννώμενοι καί συσταυρούμενοι καί συνθαπτόμενοι καί συνανιστάμενοι”. Εἰς πάντα ἄνθρωπον ἐρχόμενον εἰς τόν κόσμον εἶναι πλέον ἀνοικτή ἡ ὁδός τῆς κατά χάριν Θεώσεως. Ὅλοι εἴμεθα “Θεοῦ χωρητικοί”. “Οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδέ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδέ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καί θῆλυ˙ πάντες γάρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ”.
Δυστυχῶς, τό Εὐαγγέλιον τῶν Χριστουγέννων κηρύσσεται καί πάλιν εἰς ἕνα κόσμον, ὅπου ἠχεῖ ἡ κλαγγή τῶν ὅπλων, ὅπου ἀσκεῖται ἀπρόκλητος βία εἰς βάρος ἀτόμων καί λαῶν, ὅπου κυριαρχεῖ ἀνισότης καί κοινωνική ἀδικία. Ἀφόρητος εἶναι ἡ κατάστασις εἰς τήν ὁποίαν εὑρίσκονται τά ἀναρίθμητα παιδία, θύματα πολεμικῶν συγκρούσεων, ἐκρύθμων καταστάσεων, ποικιλωνύμων ἐκμεταλλεύσεων, διωγμῶν καί διακρίσεων, πείνης, πενίας καί ἐπωδύνων στερήσεων.
Κατά τόν παρελθόντα Ἀπρίλιον εἴχομεν τήν εὐκαιρίαν, μετά τοῦ Ἁγιωτάτου Πάπα Ρώμης Φραγκίσκου καί τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος Ἱερωνύμου, νά διαπιστώσωμεν ἰδίοις ὄμμασιν ἐν Λέσβῳ τάς περιπετείας τῶν προσφύγων καί τῶν μεταναστῶν καί ἰδίως τά ὀξέα προβλήματα τῶν ταλαιπωρημένων παιδίων, τῶν ἀθώων καί ἀνυπερασπίστων θυμάτων τῆς πολεμικῆς βίας, τῶν φυλετικῶν καί θρησκευτικῶν διακρίσεων καί τῆς ἀδικίας, ὁ ἀριθμός τῶν ὁποίων αὐξάνει συνεχῶς.
Ἡ ἑορτή τοῦ νηπιάσαντος δι᾿ ἡμᾶς Λόγου τοῦ Θεοῦ, τοῦ παιδίου Χριστοῦ, τόν ἀφανισμόν τοῦ ὁποίου ζητεῖ ἡ κοσμική ἐξουσία συμφώνως πρός τόν Εὐαγγελιστήν Ματθαῖον, εἶναι ὑπόμνησις καί κλῆσις νά μεριμνήσωμεν διά τά παιδία, νά προστατεύσωμεν τά εὐάλωτα αὐτά θύματα καί νά σεβασθῶμεν τήν ἱερότητα τῆς παιδικῆς ἡλικίας.
Τά παιδία καί αἱ εὐαίσθητοι ψυχαί των ἀπειλοῦνται βεβαίως καί εἰς τάς χώρας τοῦ ἀνεπτυγμένου οἰκονομικῶς καί σταθερωτέρου πολιτικῶς κόσμου, ἀπό τήν μεγάλην κρίσιν τοῦ γάμου καί τῆς οἰκογενείας, ἀπό ποικιλομόρφους παρεμβάσεις καί τήν ἄσκησιν σωματικῆς καί ψυχικῆς βίας. Ἀλλοιώνεται ἡ παιδική ψυχή ἐκ τῆς καταλυτικῆς ἐπιρροῆς τῶν ἠλεκτρονικῶν μέσων καί ἰδίως τῆς τηλεοράσεως καί τοῦ διαδικτύου εἰς τήν ζωήν των καί ἀπό τήν ριζικήν ἀλλαγήν τοῦ ἐπικοινωνιακοῦ περιβάλλοντος. Ὁ ἄκρατος οἰκονομισμός τά μετατρέπει ἐνωρίς εἰς καταναλωτάς καί ὁ εὐδαιμονισμός ἐξαφανίζει ταχύτατα τήν παιδικήν ἀθωότητα.
Ἐν ὄψει τῶν κινδύνων αὐτῶν ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἀπευθυνθεῖσα “μετ᾿ ἰδιαιτέρας ἀγάπης καί στοργῆς” πρός τά παιδία καί τούς νέους, ἀναφέρει ἐν τῇ Ἐγκυκλίῳ αὐτῆς τά ἑξῆς: “Μέσα εἰς τόν κυκεῶνα τῶν ἀλληλοαναιρουμένων ὁρισμῶν τῆς ταυτότητος τῆς παιδικῆς ἡλικίας, ἡ ἁγιωτάτη ἡμῶν Ἐκκλησία προβάλλει τά Κυριακά λόγια, “ἐάν μή στραφῆτε καί γένησθε ὡς τά παιδία, οὐ μή εἰσέλθητε εἰς τήν βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν” καί τό “ὅς ἐάν μή δέξηται τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ὡς παιδίον, οὐ μή εἰσέλθῃ εἰς αὐτήν”, ὡς καί ὅσα ἀναφέρει ὁ Σωτήρ ἡμῶν δι᾿ ἐκείνους, οἱ ὁποῖοι “κωλύουν” τά παιδία νά Τόν πλησιάσουν καί δι᾿ ὅσους τά “σκανδαλίζουν”.
Τό μυστήριον τῶν Χριστουγέννων συμπυκνοῦται εἰς τούς λόγους τοῦ Κοντακίου τῆς ἑορτῆς “Δι᾿ ἡμᾶς γάρ ἐγεννήθη παιδίον νέον, ὁ πρό αἰώνων Θεός”. Ὁ Θεός Λόγος ὡς παιδίον καί τό παιδίον ὡς Θεός ἀποκαλύπτεται εἰς ἀνθρώπους μέ “καθαράν καρδίαν” καί μέ τήν ἁπλότητα τοῦ παιδίου. Τά παιδία κατανοοῦν ἀληθείας, τάς ὁποίας “οἱ σοφοί καί οἱ συνετοί” ἀδυνατοῦν νά προσεγγίσουν. “Ἀπό παιδιά καί μόνον φτιάχνεις Ἱεροσόλυμα”, σημειώνει ὁ Ἐλύτης εἰς τό “Ἐκ τοῦ πλησίον”.
Ἀδελφοί καί τέκνα ἐν Κυρίῳ,
Ἀπευθύνομεν ἔκκλησιν πρός πάντας, νά σέβωνται τήν ταυτότητα καί τήν ἱερότητα τῆς παιδικῆς ἡλικίας. Ἐνώπιον τῆς παγκοσμίου προσφυγικῆς κρίσεως, ἡ ὁποία θίγει κατ᾿ ἐξοχήν τά δικαιώματα τῶν παιδίων, ἐνώπιον τῆς μάστιγος τῆς παιδικῆς θνησιμότητος, τῆς πείνης, τῆς παιδικῆς ἐργασίας, τῶν σωματικῶν κακώσεων καί τῆς ψυχολογικῆς βίας, ἀλλά καί τῶν κινδύνων ἀλλοιώσεως τῆς παιδικῆς ψυχῆς λόγῳ τῆς ἀνεξελέγκτου ἐκθέσεώς των εἰς τήν ἐπιρροήν τῶν συγχρόνων ἠλεκτρονικῶν μέσων ἐπικοινωνίας καί τῆς καθυποτάξεως αὐτῶν εἰς τόν καταναλωτισμόν, ἀνακηρύσσομεν τό 2017 Ἔτος προστασίας τῆς ἱερότητος τῆς παιδικῆς ἡλικίας, καλοῦντες πάντας νά ἀναγνωρίζουν καί νά σέβωνται τά δικαιώματα καί τήν ἀκεραιότητα τῶν παιδίων.
Ὅπως τονίζεται εἰς ἕτερον σπουδαῖον κείμενον τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου, ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, μέ τόν λόγον αὐτῆς, δέν ἀποβλέπει πρωτίστως «εἰς τό νά κρίνῃ καί νά καταδικάσῃ τόν κόσμον», ἀλλά εἰς τό νά προσφέρῃ εἰς αὐτόν ὡς ὁδηγόν τό Εὐαγγέλιον τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, τήν ἐλπίδα καί βεβαιότητα ὅτι τό κακόν, ὑπό οἱανδήποτε μορφήν, δέν ἔχει τόν τελευταῖον λόγον εἰς τήν ἱστορίαν καί δέν πρέπει νά ἀφεθῇ νά κατευθύνῃ τήν πορείαν της».
Προσκυνοῦντες ἐν ταπεινώσει καί κατανύξει τόν Σωτῆρα ἡμῶν, ὅστις ἐπεσκέψατο ἡμᾶς ἐξ ὕψους, καί ἀνυμνοῦντες ᾄσμασιν ἐνθέοις τό μέγεθος τῆς περί ἡμᾶς θείας Οἰκονομίας, κλίνοντες τό γόνυ ἐνώπιον τῆς βρεφοκρατούσης Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ἀπευθύνομεν ἐκ τοῦ ἀκοιμήτου Φαναρίου τόν ἑόρτιον χαιρετισμόν «Χριστός γεννᾶται˙ δοξάσατε. Χριστός ἐξ οὐρανῶν˙ ἀπαντήσατε» πρός τά μακράν καί τά ἐγγύς τέκνα τῆς Κωνσταντινουπολίτιδος Ἐκκλησίας καί ἀποστέλλομεν πρός αὐτά τάς πατρικάς εὐχάς καί τήν Πατριαρχικήν ἡμῶν εὐλογίαν.
«Ἐνδυναμούμενοι ἐν τῇ χάριτι τῇ ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ», ἂς ἀγωνισθῶμεν ἅπαντες ἐν ὁμοψυχίᾳ, ἐν πίστει καί ἀγάπῃ ἀνυποκρίτῳ, τόν καλόν ἀγῶνα τῆς καινῆς ἐν Ἐκκλησίᾳ ζωῆς, τηροῦντες ὅσα ἐνετείλατο ἡμῖν ὁ Κύριος, ὁ ὢν μεθ᾿ ἡμῶν «πάσας τάς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος».

Χριστούγεννα‚ βις΄

† Ὁ Κωνσταντινουπόλεως

διάπυρος πρός Θεόν εὐχέτης πάντων ὑμῶν 








ΕΥΦΡΟΣΥΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ




Μέσα στην καταχνιά των δύσκολων καιρών που ζούμε ,  μέσα στο σκοτάδι της αβεβαιότητος του αύριο , μέσα στην  θλίψη και στον πόνο που προκαλεί η μιζέρια της ζωής, έρχεται το φωτεινό  της Βηθλεέμ αστέρι για  να μας οδηγήσει μπροστά στον ΄Αναρχο Θεό , τον Θεό της Ειρήνης , της Αγάπης , της Δικαιοσύνης και  της Ελπίδας. Εκεί στο ταπεινό Σπήλαιο, στην φάτνη των αλόγων, βρίσκεται η αναζητούμενη από τον κουρασμένο άνθρωπο διέξοδος από τα αδιέξοδα της ζωής . Ας γονατίσουμε ταπεινά μπροστά Του και ας αφήσουμε εκεί την καρδιά μας, δίπλα στα Τίμια των Μάγων Δώρα. Ας ψάλλουμε απλά μαζί με τους Αγγέλους το  ‘’Δόξα εν υψίστοις Θεώ ‘’ και ας δεχθούμε με εμπιστοσύνη τον Θείο Λόγο Του. Στον Χριστιανό δεν ταιριάζουν  η θλίψη και η απελπισία στις δύσκολες στιγμές και τούτο γιατί έχει κοντά του τον Χριστό ,τον Χριστό που φροντίζει με αγάπη όλα τα πλάσματά Του .Τον Χριστό που ανατέλλει τον ήλιο για δικαίους και αδίκους ,που ανταποδίδει στον καθ ένα κατά τα έργα του. 
      ΕΥΦΡΟΣΥΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ,ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟ ΤΟ ΝΕΟ ΕΤΟΣ, ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!  

                      Με αγάπη Χριστού Τεχθέντος  
                 
                     Αρχιμανδρίτης Τιμόθεος Ηλιάκης  
     Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος Ι.Μητροπόλεως 
                       Ν.Ιωνίας και Φιλαδελφείας                            




     


Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2016

ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΤΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ Ν.ΙΩΝΙΑΣ



Με την παρουσία του εξοχωτάτου Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ.κ Προκόπη Παυλόπουλου πραγματοποιήθηκαν τη Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2016 τα εγκαίνια του νέου παιδικού σταθμού της Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας «Ιωνική Αγωγή» στην περιοχή της Καλογραίζας στη Νέα Ιωνία.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Γαβριήλ, μαζί με τον Δήμαρχο της Νέας Ιωνίας κ. Ηρακλή Γκότση και τους εκπροσώπους τοπικών πολιτικών και πολιτιστικών παραγόντων υποδέχθηκε και ευχαρίστησε με θερμά λόγια τον κ. Παυλόπουλο, εκφράζοντας παράλληλα τη συγκίνησή του για την υψηλή και τιμητική παρουσία του στην Ιερά Μητρόπολη Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας, ενώ απηύθυνε ευγνώμονες ευχαριστίες στον μέγα ευεργέτη κ. Suheil Sabbagh, για την άμεση, γενναία και φιλότιμη ανταπόκρισή του στο κάλεσμα της Ιεράς Μητροπόλεως εις μνήμη του αειμνήστου πατρός αυτού Hasib Sabbagh. Επίσης, εξήρε την ανιδιοτελή προσφορά και το έργο του κ. James Reed, ο οποίος ως εκπρόσωπος τoυ φιλανθρωπικού οργανισμού Mercury One, Inc. συνέβαλε τα μέγιστα για την ολοκλήρωση της ανοικοδόμησης του παιδικού σταθμού, θίγοντας παράλληλα την επιτακτική ανάγκη της ελληνικής κοινωνίας να επενδύσει και να ενισχύσει τον τομέα της παιδείας, ώστε να δημιουργηθούν πολίτες που θα έχουν ελληνοχριστιανικό πνεύμα και δημοκρατική συνείδηση.
Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης τίμησε για την προσφορά του τον κ. Sabbagh και του απέμεινε την ανώτατη τιμητική διάκριση της Ιεράς Μητροπόλεως, δηλαδή το παράσημο του Πολιούχου αυτής Ιερομάρτυρος Αγίου Γεωργίου του Νεαπολίτου.
Στη συνέχεια τον λόγο έλαβε ο κ. Suheil Sabbagh, ο οποίος εξέφρασε τη χαρά, αλλά και την υπερηφάνεια του για την ολοκλήρωση της ανοικοδόμησης του παιδικού σταθμού, ενώ ευχαρίστησε τόσο τον κ. Προκόπη Παυλόπουλο για την υψηλή παρουσία του στα εγκαίνια, όσο και τον κ. Γαβριήλ για την τιμή που έκανε στον ίδιο και την οικογένειά του.
Από την πλευρά του ο κ. Παυλόπουλος, ανέφερε χαρακτηριστικά: «βρίσκομαι σήμερα ανάμεσά σας, όχι μόνο για να τιμήσω την Μητρόπολη, τον Μητροπολίτη και τους ευεργέτες και ιδίως τον κ. Sabbagh, αλλά για να εκφράσω εκ μέρους της πολιτείας ένα ταπεινό συγγνώμη γιατί σ’αυτούς τους δύσκολους καιρούς, η ίδια, μέσα από την κρίση που μαστίζει τον τόπο μας, δεν μπορεί να προσφέρει για το κοινωνικό κράτος και τις υποδομές του εκείνα που είναι ο ρόλος της να προσφέρει», κάνοντας στη συνέχεια λόγο πως το κενό αυτό το έχουν καλύψει τόσο η Εκκλησία, η οποία ως πνευματικός ταγός, πορεύεται μέσα από τα κελεύσματα του Ευαγγελίου και την ορθόδοξη διδασκαλία της, όσο και η ελληνική οικογένεια, ως κύτταρο της κοινωνίας.
Τέλος, ο κ. Παυλόπουλος εξέφρασε τις θερμές του ευχαριστίες στον κ. Sabbagh, η χορηγία του οποίου αποδεικνύει πως όλοι οι λαοί του κόσμου οφείλουν να είναι αλληλέγγυοι γιατί όλη η ανθρωπότητα είναι μία ενότητα, καθ’ όσον αφορά στην υπεράσπιση του ανθρώπου, ενώ εξαίροντας τον θεσμό της οικογενείας εξέφρασε την πεποίθησή του λέγοντας: «είμαι πεπεισμένος ότι θα ανταπεξέλθουμε στην κρίση, θα επουλώσουμε τις πληγές μας και σε λίγο καιρό εύχομαι η Πολιτεία να μπορεί να κάνει αυτό που της αναλογεί μόνη της, υπό τις ευλογίες και τις προσευχές της Εκκλησίας».
από  Ι.Μ. Νέας Ιωνίας 19-12-2016























Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2016

Ν.Ιωνίας Γαβριήλ: « Η Δύναμη του Ενός στο Μαζί: Είναι η Συν-Εργασία λέξη ελληνική;»

Ομιλία Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου κ. Γαβριήλ στο 10ο Επιχειρηματικό Συνέδριο (CEO Summit 2016) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με θέμα: « Η Δύναμη του Ενός στο Μαζί: Είναι η Συν-Εργασία λέξη ελληνική;»
10 Χρόνια CEO Summit
7 Δεκεμβρίου 2016


Αισθάνομαι πραγματικά επιτακτική την ανάγκη να εκφράσω από τα βάθη της καρδιάς μου ένα μεγάλο Ευχαριστώ στην Ελληνική Εταιρία Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ) και στον Τομέα Ηγεσίας (ΤΗΓΕ) για την ιδιαιτέρως ευγενή και τιμητική αυτή πρόσκληση να παρίσταμαι απόψε εδώ ενώπιον σας, ημέρα που λαμβάνει χώρα το 10ο CEO Summit, το οποίο διοργανώνεται και παράλληλα ενισχύεται από τη συνεργασία με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και τη Λέσχη Επιχειρηματικότητας (ΛΕ).

Το 10ο CEO Summit, μέσα από τη δεκαετή συνεχή και σημαντική παρουσία του, έχει καταστεί κομβικό σημείο αναφοράς, συνάντησης, αλλά και πεδίο ανταλλαγής σκέψεων και απόψεων για θέματα που αφορούν τις ελληνικές επιχειρήσεις, την πολιτική, τον πολιτισμό και τον ακαδημαϊκό κόσμο της χώρας μας, προσφέροντας ουσιαστικά οφέλη, επιπλέον κίνητρα, αλλά και υλικό προβληματισμού για περαιτέρω σκέψη, με τελικό σκοπό την ενίσχυση και την προώθηση μίας αποτελεσματικότερης επαγγελματικής δικτύωσης και προόδου.

Βεβαίως, σήμερα, και αυτό οφείλεται αποκλειστικά σε όλους εσάς, αλλά και στην ανύστακτη μέριμνά σας και αγωνία σας τόσο για το επιχειρηματικό αύριο της χώρας μας, όσο και για την ανάπτυξη της παραγωγικής της εξέλιξης το CEO Summit αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και πιο σπουδαία επιχειρηματικά συνέδρια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο και ακόμη περισσότερους, αισθάνομαι πραγματικά μεγάλη ευθύνη και ιδιαίτερη τιμή που βρίσκομαι απόψε ανάμεσά σας!

Το θέμα, το οποίο προβάλλει, αλλά και ξεχωρίζει το φετινό συνέδριο, είναι κατά την προσωπική μου άποψη, εξαιρετικά επίκαιρο και συνάμα Προκλητικό! (Η δύναμη του Ενός στο Μαζί. Είναι η Συν-Εργασία λέξη ελληνική;). Και πράγματι, πώς να μην είναι προκλητικό όταν έννοιες, όπως η συλλογικότητα, η ομαδικότητα, η αλληλοβοήθεια, η αλληλεγγύη,  η συνεργασία, η πίστη και η εμπιστοσύνη αποτελούν σήμερα, ειδικά στην πατρίδα μας, άγνωστες πλέον πρακτικές και συνάμα ξένες σε ουσία και περιεχόμενο λέξεις; Θεωρώ λοιπόν, σε μία εποχή όπως η δική μας, η οποία χαρακτηρίζεται από δυσχερή οικονομική – και όχι μόνο – κρίση, δεν θα μπορούσε παρά να αποτελέσει κυρίαρχο ζητούμενο και αναγκαίο καθήκον ο επαναπροσδιορισμός του περιεχομένου, τόσο των εννοιών αυτών, όσο και του ρόλου τους στο κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό γίγνεσθαι.

Πράγματι, ζούμε σε μία εποχή που ο κόσμος μας διαρκώς μεταβάλλεται. Ο ξέφρενος ρυθμός των νέων τεχνολογιών, οι νέες εφευρέσεις, οι εντυπωσιακές ανακαλύψεις, οι εκθαμβωτικές επινοήσεις έχουν ως άμεση συνέπεια την αλλαγή στον τρόπο, με τον οποίο ο άνθρωπος σκέπτεται, κινείται, ενεργεί και πράττει. Όσο η τεχνολογία συνεχίζει την ξέφρενη αυτή πορεία της, τόσο περισσότερο φουτουριστικός μοιάζει ο κόσμος μας, λες και αποφάσισε να κόψει ξαφνικά οτιδήποτε τον συνδέει με το παλαιό και να μεταμορφωθεί σε κάτι ολότελα διαφορετικό.

Ωστόσο, αποτελεί αδιάψευστη αλήθεια το γεγονός πως αυτή η ξαφνική αλλαγή και αυτή η διαφορετικότητα καμιά φορά τρομάζει. Και όταν ο άνθρωπος φοβάται και τρομάζει συχνά εγκαταλείπει, αποκόπτεται και απομονώνεται. Κλείνεται στον εαυτό του και στο εγώ του. Αυτή η απομόνωση τον οδηγεί στην ιδιοτέλεια, την ανασφάλεια, τη νευρικότητα, το άγχος και καταλήγει στην αποξένωση και στην απομάκρυνση, τόσο από τον συνάνθρωπό του (πλησίον), όσο και από τον ίδιο τον Θεό, ήτοι στην απόλυτη μοναξιά. Στην υποθετική περίπτωση που η εποχή μας είχε τον Αισχύλο της, τότε η σημερινή εκδοχή της τραγωδίας του Προμηθέα δεσμώτη, θα περιέγραφε τον σύγχρονο άνθρωπο που είναι δέσμιος του άγχους, της αγωνίας, του φόβου και της μοναξιάς.

Βεβαίως, το ζήτημα της οικονομικής κρίσεως δεν παύει ποτέ να βρίσκεται στο επίκεντρο του ευρύτερου προβληματισμού τόσο διεθνώς, όσο και στη χώρα μας, προκαλώντας συνεχώς πολλές και ποικίλες αλυσιδωτές αντιδράσεις. Ωστόσο, ολοένα και περισσότερο πληθαίνουν οι φωνές ότι η κρίση στην πατρίδα μας δεν είναι πρωτίστως οικονομική, αλλά κυρίως πνευματική και ηθική, είναι κρίση αξιών και ιδανικών, είναι κρίση θεσμών, είναι κρίση οραμάτων και ελπίδος. Ο σεβασμός και η εμπιστοσύνη προς το ανθρώπινο πρόσωπο αντικαταστάθηκαν με την υποδούλωση σε απρόσωπους οικονομικούς θεσμούς, η ελευθερία του ανθρώπου εγκλωβίστηκε στην απόλυτη ελευθερία μίας ανεξέλεγκτης αγοράς, η συνεργασία και η αλληλοβοήθεια παραχώρησαν τη θέση τους στον άκρατο ατομισμό και στην υπεράσπιση του προσωπικού οφέλους, καταργώντας κάθε έννοια συλλογικότητας και αλληλεγγύης. Με άλλα λόγια, η κρίση που βιώνουμε είναι κρίση ανθρωπολογική. Και εδώ ακριβώς έγκειται η αποστολή και ο ρόλος της Εκκλησίας και θα τολμούσα να πω όλων μας.

Πολύ πριν από τη Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου η Εκκλησία είχε διακηρύξει το «πολύτιμο» της αξίας του ανθρωπίνου προσώπου, το «απαραβίαστο» της αξιοπρέπειάς του, το «ανεκτίμητο» της ψυχής του, προς την οποία δεν μπορούν να αντιπαραβληθούν όλοι οι θησαυροί του κόσμου. Μολονότι η Εκκλησία δύναται, σύμφωνα πάντοτε με μία κοσμική προσέγγιση, να θεωρείται ως ένας «οργανισμός διακονίας και αλληλεγγύης», εντούτοις και σύμφωνα με τον απόστολο Παύλο, η Εκκλησία αποτελεί το πνευματικό και μυστικό θεανθρώπινο Σώμα του Χριστού, η οποία έχει ως κεφαλή τον ιδρυτή Της, τον ίδιο το Χριστό και μέλη όλους τους Χριστιανούς.  Χριστός και Χριστιανοί αποτελούν ένα Σώμα. Όπως ακριβώς το σώμα είναι ένα, αλλά έχει πολλά μέλη, έτσι και τα μέλη του σώματος, καίτοι είναι πολλά, αποτελούν ένα σώμα και κάθε μέλος, που είναι ελεύθερο και ιδιαίτερο, καλείται να πραγματοποιήσει τον ιδιαίτερο εαυτό του σε αρμονία με το σύνολο, εν ειρήνη και αγάπη, η οποία αποτελεί και το βασικό γνώρισμα της θείας ενότητος.

Η Εκκλησία, ως Σώμα Χριστού, αλλά και ως φανέρωση της Βασιλείας του Θεού μέσα στον χώρο και τον χρόνο ενδιαφέρεται πρωτίστως για τον άνθρωπο-πρόσωπο και προβάλλει ένα διαφορετικό μοντέλο αρχών και αξιών, που πηγάζει από τον ίδιο τον Ιδρυτή Της. Τέτοιες αξίες άλλωστε όπως: η αγάπη, η εμπιστοσύνη, η πίστη, η συνεργασία, η αλληλεγγύη, η συγχώρεση, η διαφάνεια δείχνουν να εκλείπουν σήμερα από την κοινωνία μας και κρίνονται περισσότερο επιτακτικές και αναγκαίες όσο ποτέ άλλοτε τόσο μέσα στις προσωπικές, όσο και ανάμεσα στις εργασιακές σχέσεις των ανθρώπων. Αυτό όμως είναι και το κάλεσμα της Εκκλησίας, αυτός είναι ο χώρος, στον οποίο Αυτή κινείται και ο χώρος αυτός αποτελεί σημείο αναφοράς, επιδεικνύοντας με τον πιο διαυγή τρόπο τι ακριβώς σημαίνει «δύναμαι να εργασθώ» για το κοινό και ωφέλιμο αγαθό.

Το ζήτημα της εργασίας έχει απασχολήσει κατ’ επανάληψη την Εκκλησία, η οποία εδώ και αιώνες έχει αναπτύξει μία πλήρη και ολοκληρωμένη θεολογία τόσο για την αξία της εργασίας, όσο και για τον ρόλο της σε μία κοινωνία. Η Ίδια τιμά και εξυψώνει την εργασία, ανάγοντάς τη σε κοινωνικό λειτούργημα.

Η εργασία υπήρξε, ήδη από την αρχή της Δημιουργίας του ανθρώπου, εντολή του ίδιου του Θεού προς τον άνθρωπο. Ο Θεός στην Π.Δ. έθεσε τους πρωτοπλάστους στον παράδεισο: «τῆς τρυφῆς, ἐργάζεσθαι αὐτόν καί φυλάσσειν». Από τότε η εργασία γίνεται σκληρή, βαριά, κοπιαστική και συχνά δυσάρεστη και συνδέθηκε με πόνο, ιδρώτα, αγωνία, αλλά και αποτυχία. Για τον λόγο αυτό, ο όρος «δουλειά», ο οποίος προέρχεται από τη λέξη «δουλεία» δείχνει αυτή ακριβώς την αλλαγή της φύσεως της εργασίας, η οποία από δημιουργική και ευχάριστη μεταβάλλεται σε καταναγκαστική και κοπιώδη, όπου ο άνθρωπος στερείται την προσωπική του ελευθερία, μην εξασφαλίζοντας πολλές φορές τα θεμιτά γι’ αυτόν θετικά αποτελέσματα.

Αλλά και στην Κ.Δ. η εργασία εξυμνείται και  εξαγιάζεται από τον ίδιο το Χριστό, ο οποίος αναφέρει: «ὁ Πατήρ μου ἔως ἄρτι ἐργάζεται, καγώ εργάζομαι» και συνιστά στους ανθρώπους να εργάζονται: «τήν βρῶσιν τήν μένουσαν εἰς ζωήν αἰώνιον». Επίσης, ο Ευαγγελιστής Λουκάς αναφέρει: «ἄξιος γάρ ὁ ἔργάτης τοῦ μισθοῦ αὐτοῦ ἐστι», ήτοι «Άξιος όποιος εργάζεται για την τροφή του».

Η Εκκλησία ουδέποτε θεώρησε την εργασία ως σκοπό, αλλά ως μέσον εξυπηρέτησης των ανθρώπων, ο οποίος τίθεται υπεράνω της εργασίας και κυρίαρχος της φύσης, ως αντιπρόσωπος του Θεού στη γη. Για την Εκκλησία ο κάθε άνθρωπος είναι και αντιμετωπίζεται ως «εικόνα Θεού», ο οποίος αποτελεί ξεχωριστή και ιδιαίτερη προσωπικότητα και ουδέποτε συγχέεται και ταυτίζεται με αριθμούς. Αντίθετα, η εργασία είναι αυτή που πρέπει να υποτάσσεται στο σκοπό της υπάρξεως του ανθρώπου, ο οποίος δεν είναι άλλος από την τελείωσή του στην αγάπη, κατά το πρότυπο τού Θεού της αγάπης. Με την εργασία ο άνθρωπος μιμείται το Θεό και συμμετέχει στο δημιουργικό Του έργο, γινόμενος συνεργάτης και συνδημιουργός με τον Θεό, ενώ ταυτόχρονα συνεργάζεται και έρχεται σε κοινωνία με τον πλησίον.  Έτσι, η προσωπική εργασία αποκτά ιδιαίτερη σημασία για τον ανθρώπινο βίο και αποτελεί υποχρέωση οποιουδήποτε ανθρώπου δύναται να εργασθεί.

Άλλωστε, αυτό που καταδικάζεται δεν είναι άλλο από την οκνηρία: «τί ὧδε ἑστήκατε ὅλην τήν ἡμέραν ἀργοί», η οποία, καίτοι συχνά οφείλεται στην υποτίμηση της αξίας της εργασίας, εντούτοις αποτελεί το «πάντων χαλεπώτατον». Ο οκνηρός άνθρωπος αποφεύγει την εργασία, αποφεύγει την προσπάθεια και τον κόπο, δεν δημιουργεί, δεν παράγει έργο και δεν δραστηριοποιεί τις φυσικές και διανοητικές του ικανότητες, παρά ζει μειονεκτικά και συχνά καταλήγει στον παρασιτισμό.

Βεβαίως, η σπουδαιότητα της εργασίας απαιτεί την ανάλογη φροντίδα και μέριμνα για την επιτέλεσή της. Ο Άγιος  Γρηγόριος ο Θεολόγος υποδεικνύει ακόμη και την ανάγκη του επαγγελματικού προσανατολισμού. Η εκλογή του επαγγέλματος και η ανάληψη της εργασίας απαιτούν περίσκεψη και προετοιμασία, αφού η άσκησή της συνεπάγεται ευθύνη τόσο απέναντι στο Θεό, όσο και στους ανθρώπους. Ο σκοπός της δεν πρέπει να αποβλέπει στη συσσώρευση πλούτου, αλλά στην άσκηση της αγάπης. Όποιος είναι σε θέση να εργάζεται, οφείλει να προσφέρει σε αυτούς που έχουν ανάγκη, όποιος δεν θέλει να εργάζεται, δεν αξίζει ούτε να τρώει, αναφέρει χαρακτηριστικά ο Απόστολος Παύλος «εἴ τις οὐ θέλει ἐργάζεσθαι, μηδέ ἐσθιέτω».

Στόχος της εργασίας δεν πρέπει να είναι το εγώ, αλλά το εμείς, δεν πρέπει να είναι ο εαυτός μου, αλλά ο πλησίον μου, δεν πρέπει να είναι το άτομο, αλλά η ομάδα. Όποιος φροντίζει για τον εαυτό του, καλλιεργεί τη φιλαυτία, καλλιεργεί τον εγωισμό και την απομόνωση και είναι καταδικασμένος στην αποτυχία. Άλλωστε, η φιλαυτία αποσκοπεί και εκδηλώνεται στην αναζήτηση του ατομικού κέρδους, το οποίο αποτελεί βασικό και πολλές φορές επικίνδυνο κίνητρο. Στην Εκκλησία η επιθυμία του κέρδους δεν κατακρίνεται, αλλά μεταφέρεται σε άλλο επίπεδο, ήτοι σε αυτό που τοποθετήθηκε από το Χριστό: «Μή θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυρούς ἐπί τῆς γῆς, ὅπου σής καί βρῶσις ἀφανίζει, καί ὅπου κλέπται διορύσσουσιν καί κλέπτουσιν∙ θησαυρίζετε δέ ὑμῖν θησαυρούς ἐν οὐρανῷ ὅπου οὔτε σής οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καί ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν οὐδέ κλέπτουσιν∙ ὅπου γάρ ἐστιν ὁ θησαυρός ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται καί ἡ καρδία ὑμῶν».

Η ιδιοκτησία και ο πλούτος δεν αποτελούν τροχοπέδη για κάποιον να εισέλθει στην Βασιλεία του Θεού, ούτε αντίκεινται στην πορεία τους προς την σωτηρία. Η στάση της Εκκλησίας απέναντι στα υλικά αγαθά είναι θετική. Τα αγαθά αυτά δημιουργήθηκαν από τον Θεό και προσφέρονται στους ανθρώπους για χρήση και ευχαριστία. Αντιθέτως, η Εκκλησία αποδοκιμάζει οτιδήποτε εμποδίζει την πραγμάτωση της Βασιλείας του Θεού. Η προσκόλληση στα υλικά αγαθά αποτρέπει απ’ αυτήν την πραγμάτωση, αφού οδηγεί σταδιακά στην πλεονεξία, καλλιεργεί τον εγωισμό και τη φιλαυτία, ενώ εκδιώκει την αγάπη, καθιστώντας τον πλησίον αλλότριο της Βασιλείας του Θεού. Ο ίδιος ο Χριστός ανάγει τις σχέσεις πλουσίων και φτωχών σε ανώτερο επίπεδο, όπου οι δύο τάξεις δεν βρίσκονται σε εχθρικά στρατόπεδα, αλλά συμπορεύονται μέσα στην Βασιλεία του Θεού. Η προτεσταντική αντίληψη ότι ευλογημένος από το Θεό είναι ο πλούσιος, διχάζει την κοινωνία, κατηγοριοποιεί τους ανθρώπους και φυσικά οδηγεί σε συγκρούσεις και ακρότητες. Άλλωστε, για την Ορθόδοξη Εκκλησία πλούσιος και φτωχός αποτελούν παιδιά και δημιουργήματα του Θεού. Έχουν ίσες ευκαιρίες και την ίδια ευθύνη απέναντι στο συνάνθρωπο. Αυτή είναι η δύναμη του Ενός. Μπορεί να αλλάξει και να μεταμορφώσει τον κόσμο και συνάμα να προσδώσει μία δημιουργική και ενεργητική ισχύ στο Μαζί, προσφέροντας στο σύνολο της ανθρωπότητας.

Καθ’ όσον αφορά στα υλικά αγαθά η Εκκλησία κινείται σε ένα φάσμα, που αρχίζει από την απλή ανοχή διατηρήσεώς τους με τη μορφή ιδιοκτησίας, όταν αυτή χρησιμοποιείται για κοινωνικούς σκοπούς και φτάνει έως την απόλυτη απόρριψη οποιασδήποτε ατομικής ιδιοκτησίας και την προβολή της κοινοκτημοσύνης. Μπορεί αυτό ίσως να ακούγεται ως μία «φιλελεύθερη» πολιτική άποψη, όμως διαφέρει απόλυτα, αφού το αξίωμα στον Χριστιανισμό είναι «καθετί που μου ανήκει είναι και δικό σου», σε αντίθεση με νεότερες εκσυγχρονιστικές θεωρίες που εκθειάζουν  πως «καθετί που σου ανήκει είναι και δικό μου».

Η διδασκαλία της Εκκλησίας γενικότερα διέπεται από το πνεύμα της εκούσιας και ανιδιοτελούς προσφοράς. Ο Απόστολος Παύλος αναγνωρίζει σε κάθε πιστό πλήρη ελευθερία λέγοντας ότι «ἱλαρόν γάρ δότην ἀγαπᾷ ὁ Θεός», ενώ παράλληλα συνιστά την αυτάρκεια και παραγγέλλει στους πλουσίους να μη προσκολλώνται στον πλούτο, εναποθέτοντας σ’ αυτόν κάθε ελπίδα τους. Άλλωστε, όπως εύστοχα έχει παρατηρηθεί, καμία άλλη κακία δεν κατακρίθηκε από τον Κύριο τόσο αυστηρά, όσο η αγάπη για τον πλούτο. Η δημιουργία πρόσκαιρων αγαθών και όχι αιώνιων.

Παρατηρούμε λοιπόν ότι για την Εκκλησία τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Όποιος εργάζεται για τον πλησίον, εργάζεται για τον αληθινό εαυτό του. Όποιος βοηθάει τον πλησίον, βοηθάει τον αληθινό εαυτό του. Όποιος αγαπάει πραγματικά τον πλησίον, αγαπάει πραγματικά τον εαυτό του. Η αληθινή αγάπη του εαυτού μας, η «καλή φιλαυτία», περνά μέσα από την αγάπη προς τον πλησίον. Όταν κανείς ζει, ξεπερνώντας τη βιολογική του ατομικότητα, τότε – και μόνο τότε – ζει αληθινά! Καταφέρνει και ζει με τον άλλον, ή ακόμη καλύτερα ζει για τον άλλον.

Σύμφωνα με τον Μ. Βασίλειο, ο εργαζόμενος, οφείλει να μην αυτονομεί την εργασία του, γιατί έτσι καλλιεργεί εγωιστική και ατομοκρατική διάθεση. Αντίθετα, θα πρέπει να έχει την συνείδηση ότι λειτουργεί συλλογικά ως μέλος ενός οργανικού σώματος, ως μέλος μιᾶς ομάδος, ως μέλος μίας κοινωνίας προσώπων. Βεβαίως, όταν κάποιος δεν ανταποκρίνεται με συνέπεια στον ρόλο της εργασίας του ζημιώνεται πρωτίστως ο ίδιος, περισσότερο όμως κινδυνεύει από το γεγονός ότι ενεργεί εις βάρος του κοινού σώματος, εις βάρος της ομάδος και του συνόλου.

Πράγματι, η έννοια της συλλογικότητας (collectivité) και της αλληλεγγύης (solidarité), αποτελεί την πεμπτουσία της χριστιανικής ανθρωπολογίας, αφού μέσα στην συλλογικότητα υπάρχει τόσο η έννοια της σχέσης, όσο και η έννοια της οργάνωσης. Η άσκηση της ανυστερόβουλης αλληλεγγύης αποτελεί την ύψιστη φανέρωση της πραγμάτωσης του χριστιανικού ιδεώδους, που δεν είναι άλλο από τη σωτηρία του ανθρώπου. Η σωτηρία, σύμφωνα πάλι με τον Μ. Βασίλειο δεν είναι αποκλειστικά εσχατολογική, στο μακρινό και απώτατο μέλλον. Η σωτηρία είναι εδώ, ανάμεσά μας, παρούσα και χειροπιαστή, είναι πρώτα από όλα παροντική και στενά συνδεδεμένη με την καθημερινότητα, την κοινωνικότητα, την συνεργασία, την επικοινωνία και εν τέλει με την καλή αλλοίωση του ανθρώπου.

Αυτή η έλλειψη συλλογικότητας, συνεργασίας και αλληλεγγύης αποδεικνύεται δυστυχώς περίτρανα από τα γεγονότα που πραγματώνονται τα τελευταία έτη στην πατρίδα μας, τα οποία βεβαίως χαρακτηρίζονται από την σταδιακή και αυξανόμενη ύφεση τόσο στο οικονομικό, όσο και στο ευρύτερο εθνικό και κοινωνικό περιβάλλον. Βεβαίως, όλη αυτή η βαριά ατμόσφαιρα αβεβαιότητος και αμφιβολίας που επικρατεί, σε συνδυασμό με τις καλά ριζωμένες κακές νοοτροπίες που αναπτύχθηκαν στην κοινωνία μας δυσχεραίνει ολοένα και περισσότερο την προοπτική ενός καλά οργανωμένου επιχειρηματικού σχεδιασμού. Επίσης, τα μεγάλα ποσοστά ανεργίας, ως αποτέλεσμα λανθασμένων πολιτικών και κομματικών χειρισμών του παρελθόντος, η συνεχής μείωση της ρευστότητας υπό την άμεση απειλή περισσοτέρων και πιο δυσβάστακτων φόρων και μέτρων λιτότητος, αλλά και το μεταναστευτικό-προσφυγικό, το οποίο αποτελεί ένα μεγάλο και ακανθώδες ζήτημα για όλη την Ευρώπη, αποτελούν μερικά ακόμη σημαντικά εμπόδια ως προς την επίτευξη περαιτέρω αναπτυξιακών ενεργειών, μειώνοντας παράλληλα συνεχώς την αξιοπιστία της χώρας μας τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό.

Σε αντίθεση με την όλη βεβαρυμμένη ατμόσφαιρα και παρά τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούν, αποτελεί πράγματι μία ηλιαχτίδα φωτός, αλλά και παράγοντα αισιοδοξίας, η δυναμική που αποπνέεται μέσα από τη νέα ελληνική επιχειρηματικότητα, ήτοι μέσα από τα νέα και ενδιαφέροντα επιχειρησιακά προγράμματα που σκοπό έχουν να αναδείξουν παραγωγικούς και συνάμα ανταγωνιστικούς και εξωστρεφείς τομείς της οικονομίας μας και αφορούν τον τουρισμό, την ενέργεια, τις νέες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, την αγροδιατροφή, την υγεία, την φαρμακευτική βιομηχανία, το περιβάλλον, κ.α. Με τα νέα επιχειρησιακά προγράμματα ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα και προωθείται η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να πραγματοποιείται η μετάβαση σε μία ποιοτικότερη και πιο κερδοφόρα επιχειρηματικότητα, με αιχμή πάντοτε τόσο την καινοτομία, όσο και την αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας.

Επίσης, καθίσταται πλέον επιτακτική ανάγκη για την ελληνική οικονομία η επιστροφή και η επένδυση σε ασφαλείς και γνωστούς γι’ αυτήν χώρους, όπως είναι η γεωργία. Η μετάβαση σε μία ποιοτική γεωργία κρίνεται πλέον απαραίτητη, όπως απαραίτητος είναι κι ένας άρτια καλά οργανωμένος και συνεπής σχεδιασμός ώστε, με την κατάλληλη γεωτεχνική καθοδήγηση να μπορέσει ξανά ο αγροτικός τομέας να καταστεί ανταγωνιστικά παραγωγικός και να αποτελέσει τον κύριο αιμοδότη της ελληνικής οικονομίας. Η χώρα μας, άλλωστε, διαθέτει τις αντικειμενικές εκείνες προϋποθέσεις που απαιτούνται για την ανάπτυξη αγροτικών προϊόντων και, αφενός, με τη δημιουργία αφενός παραγωγικών συνεταιρισμών, με την ανάλογη πάντοτε κρατική επιστημονική στήριξη και, αφετέρου, με ειδικά ινστιτούτα που θα μπορούν να δίνουν λύσεις στα προβλήματα θα μπορέσει να εξασφαλισθεί η ανάπτυξη της κλίμακας παραγωγής και να μειωθεί το συνολικό κόστος.

Κύριος και καθοριστικός όμως τομέας τόσο για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, όσο και για την ανάπτυξη του γενικότερου βιοτικού επιπέδου της χώρας μας κρίνεται η άμεση επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο, ήτοι στην εκπαίδευση. Η επένδυση στην εκπαίδευση και στην Παιδεία αποτελεί πλέον μονόδρομο για την ελληνική οικονομία, αν βέβαια θέλει και αυτή να ελπίζει σε ένα πιο αισιόδοξο μέλλον. Η εκπαίδευση αποτελεί τον πιο σίγουρο και ασφαλή δρόμο για την ουσιαστική ανάπτυξη μίας κοινωνίας, αφού η ίδια αποτελεί τον στυλοβάτη που στηρίζει την κοινωνία και το καύσιμο εκείνο που κινεί την οικονομία και φυσικά λαμβάνει διαφορετικό νόημα και αξία όταν πραγματοποιείται σε δύσκολες και απαιτητικές στιγμές οικονομικής κρίσεως. Βεβαίως, απαιτείται κι εδώ σοβαρή μελέτη και ουσιώδης σχεδιασμός που να αποσκοπεί στην καταπολέμηση της ανισότητας και στην παροχή ίσων ευκαιριών μάθησης και εκπαίδευσης για όλους, στην δημιουργία και ίδρυση των κατάλληλων μέσων και υποδομών, αλλά και σε μία υψηλού επιπέδου με σοβαρή κατάρτιση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, έχοντας στόχο την βελτίωση ή ακόμα και την αλλαγή της εκπαιδευτικής πράξης.

Η ιστορία μας έχει διδάξει ότι η χώρα αυτή και κατά το παρελθόν έχει περιέλθει σε ανάλογες προβληματικές και δύσκολες δοκιμασίες. Η πατρίδα μας βρέθηκε αντιμέτωπη με πάρα πολύ δύσκολα και δυσεπίλυτα ζητήματα, τα οποία ωστόσο, με πίστη, αγώνα και αποφασιστικότητα, σηκώνοντας ψηλά το λάβαρο της ανυποχώρητης ελληνικής καρδιάς, κατάφερε εντέλει να τα ξεπεράσει. Και το κατόρθωσε αυτό με την συσπείρωση, με την ενότητα, με τη συλλογικότητα, βάζοντας πρώτα μπροστά το εθνικό και ύστερα το προσωπικό συμφέρον του καθενός.

Η Ελλάδα αποτελεί ταυτόσημο της δοκιμασίας. Αυτό που έχει πραγματικά ανάγκη ο τόπος μας είναι η διαμόρφωση ενός ενιαίου εθνικού σχεδίου που θα ξεπερνά την οποιαδήποτε υποταγή σε μνημονιακές υποχρεώσεις, δίνοντας παράλληλα την ευκαιρία στην χώρα μας να μπορέσει να σταθεί μόνη όρθια και με αξιοπιστία στα πόδια της, δουλεύοντας σε συνεργασία και μέσα στην Ε.Ε. με σκοπό την οικονομική της ανάκαμψη και την ανάκτηση της χαμένης ανταγωνιστικότητας και αξιοπιστίας, επουλώνοντας τις μέχρι τώρα πληγές της. Η χώρα μας έχει ανάγκη και πρέπει να παραμείνει στην τροχιά της ευρωπαϊκής της πορείας. Όχι με τον τρόπο που την βιώνουμε σήμερα, η οποία θίγει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και την αξία του ανθρωπίνου προσώπου, αλλά σε αυτή που οραματίστηκαν οι εμπνευστές της, μία Ευρώπη με κατεύθυνση και προσανατολισμό, μία Ευρώπη ίσων Κρατών-μελών και ίσων ευκαιριών. Μέσα από αυτή την πορεία να κατορθώσει να υπερβεί τις όποιες μικρότητες και διαφορές που την κρατούν όμηρο και με εθνική ομοψυχία να ενισχύσει το «επιχειρείν» στους νέους και στις νέες της πατρίδος μας. Η Ελλάδα μπορεί να το επιτύχει αυτό και σήμερα, τώρα, μέσα από την εθνική ενότητα, την συλλογικότητα, την αλληλεγγύη, την εμπιστοσύνη.

Αυτό άλλωστε βιώνει και διδάσκει η Ορθόδοξη Εκκλησία, η οποία έχει ως χρέος απέναντι στην σημερινή ευρωπαϊκή κοινωνία να κατευθύνει τον άνθρωπο με το βλέμμα προς την παράδοση και όχι προς την συντήρηση.  Ο άνθρωπος έχει ανάγκη τη γνώση από την ιστορία του καλού παρελθόντος, από την οποία μπορεί να διδαχθεί και να αποφύγει λανθασμένες επιλογές συντηρητικής πολιτικής που οδηγούν στην πόλωση και στην ακρότητα. Η πατρίδα μας έχει ανάγκη από ορατή και χειροπιαστή συνεργασία με απτά παραδείγματα και ουσιώδη αποτελέσματα και όχι από θεωρίες και μεγαλοστομίες που αποβλέπουν στην ανούσια προσωπική προβολή. Έχει ανάγκη από παραδείγματα. Τόσο απλά και ξεκάθαρα.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία, επιδεικνύοντας τη μέριμνά της για την ειρήνη, την ενότητα και την συνεργασία των ανθρώπων προβάλλει το πρότυπο της ενότητας, της κοινωνίας και της αγάπης του Τριαδικού Θεού, συμβάλλοντας στην αρμονική συνύπαρξη των λαών πέρα από φυλετικές, κοινωνικές και θρησκευτικές διακρίσεις με γνώμονα πάντοτε την σταυρική – θυσιαστική αγάπη, η οποία δίδει πνοή σε κάθε εποχή που διψά για ελπίδα, ευημερία και συγκροτημένη ανάπτυξη.

Το Ορθόδοξο μοντέλο αποτελεί ένα ξεχωριστό τρόπο ζωής, έναν αληθινό τρόπο ελπίδας, ο οποίος αποτελεί μία αιώνια και διαχρονική πορεία με κατεύθυνση τον «άλλον», στον οποίο βρίσκεται ο Θεός, ο σαρκωμένος Λόγος της αγάπης και της θυσίας. Μέσα από αυτό το μοντέλο αγάπης και εμπιστοσύνης καλείται ο σημερινός Έλληνας να πιστέψει και να αποδείξει ότι η Συν-Εργασία ήταν και παραμένει λέξη Ελληνική!





Ο Άγιος Νεκτάριος και η χειροθεσία Υποδιακονισσών.

  Ο Άγιος Νεκτάριος και η χειροθεσία Γυναικών Υποδιακονισσών. Στο Μοναστήρι της Αγίας Τριάδος, που είχε ιδρύσει ο Άγιος στην Αίγινα  είχε ο ...